Kun adgang til browser.
Fra : Søren Aa. Møller

Dato : 27-05-04 18:15

Hejsa,

Jeg administrerer en stak PCere hos Peder Most Garden (www.pedermost.dk). De
står frit fremme - og alle kan som sådan gå hen og bruge dem. Dilemmaet er
dog, at folk har det med at pille! *vil væde med i kender det *

På biblioteker og kommuner har jeg set, at når maskinen booter, er det kun
muligt at benytte sig af browseren, eller andre mærkelige ting, som de nu
har givet lov til. Derudover er det ikke muligt at ændre maskinkonfiguration
o.l..

Jeg har hørt at det ligger i mange linux-distros (kiosk-mode) - men jeg
gider ikke til at få alle maskinerne (som har forskellig konfiguration) til
at køre linux, bare pga. det... Der må findes noget!

Operativsystemet er hhv. Windows 98 2. edition og Windows XP.

Nogen forslag?

// Yoc.

Fra : Gevaldi

Dato : 27-05-04 18:33

Søren Aa. Møller skriblede:
> [...]
> noget!
>
> Operativsystemet er hhv. Windows 98 2. edition og Windows XP.

Ja, du kunne tage et kik på denne tråd fra i går:

--
/Gevaldi

Fra : Kasper Dupont

Dato : 27-05-04 19:10

"Søren Aa. Møller" wrote:

> [...]
> at køre linux, bare pga. det... Der må findes noget!
>
> Operativsystemet er hhv. Windows 98 2. edition og Windows XP.

For det første vil jeg mene at forsøg på at begrænse
brugernes brug til specifikke programmer er en forkert
fremgangsmåde.

I stedet for at fokusere på, hvilke programmer brugerne
må køre, skal du fokusere på, hvad de må gøre med
maskinen.

F.eks. mener jeg det ville give glimrende mening at
sætte en firewall op, som begrænser hvilke protokoller
brugerne må bruge. F.eks. mener jeg helt klart du bør
lukke for SMTP ud af huset.

Man kan også gå for vidt. For mange år siden brugte jeg
tit telnet fra maskiner på biblioteket til maskiner på
universitetet. De prøvede godt nok at lukke for adgangen
til telnet, men det lykkedes aldrig for dem.

OK, indrømmet telnet er ikke særlig sikkert, og jeg
kunne da heller ikke finde på at bruge det i dag. Hvis
det endeligt skulle være ville jeg køre ssh. (Hvis jeg
da overhovedet turde stole på den maskine, jeg sad ved).

Er den slags noget du vil lukke for? Så synes jeg du
skal tænke dig godt om inden du gør det. Er det virkelig
noget der er grund til at lukke for?

Hvad du selvfølgelig skal arbejde på er at sikre at
maskinens opsætning ikke bliver ændret. Her er den
bedste løsning et OS med en god sikkerhedsmodel, og den
næstbedste løsning en automatiseret reinstallation
(eller lignende) over netværket ved hver genstart.

For sending spam use kasperd@kd.lir.dk and abuse@kd.lir.dk
I'd rather be a hammer than a nail.

Fra : Alex Holst

Dato : 27-05-04 19:58

Kasper Dupont wrote:

> For det første vil jeg mene at forsøg på at begrænse
> brugernes brug til specifikke programmer er en forkert
> fremgangsmåde.

Ikke hvis han vil mindske det arbejde der skal bruges paa at
vedligeholde maskinerne. Jeg synes indlaegget tydeligt giver indtrykket,
at det er netop det han vil opnaa.

OSS/FAQ for dk.edb.sikkerhed: http://sikkerhed-faq.dk

Fra : Alex Holst

Dato : 27-05-04 19:55

Søren Aa. Møller wrote:
> Jeg har hørt at det ligger i mange linux-distros (kiosk-mode) - men jeg
> gider ikke til at få alle maskinerne (som har forskellig konfiguration) til
> at køre linux, bare pga. det... Der må findes noget!

XP's Software Restriction Policies er netop beregnet til den slags.

Windows 98 kan intet i den retning; installer XP paa maskinen.

OSS/FAQ for dk.edb.sikkerhed: http://sikkerhed-faq.dk

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 30-05-04 20:14

Alex Holst skrev:

> XP's Software Restriction Policies er netop beregnet til den slags.

> Windows 98 kan intet i den retning; installer XP paa maskinen.

Med Poledit kan man lave noget som minder om Sowftware Restriction Poli-
cies, det kan dog være noget bøvl at implementere og er ikke voldsomt
avanceret. Overfor "normale" brugere virker det fint.

Søg efter "Only run allowed Windows applications" på denne webside:

http://www.microsoft.com/resources/documentation/windows/98/all/reskit/en-us/part2/wrkc08.mspx

Man kan sætte browseren op til at være shell, vistnok i system.ini, lidt
mere erfarne brugere ved dog at de normalt kan starte Windows normale
brugergrænseflade fra adresselinien ved at afvikle
file:///c:\windows\explorer.exe fra adresselinien i browseren (jeg er
lidt i tvivl om programmet vil opfattes som en selvstændig proces og
dermed blive ramt af restriktionen, jeg har ikke lige en Win9x ved hån-
den, men det kan Søren jo fortælle hvis han når så langt).

Fra : Ukendt

Dato : 28-05-04 10:04

> [...]
> står frit fremme - og alle kan som sådan gå hen og bruge dem. Dilemmaet er
> dog, at folk har det med at pille! *vil væde med i kender det *

Ganske rigtigt :)

> [...]
til
> at køre linux, bare pga. det... Der må findes noget!

Windows har indbygget sikkerhedspolitik. Det kræver en del at sætte sig in i
dem, og de virker ikke altid efter hensigten, men du kan gardere dig mod
størstedelen af de ting du gerne vil undgå. Jeg har selv sat et netværk op
med linuxserver og win98 klienter tidligere (nu rykket over til LTSP server
med tynde klienter) og har haft meget gavn af at læse
http://www.gnuskole.dk/bog/serverwin.html
Gnuskole er et projekt om at dokumentere linux opsætning som server/klient
eller i som server i samarbejde med windows klienter, specifikt i
skolesammenhæng. Principperne om sikring af windows klienter kan dog langt
hen ad vejen genbruges.

> Operativsystemet er hhv. Windows 98 2. edition og Windows XP.
gnuskole indeholder nu også information om WinXP, som jeg dog ikke har læst
og derfor ikke kan udtale mig om. Win98 informationerne er meget brugbare.

Fra : Søren Aa. Møller

Dato : 29-05-04 20:38

> Nogen forslag?

Jeg fandt Arlington Kiosk Browser som kunne bruges - det lader til at være
nice nok

// Søren