Det offentlige Danmark opfordrer til brug ~
Fra : Jacob Atzen

Dato : 28-05-04 14:18

Hej gruppe,

Jeg faldt lige over en sammenligning[1] af forskellige personlige
firewalls og anti-virus produkter. Det er for så vidt fint nok. Det
der får mig op af stolen er "Laboritoriets kommentar[2]". Her undlader
man, at nævne noget som helst om, hvilke alternative metoder, der
findes til at undgå anti-virus og hacker angreb.

Citat:
Det vigtigste for almindelige brugere er, at man har et
program af hver slags, så man er dækket ind over for virus og
angreb på computeren. Efterhånden som flere får
bredbåndsforbindelse til internettet, bliver det også mere
vigtigt at få et sikkerhedsprogram. Ellers svarer det til at
lade hoveddøren stå åben og gå fra huset.

Hvis dette havde været en privat producent havde jeg kunne forstå
denne laisez-faire holdning om at man ikke behøver informere
forbrugerne i højere grad, end at vise dem de selvfølgelig skal have
en firewall og et anti-virus program. Men dette burde være
forbrugernes interesse organisation - en institution under Økonomi- og
Erhvervsministeriet.

Især den sidste analogi i citatet opfatter jeg som en direkte
skræmme-kampagne. Der er vist ikke noget at sige til, at de fleste
knap så sikkerheds interesserede er af den opfattelse, at en personlig
firewall er et ufravigeligt krav når det kommer til at beskytte en
maskine på Internettet.

[1] http://www.forbrug.dk/test/testbasen/computerudstyr/internetsikkerhed/
[2] http://www.forbrug.dk/test/testbasen/computerudstyr/internetsikkerhed/laboratoriets-kommentar/

- Jacob Atzen

Fra : Troels Arvin

Dato : 28-05-04 14:37

On Fri, 28 May 2004 15:18:07 +0200, Jacob Atzen wrote:

> Men dette burde være forbrugernes interesse
> organisation - en institution under Økonomi- og Erhvervsministeriet.

Den enfoldige tro på personlige firewalls gennemsyrer adskillige
organisationer, som man egentlig ville tro, at man kunne have faglig
respekt for. Jvf. også Prosas sære kampagne for et halvt års tid siden
eller så.

Jeg er bange for, at der ikke er så meget at gøre ved det: Jeg tror, at
sagen giver sig selv, når det på et tidspunkt går op for flere, at det
ikke gavner at stable et komplekst sæt af unødvendige og i bedste
fald dårligt fungerende sikkerhedsprogrammer oven på folks
installationer.

Fra : Svend Olaf Mikkelsen

Dato : 28-05-04 14:46

On 28 May 2004 15:18:07 +0200, Jacob Atzen <jacob@aub.dk> wrote:

>Hej gruppe,

Hej.

Husk at formålet med computere og internet er at få penge fra folk, og
bruge deres tid, så de ikke forstyrrer i den virkelige verden. Det er
i det lys en sådan opfordring skal ses.
--
Svend Olaf