Sårpudder til heste vs klorhexidin
Fra : Punish the deed, not~

Dato : 28-05-04 17:10

Hej er der nogen der ved hvad der er bedst Sårpudder til heste vs
klorhexidin ? ved nogen hvad forskellen er på dem, og hvad Sårpudder
til heste består af ? og det er selvfølgelig købt til at rense
rifter/sår efter leg.

HUNDELOVEN
§ 3. I byer og områder med bymæssig bebyggelse er det forbudt at lade hunde færdes på gader, veje, stier eller pladser m.v., der er åbne for almindelig færdsel, uden at de enten føres i bånd eller er i følge med en person, som har fuldt herredømme over dem.

Fra : Holm

Dato : 28-05-04 21:01

"Punish the deed, not the breed" <nobody@home.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> klorhexidin ? ved nogen hvad forskellen er på dem, og hvad Sårpudder
> til heste består af ? og det er selvfølgelig købt til at rense

Jeg mener der er penncillin i sårpuderet til heste ( det var der ihvertfald
i "gamle" dage ) Klorhexidin har kun en rensende effekt ala brintoverilte...
Sårpudder til heste skal ordineres af dyrlæge , hvorimod klorhexidin kan
købes i håndkøb...

Hilsen Holm

Fra : René Kofoed

Dato : 28-05-04 21:50

"Holm" <dortheholm@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
brintoverilte...
> Sårpudder til heste skal ordineres af dyrlæge , hvorimod klorhexidin kan

Hej Punish.
Sårpudder bruger du kun når du står med et sår, som ikke vil stoppe med at
væske, ellers er diverse salver meget bedre.
Desuden er det yderst sjældent at dyrlægerne udskriver sårpudder !! Har
faktisk aldrig oplevet det i den tid, hvor jeg havde med heste at gøre.
Man kan også købe det i diverse rideudstyrs forretninger, dog uden pencilin.
I stedet for sårpudder og klorhexidin og andet, sværger jeg til sæbespåner.
Mvh Susanne.

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 31-05-04 20:30

On Fri, 28 May 2004 22:49:47 +0200, "René Kofoed" <r-kofoed@email.dk>
wrote:

> [...]
>Man kan også købe det i diverse rideudstyrs forretninger, dog uden pencilin.

det er sådan en jeg har fået fat i ! når der ikke er pencelin i er det
så ligeså godt som klorhexidin ? hvad er forskellen ellers, ud over at
det ene er pulver det andet er væske ?

>I stedet for sårpudder og klorhexidin og andet, sværger jeg til sæbespåner.
>Mvh Susanne.

hvad gør sæbespåner ?

Fra : Tjinca

Dato : 31-05-04 22:15

> det er sådan en jeg har fået fat i ! når der ikke er pencelin i er det
> så ligeså godt som klorhexidin ? hvad er forskellen ellers, ud over at
> det ene er pulver det andet er væske ?

Da jeg som barn, havde en del med heste at gøre, gik turen også til apoteket
for at anskaffe mig noget sårpudder til hunden, da den fik sine første
skræmmer.
Beskeden jeg fik på apoteket (hvor det også kan fås), var at hvis der er
tale om sår generelt, så er brugen af salve og sårpudder en meget dårlig
ide, da det helst skal have lov til at ånde for hurtigere at kunne lukke
sig.

Desuden tror jeg, at grunden til man netop bruger sårsalve og pudder med
pencellin til heste, er at de opholder sig i ude i staldene, hvor de er
omgivet af fluer og andre insekter, som kan slå sig ned på såret. (Kendte et
tilfælde hvor der gik madikker i et sår, fordi hesten gik i løsdrift, og
såret ikke var blevet grundigt behandlet. Damn! jeg fik kvalme af synet).
Sårpudder danner normalt en beskyttende skårpe omkring såret, og vi
benyttede det med mere eller mindre success, til en hest hvis sår, der
grundet operation af en kræftknude, ikke ville hele ordentligt. Det var i
stand til, i næsten 9 måneder, at holde de værste insekter og bakterier væk
indtil såret var helet, men det hæmmede i den grad helingsprocessen, idet
det holdte såret fugtigt, uden mulighed for at kunne ånde og derved lukke
ordenltligt.

Anyway, for at komme tilbage til hundene, så sværver jeg også mest til
Susannes råd (som dyrlægerne også anbefaler). En gang sæbespåner, eller
flydende parfumefri sæbe for at vaske såret rent, derefter skylle det
igennem med klorhexiden, og ellers lade det hele sig selv. Gør man det 2
gange dagligt, går meget hurtigere, end at klaske en gang salve eller
sårpudder på, som derefter danner skårpe af puds, blod og snavs, og ender
som engang klarmt snask.

Tjinca

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 01-06-04 18:37

On Mon, 31 May 2004 23:15:19 +0200, "Tjinca" <tjinca10@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>gange dagligt, går meget hurtigere, end at klaske en gang salve eller
>sårpudder på, som derefter danner skårpe af puds, blod og snavs, og ender

tak for et godt svar, der er noget at tænke over, måske jeg skulle
finde en med en hest og give pudret til

Fra : René Kofoed

Dato : 01-06-04 09:23

">

> hvad gør sæbespåner ?

Hej Punish.

At bruge sæbespåner er et gammelt husråd. Det renser og "dulmer"
smerte/irritation, ved betændelse, og "trækker" betændelsen med ud af såret.
Desuden er det meget fedtholdigt, hvilket gør at såret bliver mere smidigt,
og dermed ikke så ømt, ved bevægelse.

Sårpudder virker efter min mening, kun til sår der væsker så meget, at en
evt salve, løber af såret. Altså synes jeg ikke at det er viundermiddel.
Mvh Susanne.

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 01-06-04 18:37

On Tue, 1 Jun 2004 10:23:07 +0200, "René Kofoed" <r-kofoed@email.dk>
wrote:

> [...]
>evt salve, løber af såret. Altså synes jeg ikke at det er viundermiddel.

ok tak for godt svar, jeg fik bare at vide at det var bedre derfor
købte jeg det, men har altid bare brugt klorhexidin som det eneste, og
det har virket hver gang, så det fortsætter jeg bare med næste gang
der kommer skrammer, men nu ved jeg jo slet ikke hvad jeg skal bruge
sårpudret til hmm jeg var vist for hurtig til at købe ind denne
gang.