Den historiske fortælling
Fra : L. K. Nielsen

Dato : 27-05-04 10:02

Mon der er nogle historielærere tilstede ?

Jeg vil gerne høre kommentarer omkr.:

- Hvorfor er den historiske fortælling så populær?
- Bruger du selv den historiske fortælling i din undervisning?
- Har du gode / dårlige erfaringer omkring brugen af denne metode?

Hilsen LKN

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 27-05-04 23:52

L. K. Nielsen wrote:

>Mon der er nogle historielærere tilstede ?
>
>Jeg vil gerne høre kommentarer omkr.:
>
>- Hvorfor er den historiske fortælling så populær?

Fordi den levende gør historien. De tøre årstal er der ingen som der kan
huske.

>- Bruger du selv den historiske fortælling i din undervisning?
>- Har du gode / dårlige erfaringer omkring brugen af denne metode?

Ja der er den skavank at man mangler billeder på historien,
og man skulle næsten have en for hver generation af fortiden.

Som faderen (det kunne være bestefaren dag)
der fortale om at han havde kørt med heste vogn som barn,
fordi de ikke havde bil. Og barnet udbryder har du levet i midelaldren?

Fra : Zeki

Dato : 29-05-04 08:13

> Som faderen (det kunne være bestefaren dag)
> der fortale om at han havde kørt med heste vogn som barn,
> fordi de ikke havde bil. Og barnet udbryder har du levet i midelaldren?

Eller som kollegaen som syntes at det lød spændende med et projekt om
Romerriget, for det var jo "på tide at de arbejdede lidt med middelalderen."

Mvh Zeki

Fra : L. K. Nielsen

Dato : 29-05-04 08:49

"Zeki" <zeki@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Eller som kollegaen som syntes at det lød spændende med et projekt om
> Romerriget, for det var jo "på tide at de arbejdede lidt med
middelalderen."

Hehe - må lige selv tilføje eleven, der maler de hvide striber (som idag kan
ses på en asfalterede vej)..... "Problemet" var bare, at det skulle være til
et stemningsbillede fra middelalderen..... Vejen, som eleven skulle tegne,
skulle forestille at være i middelalderen... Men en brostensvej med hvide
striber...

Tak for jeres kommentarer.... (mon der kommer lidt flere )

Hilsen Louise

Fra : Inger Pedersen

Dato : 29-05-04 09:48

"Peter Ole Kvint" <dsl90720@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Som faderen (det kunne være bestefaren dag)
> der fortale om at han havde kørt med heste vogn som barn,
> fordi de ikke havde bil. Og barnet udbryder har du levet i midelaldren?

Min yngste søn kom som ca. 7-årig en kedelig søndag eftermiddag og ville
lave en stenøkse.
Jeg foreslog, at han fik hjælp hos Bedstefar, for han var god til "det der
med sten".
Sønnike: "Nåh ja, han må jo osse have levet dengang i stenalderen..."
Han ER blevet klogere

Hilsen Inger