renovering af gammel motor
Fra : Ts

Dato : 27-05-04 20:31

Hej NG...

Jeg har længe haft en drøm om at få en noglelunde hurtig speedbåd i
vandet...

Så da en af mine gode venner spurgte om jeg ville have den 45 hk
firestone motor han havde liggende i garagen, sagde jeg straks ja..

Efter at have kiggede på den har jeg fundet ud af at en sidder fast..
jeg har ikke fået kigget nærmere på om det er cyllinder / svinghjul
eller hvad der der er problemet.

nu er mit spørgsmål.

det er en MEGET gammel motor, fra nettet kan jeg se at de nyeste er fra
ca 1970. kan det betale sig at begynde at rep. på den ?

Det er vel helt umuligt at skaffe reserve dele til (har prøvet at søge
på google, men kunne ikke rigtigt finde noget).

ps.
jeg er på su, så penge er ikke noget jeg har meget af, derfor jeg havde
tænkt mig at starte med denne motor.

Fra : Peter

Dato : 27-05-04 21:38

"Ts" skrev i en meddelelse

> Jeg har længe haft en drøm om at få en noglelunde hurtig speedbåd i
> vandet...
> jeg er på su, så penge er ikke noget jeg har meget af, derfor jeg havde
> tænkt mig at starte med denne motor.

Drømme er en god ting, men:
Jeg synes da lige jeg vil nævne for dig, at selv om du
får liv i den noget bedagede sag af en motor, så vil den
muligvis - i brug - kræve mere til brændstof, end du har lyst til at
rive ud af din SU.

Mange hilsener / Peter

Fra : Calle.

Dato : 28-05-04 04:56

Peter wrote:

> [...]
> får liv i den noget bedagede sag af en motor, så vil den
> muligvis - i brug - kræve mere til brændstof, end du har lyst til at

Ja ca. en hund i timen

--
Calle.

Fra : Gert Jacobsen

Dato : 31-05-04 18:58

Hej
Tag nu og prøv alligevel.
1. forsøg: står den helt stille? Sandsyneligvis stemplerne. hvis den er lagt
til side med en anelse vand = rust.
Hæld en smule rustløsner ind i cyl. prøv at "nokke" den løs. Er du til
større ting tager du toppen af og ser hvad der kan være galt. forsigtig så
du eventuelt slipper med flydende pakning frem for en ny.
Næste punkt kan være at få benet skilt af, for at se om vandpumpen kan
noget? hvis ikke den kan skilles af i benet,er løbet kørt når pumpen bliver
slidt, hvis den virker?
Tag svømmerhuset af og få renset det og karburatoren?
Hvis du nu får liv i bæstet, er det en ide at "tørne" motoren med en
boremaskine uden tændrørene. Det giver mulighed for at få olie rundt i de
forskellige dele uden belastning. Samtidigt kan du hør om det lyder
"fornuftigt".
Held og lykke
Gert

Fra : Calle.

Dato : 31-05-04 20:54

Gert Jacobsen wrote:
> [...]
> større ting tager du toppen af og ser hvad der kan være galt.
> forsigtig så du eventuelt slipper med flydende pakning frem for en

Ingen flydende pakning i toppen af en motor, det er da den værste gang sjusk
jeg har hørt man kan lave.
Må ikke håbe du har solgt en motor videre.

--
Calle.

Fra : Gert Jacobsen

Dato : 01-06-04 10:45

OK
Nu har det bare kørt i 3 år !! (
hilsen
Gert

Fra : Calle.

Dato : 01-06-04 22:20

Gert Jacobsen wrote:
> OK
> Nu har det bare kørt i 3 år !! (

Rent held, det er nok kun en lille flødepisker, som ikke kræver det store.

--
Calle.

Fra : Gert Jacobsen

Dato : 02-06-04 15:01

Hej
28 HK Mariner.
Min bemærkning om at man skiller tingene forsigtigt ad gælder.
Meget omhyggelig tilspænding af topstykket Naturligvis med det rigtige
moment,.
En fuldstændigt ødelagt toppakning er ikke nem.
I øvrigt vil jeg gerne i denne sammenhæng slå et slag for at lade motoren
varme langsomt op inden den fyres af. Ligeledes køle ned inden der slukkes.
Gældende for alle motorer.
Forudsætningen er naturligvis også pengepung som i starten af tråden