Tydning af brudens navn
Fra : aafe

Dato : 28-05-04 01:14

Jeg vil være glad, hvis nogen vil hjælpe med hhv. en tydning af
brudens navn i en copulation fra Grenaa 1773, og evt. korrektion hvis
jeg har gættet noget galt i den øvrige tekst.

d: 20de Oct: Copuleret
Ung Karl
Jørgen Madsen Glarmester
og Pige
K? Jacobsdatter Møller
som for hen d: 20 Sept:var Troloved

http://eckmann.dk/glarmester.html

På forhånd tak, og med venlig hilsen
Arne

Fra : "Hans Chr. Baagøe"

Dato : 28-05-04 05:47

aafe skrev:

> [...]
> brudens navn i en copulation fra Grenaa 1773, og evt. korrektion hvis
> jeg har gættet noget galt i den øvrige tekst.

Jeg læser pigens fornavn som Karen, hvilket senere bekræftes her:

Samtlige personer i husstanden

randers, Djurs Nørre, Grenaa Købstad, Grenaa Købstad, , Storegade, 39,
FT-1787
Der vises flg. felter:

Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Jørgen Madsen, 48, Gift, , glarmester,
Karen Møller, 32, Gift, , ,
Jacob Møller Madsen, 14, Ugift, , ,

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

Fra : aafe

Dato : 28-05-04 06:28

On Fri, 28 May 2004 06:47:21 +0200, "Hans Chr. Baagøe" wrote:

>Jeg læser pigens fornavn som Karen, hvilket senere bekræftes her:

Jeg takker og bukker!

Min første indskydelse var også Karen, men jeg gik fra det igen pga.
det forholdsvis åbne a, ligesom jeg heller ikke syntes der var
bogstaver nok til at være Karen - men, det var det så alligevel

Tak igen, og venlig hilsen
Arne

Fra : Kurt Hansen

Dato : 28-05-04 08:11

Den Fri, 28 May 2004 07:28:19 +0200, skrev aafe:

>Jeg takker og bukker!

Du har forhåbentlig ikke nogen af delene? Det skulle være meget
ubehageligt

Venlig hilsen
Kurt Hansen
kurt/snabel-a/towle/punktum/dk

Fra : aafe

Dato : 28-05-04 08:32

On Fri, 28 May 2004 09:11:02 +0200, Kurt Hansen wrote:

>Du har forhåbentlig ikke nogen af delene? Det skulle være meget
>ubehageligt

Det bliver du nok lige nødt til at forklare mig

mvh
Arne

Fra : Kurt Hansen

Dato : 28-05-04 12:53

Den Fri, 28 May 2004 09:31:50 +0200, skrev aafe:

>Det bliver du nok lige nødt til at forklare mig

Arch, jeg glemte et øjeblikket at du er "københavner". Glem det

Fra : aafe

Dato : 28-05-04 20:57

On Fri, 28 May 2004 13:52:33 +0200, Kurt Hansen wrote:

>Arch, jeg glemte et øjeblikket at du er "københavner".

Det hedder nu Langelænder

med venlig hilsen

Arne

Fra : aafe

Dato : 28-05-04 20:59

On Fri, 28 May 2004 21:56:48 +0200, aafe wrote:

>Det hedder nu Langelænder

Men, strengt taget hedder det nu langelænder

med venlig hilsen

Arne

Fra : Gert Krabsen

Dato : 28-05-04 21:52

Det burde vel egentlig være 'langelanding'.

Langelænder lyder som om man tror, at langeland er en svømmefugl..

Og jeg ved godt, at samme indvending kan gives mod sjællænder, men det
ændrer jo ikke ved paradokset om, hvordan -and bliver til -ænder, og at
navne og -betegnelser netop ofte ikke følger de normale gramatikalske
regler.

Hvordan en person fra Lolland så er blevet lollik og ikke lollænder, tja..

jøsses, hvor kan man vikle sig ud i en masse vrøvl, hvis man ikke passer

mvh og undskyld til alle øboerne...

Krabsen

--
Sendt via Opera.