Ekstra scrollbar/vindue
Fra : Maria

Dato : 28-05-04 11:08

Hej gruppe,

jeg er ved at designe ny side hvor jeg bla. skal have lange stykker tekst og
andet der fylder meget verticalt. I stedet for bare at have den lange tekst
på siden der dermed smadrer layoutet og overblikket vil jeg gerne have et
ekstra vindue med scrollbar på siden. På f.eks. 400x400 pixel.
Efter at have undersøgt det lidt bla. ved kig på andre sider der havde det
samme har jeg (vist nok) fundet ud af at jeg skal bruge layer og z-index.
Er det rigtigt? Er det overhovedet "lovligt"? Her tænker jeg på om det er så
at sige velset at gøre? Tag nu f.eks. frames, det er ikke ulovligt som
sådan, men man fraråder det alligvel.
Vil siden kunne validere? Jeg skal ikke nødvendigvis have farver på den
ekstra scrollbar.

Jeg har prøvet at søge på Google for at lære mere om det, men når jeg søger
får jeg kun sider der handler om at sætte farver på scrollbar. Måske har
nogen et par links der fortæller mere?

MVH Maria
p.s. Siden bliver designet i ren kode og med css

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 28-05-04 11:57

Maria skrev:

> jeg er ved at designe ny side hvor jeg bla. skal have lange
> stykker tekst og andet der fylder meget verticalt.

Hvor lange er teksterne? 2-3 skærmhøjder er i mine øjne ikke noget
stort problem, men kommer man længere op, bør man måske overveje at
dele teksten på flere sider.

> I stedet for bare at have den lange tekst på siden der dermed
> smadrer layoutet og overblikket vil jeg gerne have et ekstra
> vindue med scrollbar på siden. På f.eks. 400x400 pixel.

Det vil jeg fraråde. Siden bliver ikke lettere at overskue hvis du
putter teksten ind i et vindue med begrænset størrelse - snarere
tværtimod. Det er irriterende at skulle scrolle alt for meget på en
side - men ved at putte teksten ind i noget der er mindre end
resten af browseren, opnår du blot at der skal scrolles endnu mere.

> Efter at have undersøgt det lidt bla. ved kig på andre sider
> der havde det samme har jeg (vist nok) fundet ud af at jeg
> skal bruge layer og z-index. Er det rigtigt? Er det
> overhovedet "lovligt"?

Du kan lave "boksen" på to måder - enten som en iframe eller som en
div med scroll. Begge dele kan laves med valid kode (omend iframe-
løsningen kræver en transitional-doctype).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Maria

Dato : 28-05-04 13:10

Jens skrev:

> Hvor lange er teksterne? 2-3 skærmhøjder er i mine øjne ikke noget
> stort problem, men kommer man længere op, bør man måske overveje at
> dele teksten på flere sider.

Den vil nok ende på de ca. 2-3 skærmhøjder. Så hvis det er ok er det jo
fint.

> [...]
> side - men ved at putte teksten ind i noget der er mindre end
> resten af browseren, opnår du blot at der skal scrolles endnu mere.

Sådan havde jeg selvfølgelig ikke set på det. Jeg overvejer det en ekstra
gang.

> Du kan lave "boksen" på to måder - enten som en iframe eller som en
> div med scroll. Begge dele kan laves med valid kode (omend iframe-
> løsningen kræver en transitional-doctype).

Tak. Hvis jeg alligevel skal bruge det er det jo godt at vide.

Mange tak. MVH Maria