JavaScript i Form i Form
Fra : Jacob ..

Dato : 27-05-04 19:27

Hejsa NG

Sorry den dårlige emne- beskrivelse, men jeg er stødt på et lille
problem.

Jeg har et enarmet-tyveknægt-javascript der bliver afviklet i en
form med en submit-knap.

Her er en skrabet model af formen:

<form name=rulterning onsubmit="rollem(); return false;">
<input type=box size=5 name=bank>
<input type=submit value="Start"
onClick="javascript:this.form.amount.value--;">
</form>
<script>
...herefter følger javascript funktionerne
</script>

Fint nok, men nu kunne jeg godt tænke mig (endnu) en submitknap
som kan sende resultatet/inputsne fra feltet "box".

Nogen forslag til hvordan jeg kan klare den?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 27-05-04 20:57

Jacob .. <laessoe@yahoo.com> writes:

> [...]
> Fint nok, men nu kunne jeg godt tænke mig (endnu) en submitknap
> som kan sende resultatet/inputsne fra feltet "box".

Skift den oprindelige knap til en ikke-submit-knap, og lav en ny:

<form action="senddether.html">
<input type="text" size="5" name="bank">
<input type="button" value="Start"
onclick="this.form.elements['amount'].value--;rollem();">
<input type="submit" value="Indsend gevinst">
</form>

Et par stilråd:
- action-attributten er påkrævet i form-tagget i HTML 4.
- type="box" findes ikke. Heldigvis mente du type="text" som er default.
- onclick-attributten skal ikke begynde med "javascript:". Det skader
ikke, men det gør heller ikke noget.

Held og lykke.
/L

Fra : Jacob ..

Dato : 27-05-04 21:24

> Skift den oprindelige knap til en ikke-submit-knap, og lav en ny:

Problemet er min onsubmit="rollem(); - Det er meningen at "Start" skal
afhvikle js-scriptet ved submit, men hvis det ikke længere er en submitknap men
bare en knap, hvordan afvikler jeg så rollem() ? Kan du se hvor jeg vil hen.

> Et par stilråd:
Takker ...

Fra : Jacob ..

Dato : 28-05-04 12:44

> Skift den oprindelige knap til en ikke-submit-knap, og lav en ny:
>
> <form action="senddether.html">
> <input type="text" size="5" name="bank">
> <input type="button" value="Start"
&gt; onclick="this.form.elements['amount'].value--;rollem();">

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 28-05-04 15:35

> Problemet er min onsubmit="rollem(); - Det er meningen at "Start"
> skal afhvikle js-scriptet ved submit,

Hvorfor ved submit? Hvorfor ikke bare når man trykker på den?

> men hvis det ikke længere er en submitknap men bare en knap, hvordan
> afvikler jeg så rollem() ?

Som skrevet: kalder den i onclick-koden.

> Kan du se hvor jeg vil hen.

Ikke helt :)

/L

Fra : Jacob ..

Dato : 28-05-04 22:07

> Som skrevet: kalder den i onclick-koden.

Der var den. Jeg skulle bare lige formulere det rigtigt, når nu jeg havde 2
onclickevents.

Tak for hjælpen fra en js-noobie!