HJÆLP, halt efter HD-røntgen.
Fra : René Kofoed

Dato : 28-05-04 10:37

Hej NG.

Er der nogen der har erfaring, med at hundene bliver ømme/halte efter en
røntgen optagelese af hofterne ??
Min schæfer har været øm/halt i 14 dage efter han har fået taget
HD-billeder.
Kan det værer en forstrækning af musklerne?? De måtte tage 4 el.5 billeder,
da han lå skævt, så de har jo nok trukket meget i ham.

Skal til egen dyrlæge(det var ikke hende der tog billederne), idag, da han
er meget halt idag.

Håber at der findes nogen her i NG, der kan berolige mig, en smule !!

Mvh Susanne.

Fra : Jimmy

Dato : 28-05-04 10:59

"René Kofoed" <r-kofoed@email.dk> wrote in message
> Hej NG.
>
> Er der nogen der har erfaring, med at hundene bliver ømme/halte efter en
> røntgen optagelese af hofterne ??

Tyson var til ræntgenundersøgelse (jeg var med inde), og det var et
ældgammelt apparat, hvor han skulle ligge fladt på maven, og på begge sider.
Det synes han ikke var specielt fedt. Særligt ikke da det gamle lort
begyndte at snurre og give lyde som et hospital fra 60'erne.

De måtte holde godt fast i ham og tage billeder om, der var rystede.

Jeg vil på den baggrund anse det for at være sandsynligt, at de har flået
godt og grundigt i hunden, som må anses at være stærk.

Jeg ville vende situationen med dyrlægen og ville enten have refunderet en
del eller skift dyrlæge...

Mvh
Jimmy

Fra : JSC

Dato : 28-05-04 11:51

"René Kofoed" <r-kofoed@email.dk> skrev i en meddelelse

> Håber at der findes nogen her i NG, der kan berolige mig, en smule !!

14 dag er (for?) lang tid. Der bliver vist taget noget fat ved HD foto - Var
hunden i narkose? Vores flatcoat var i fuld narkose ved HD foto og havde
ingen problemer efter fotograferingen.

Man kan jo komme langt ved selv at føle på hunden, prøv at se om du ikke
selv kan lokalisere om det er en bestem muskelgruppe der er øm. Hjælper det
at "gå den varm"

Mvh.
Jørgen

Fra : FirstName Lastname

Dato : 28-05-04 12:01

On Fri, 28 May 2004 11:37:03 +0200, René Kofoed wrote:
> [...]
> Kan det værer en forstrækning af musklerne?? De måtte tage 4 el.5 billeder,
> da han lå skævt, så de har jo nok trukket meget i ham.

Er den blevet båret i benene mens den var i narkose? Det kan godt give
varige skader.

Fra : Is

Dato : 28-05-04 18:22

> [...]
> er meget halt idag.
>
> Håber at der findes nogen her i NG, der kan berolige mig, en smule !!

---

Det kommer ikke sagen ved, men hvor gammel skal en hundvære før den
undersøges for HD ?? (med røntgen)

Jeg så lige i STATION2 at den blev undersøgt ½ år gammel, men har hørt fra
en anden at hun ikke kunne få den undersøgt før den var 1 år gammel ?

( hvis man får en hvalp, og ombytningsret hvis den har HD , så er det sgu
sent at bytte den når den er 1 år gammel)

--
Venlig hilsen
Erik Isager

Fra : Winther

Dato : 28-05-04 20:14

"Is" <detteerminnewsgruppemailadresse1@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> billeder,

> ---
>
> Det kommer ikke sagen ved, men hvor gammel skal en hundvære før den
> undersøges for HD ?? (med røntgen)

Ved schæfere er det normalt 1-1½ år, de større racer endnu senere. Politiet
får lavet en forfotografering ca. ½ år gammel, årsagen er vel, at der ikke
skal lægges mere tid/penge i en hund, som senere kan/vil udvikle HD. Er en
tjenestehund over et år, så bør den snart være klar til kåring, og der er
brugt mange ressourcer på den.

> [...]
>
> ( hvis man får en hvalp, og ombytningsret hvis den har HD , så er det sgu
> sent at bytte den når den er 1 år gammel)

Det har du ret i, men skal hunden bruges til konkurrencer eller tjenestehund
er der ingen vej udenom.
At man så alligevel vælger at vente til hunden er over 1 år er, at hundens
manglende udvikling kan vise sig som HD. Det har den måske ikke senere, hvor
skelettet er mere udviklet og muskler og sener er trænet op.

Vh. Winther

Fra : René Kofoed

Dato : 28-05-04 21:25

> [...]
> er meget halt idag.
>
> Håber at der findes nogen her i NG, der kan berolige mig, en smule !!

Hejsa NG.
Tak for jeres svar.
Har nu været ved dyrlægen, og er beroliget !! Hunden har allergi, og har
fået en infektion i poten af denne grund. Han er blevet behandlet, og nu
skal tiden så vise om det er det !!! Det kunne nemlig også være en
overbelastet tå !! Kan være kommet til skade igår da han var ude at svømme.
Har desuden lige fået svaret fra DKK, på røntgenbillederne : Hd-status = A
Albue-status = 0, så der er ikke noget at komme efter der !!!

Mange tak for jeres svar og hjælp.
Mvh Susanne, og en ømpotet Wirs.