Kan en reference til en KB fra Arkivaliero~
Fra : Benny Rytter

Dato : 27-05-04 18:53

Benny Rytter
(fjern REMOVETHIS i e-mail)

Fra : Jesper Holgersen

Dato : 27-05-04 19:09

Det mener jeg bestemt at den kan. Indscanningerne er vel ikke mindre
troværdige end mikrofilmene? Nogle slægtsforskningprogrammer giver mulighed
for at angive et opbevaringssted for en kilde (biblioteket, bedstemor Anna,
Dansk data arkiv etc.) og Arkivalier Online kan vel sagtens være en af disse
steder. Har du ikke den mulighed kan du lave en kilde der blot hedder "xyz
kirkebog (AA)" hvor AA står for arkivalier online. Den kan så føres videre
med andre forkortelser f.eks. MF for mikrofilm osv.

Med venlig hilsen
-Jesper Holgersen (http://jesper.familien-holgersen.dk/)

Fra : Jesper Holgersen

Dato : 27-05-04 19:23

For a imødekomme smarte bemærkninger så vælger jeg at foreslå at forkorte
ArkivalierOnline med AO i stedet for AA

- Jesper

Fra : aafe

Dato : 27-05-04 19:36

On Thu, 27 May 2004 20:22:46 +0200, "Jesper Holgersen" wrote:

>For a imødekomme smarte bemærkninger så vælger jeg at foreslå at forkorte
>ArkivalierOnline med AO i stedet for AA

Den må du vist forklare lidt nærmere )

med venlig hilsen

Arne

Fra : aafe

Dato : 27-05-04 19:33

On Thu, 27 May 2004 20:08:53 +0200, "Jesper Holgersen" wrote:

>Det mener jeg bestemt at den kan. Indscanningerne er vel ikke mindre
>troværdige end mikrofilmene?

Jeg er enig med dig Jesper, men personligt betragter jeg nu selve
folketællingen (optællingsskemaet) som kilden, idet oplysningerne i en
affotografering/afskanning gerne skulle være identisk med
oplysningerne i selve optællingsskemaet.

med venlig hilsen

Arne

Fra : Jesper Holgersen

Dato : 27-05-04 20:04

"aafe" <intet@svar.dk> wrote in message

> [...]
> affotografering/afskanning gerne skulle være identisk med
> oplysningerne i selve optællingsskemaet.

Ja netop, det er det samme princip som jeg selv anvender. Om jeg har læst en
folketælling fra mikrokort, Arkivalier Online eller Dansk data arkiv er
ligegyldigt for såvidt at de alle refererer til én og samme kilde. Ved
kildeangivelsen for en begivenhed vælger jeg så den folketælling som jeg nu
har benyttet of så skriver jeg i fritekstfeltet respektivt om den er fra
kortnummer og sidenummer (hvis fra mikrokort), DDA (hvis fra DDA), AO og et
sidenummer (hvis fra Arkivalier Online). Men hvis man insisterer så kan de
forskellige udgaver af folketællingen jo registreres som forskellige kilder,
med de tidliger omtalte forkortelser vedhæftet.

- Jesper (http://jesper.familien-holgersen.dk/)

Fra : Benny Rytter

Dato : 27-05-04 19:47

Er der nogen der ved hvor der findes "standarder" for forkortelser, som er
alment accepteret

/Benny

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 27-05-04 20:12

Det er ligegyldigt om kilden er på indscanning, film eller i
papiroriginal. Det som afgør en kildes grad af troværdighed er
hvorvidt kilden er primær eller ej; dernæst hvor troværdig skaberen af
kilden er. En kirkebog er som udgangspunkt en meget troværdig kilde og
det vil en (god) film/scanningskopi dermed også være. Det er lidt
værre med en afskrift, et uddrag eller en indtastning, hvor der kan
indsnige sig fejl som skyldes en egentlig fortolkning af indholdet.
For eksempel hvis navnet Holbersen indtastes af en som tror der står
Holgersen o.lign.

Lars Erik Bryld