[GD-lib] Information fra digitalkameraet o~
Fra : Rigor Mortis

Dato : 27-05-04 10:55

Jeg er ved at lave en hjemmeside med et galleri og et
upload-script, så jeg tager billeder direkte fra digitalkameraet
og lægger dem ind på serveren. Her bliver der lavet en thumb-nail
og der bliver sat et lille logo på det store billede, som iøvrigt
også bliver tilpasset.

Det virker godt og funktionelt.
Jeg har læst lidt rundt omkring og fået en del hjælp til
programmeringen. Jeg lærer hele tiden, men har ikke helt klarsyn
over programmeringssproget endnu.

Men, der er noget jeg gerne vil lave bedre...

Når jeg tager billeder med mit digital kamera, kan jeg vende
kameraet 90 grader og tage et billede.
Billedet bliver vist 'rigtigt' i displayet. Altså sådan at man
kan holde kamaraet almindeligt og se billedet rigtigt.

Det er noget kamaraer der er meget billige ikke kan. Så jeg har
en fornemmelse af, at det er noget i billedets header der
fortæller hvornår billedet skal vendes.

Jeg har spekuleret om der mon er en funktion der kan give signal
til, at billedet skal vendes.

Måske noget i stil med exif_read_data:
http://www.php.net/manual/en/function.exif-read-data.php

Og så måske vende billedet ved hjælp af imagerotate:
http://www.php.net/manual/en/function.imagerotate.php

Jeg er som sagt ikke så skrap til det, men jeg håber der er en
der vil fortælle mig lidt om mulighederne...

--
Rigor Mortis
- som går på via html.dk fra sit arbejde.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Peter Anskjær

Dato : 27-05-04 13:14

"Rigor Mortis" <nej@nej.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> og lægger dem ind på serveren. Her bliver der lavet en thumb-nail
> og der bliver sat et lille logo på det store billede, som iøvrigt

Hej Rigor Mortis
Jeg kan desværre ikke hjælpe dig med dit problem, men jeg er lidt nysgerrig
efter hvordan du tager billederne fra digital-kameraet, kan du uploade alle
sammen på en gang eller bruger du gennemse og udvælger dem enkeltvis?
Hvis det er førstnævnte hvor det så faktisk foregår automatisk mere eller
mindre, hvordan har du så gjort det?

sorry for ot.

Mvh
Peter

Fra : Rigor Mortis

Dato : 28-05-04 21:21

"Peter Anskjær" <peter@_fjern_dette_nskjaer.dk> skrev i en meddelelse

> sammen på en gang eller bruger du gennemse og udvælger dem enkeltvis?

Jeg vælger dem enkeltvis i et almindeligt upload-script.

Så kan jeg skrive lidt om hvert billede. Hvem der er på billedet og hvor det
er taget og sådan inden jeg uploader.

--
RM

Fra : Martin Geisler

Dato : 27-05-04 14:34

Rigor Mortis <nej@nej.dk> writes:

> [...]
> hvornår billedet skal vendes.
>
> Jeg har spekuleret om der mon er en funktion der kan give signal

Præcis --- moderne kameraer lægger såkaldte EXIF headere ind i JPEG
filerne og du leder efter det tag der hedder 'orientation'. Dette tag
har en talværdi der angiver hvordan billedet er orienteret i forhold
til normal, det er beskrevet her:

http://sylvana.net/jpegcrop/exif_orientation.html

--
Martin Geisler My GnuPG Key: 0xF7F6B57B

PHP EXIF Library | PhpWeather | PhpShell
http://pel.sf.net/ | http://phpweather.net/ | http://gimpster.com/
Read/write EXIF data | Show current weather | A shell in a browser

Fra : Rigor Mortis

Dato : 28-05-04 21:21

"Martin Geisler" <gimpster@gimpster.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> filerne og du leder efter det tag der hedder 'orientation'. Dette tag
> har en talværdi der angiver hvordan billedet er orienteret i forhold

Okay tak. Jeg vil kigge på det ved lejlighed.
--
RM