Trykprøvet til... ?
Fra : H.S.

Dato : 27-05-04 07:50

Som i måske har erfaret så har jeg lige købt en Baikal IJ 27 (fulde navn: IJ
27 M-1C).
Men jeg kan simpelthen ikke findet noget stempel hvor der står hvad geværet
er trykprøvet til.

Følgende numre kan jeg finde, stemplet ind i geværet:

12x7690MPa
18.4 var
18.4 var
0227408xx (Må være serie nr. da det også fremgår af kvitteringen)(jeg har
erstattet de to sidste cifre med xx)

Kan nogen hjælpe mig med at finde ud af hvor jeg skal finde informationen ?
Evt fortælle mig hvad det gevær/model er trykprøvet til ?

Fra : Jan Nielsen

Dato : 27-05-04 09:01

On Thu, 27 May 2004 08:50:25 +0200, "H.S." <Henrik@hstradingNOSPAM.dk> wrote:

> [...]
>er trykprøvet til.
>
>Følgende numre kan jeg finde, stemplet ind i geværet:

Mon ikke tallet skal deles: 12x76 90 MPa

MPa er en måle enhed (Megapascal) For at få trykket i bar skal du blot gange
med 10 - altså 900 bar.

>18.4 var
>18.4 var

18.4 mm = Cylinderboring af løb

> [...]
>
>Kan nogen hjælpe mig med at finde ud af hvor jeg skal finde informationen ?
>Evt fortælle mig hvad det gevær/model er trykprøvet til ?

Du skal IKKE bykymre dig om din Baikal kan holde::
www.modernsportsman.com/May04Feature1.html

"Some of the more interesting examples were the result of some experiments
carried out in the proof house on the effects of first loading a 20 bore shell
ahead of a 12 bore round and firing it. The only gun that seemed capable of
handling this appeared to be the Russian Baikel. High speed photography showed
that the barrel bulged to release the pressure but was sufficiently elastic to
return to its original form and suffering no lasting effects. Not to be
recommended practice for Baikel owners all the same!"

--
- JN -

Fra : H.S.

Dato : 27-05-04 10:31

"Jan Nielsen" <morgan@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Mon ikke tallet skal deles: 12x76 90 MPa
>
> MPa er en måle enhed (Megapascal) For at få trykket i bar skal du blot
gange
> med 10 - altså 900 bar.

den med 12x76 havde jeg regnet lidt ud, da det er et 12/76 kaliber
gevær, men det sidste kunne jeg knageme ikke helt 'greje'. 900 bar lyder
ikke af ret meget ? Jeg menes at huske pensum hed det sig at 1200 bar var
'normalt' ?

Havde egentlig også troet at et gevær af magnum kaliber ville skulle holde
til mere ?

> 18.4 mm = Cylinderboring af løb

Hvad betyder det ? - Er det diameteren på løbet ?

> Du skal IKKE bykymre dig om din Baikal kan holde::
> www.modernsportsman.com/May04Feature1.html

Det er jo meget rart at vide at geværet KAN holde til højere tryk, hvis man
skulle få en 'defekt' patron. Men jeg vil aldrig udsætte det for højere tryk
end der er stemplet på geværet med vilje (åbenbart 900 bar).

TAK for din fine info !

Fra : Ukendt

Dato : 27-05-04 14:45

her er lidt hjælp til nogle af tallene
kab
Fra 18.5mm til 18.3 = cylinderboring skeet
Fra 18.3mm til 18.1 = kvart boring 1/4
Fra 18.1mm til 17.9 = halv boring 1/2
Fra 17.9mm til 17.6 = trekvart boring 3/4
Fra 17.6mm til 17.? = fuld boring 1/1