Sommerhuskatte (Tortie-kontoen)
Fra : Marianne Hellemose

Dato : 26-05-04 20:49

Jeg har lige modtaget følgende mail via hjemmesiden.

Jeg har skrevet et pænt afslag på hjælp fra Tortie-kontoen
dels fordi jeg ikke mener at det er i "Tortie-ånden" og dels fordi ingen af
os er _så_ rige at vi kan klare sådan en udskrivning, men vi er jo en
gruppe så jeg sender ikke svaret medmindre at I (Tortie-bidragsydere) er
enige med mig.
Jeg har en veninde som har fået frygtelig store problemer med at hjælpe
sommerhuskatte.

Hun er oppe på 22 katte og killinger og har hverken råd til foder, sand og
dyrlægeregninger.

Hvad kan I gøre for at hjælpe hende?

hun er ved at gå psykisk ned på det og økonomisk, samt naboerne klager i
sommerhusområdet

Nogle er 2 år, nogen 1 år, 2 på 7 mdr. 4 killinger på 9 uger, 3 killinger på
8 uger (kan først tages fra som 12 uger 15. og 22. juni). Der er både hun og
hankatte,
4 af hankattene er kasteret.

Af farverne er der:
2 helt sorte, 2 sort og hvide, 2 gråstribede, 2 grå/hvide, 3
siameserfarvede, flere alm.

##navn og adr på veninde slettet##

Mange hilsner og håber I kan hjælpe
##navn på afsender slettet##

Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Eva Schmidt

Dato : 26-05-04 21:15

> [...]
> 4 af hankattene er kasteret.
>
> Af farverne er der:
> 2 helt sorte, 2 sort og hvide, 2 gråstribede, 2 grå/hvide, 3

Hvad er det hun vil have hjælp til?

At få neutraliseret alle kattene??
At få nogle af dem aflivet ??
At skaffe dem nye hjem??

Som jeg forstår det, så er det ikke hendes eget kattehold,
der er kommet ud af kontrol, men nogle forladte sommerhuskatte,
som hun har taget sig af!
Det er da al ære værd og jeg ville ikke have nogen problemer med,
at give en skærv til hjælp!

Nu kan jeg ikke på stående fod huske, hvad der står at tortiekontoen skal bruges til,
men jeg mener da, at andre, der har taget sig af hjemløse katte, har fået hjælp!

mvh Eva

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 26-05-04 21:45

Hej Eva

Som jeg forstår mailen er det løbende til foder og grus,
muligvis neutralisation og omplacering, det jeg "lurer"
lidt på er at alderen på kattene er opgivet *konkret*
og hvis alderen kendes præcist er kattene "samlet" over nogle år og ikke
løbende blevet neutraliseret og nu står hun så med en stor flok.

Noget af det som jeg ihvertfald har lagt vægt på med
Tortie-kontoen er at hvis man tager en kat ind er man ansvarlig fra dag et.
Har der pludselig stået en kat/katte
har Tortie-kontoen dækket neutralisation hvis personen
hvor katten dukkede op har påtaget sig ansvaret for at
katten havde et hjem enten ved at beholde den eller videre-formidle den, vi
er ikke gået ind hvor det har været en eksisterende flok ud fra den
betragtning at man ikke
"bare" tager katte ind uden at påtage sig det fulde ansvar.
Hmm kom det rigtigt ud, ellers må du spørge igen så skal jeg prøve om jeg
kan forklare bedre.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Eva Schmidt

Dato : 26-05-04 22:08

Hej Marianne

Jo, jeg kan sagtens følge dig nu!
Du mener, at hvis hun har hjulpet kattene gennem flere år og ikke har sørget for,
at hunkattene blev neutraliseret, så er det hendes ansvar,
at der er blevet så mange, og at det er løbet af sporet for hende!
Set i det lys vil jeg give dig fuldstændig ret
- men jeg tænker nu ikke så meget på hende, som på kattene!
Hvad sker der med dem, hvis hun opgiver det hele og lader dem sejle deres egen sø?
Kan hun evt. henvende sig til Kattens Værn, eller andre internater,
eller vil de også sige, at kattene reelt set er hendes og dermed også hendes ansvar?
Jeg ved godt, at man ikke kan redde alle landets katte,
men jeg har det bare svært, når der er tale om et konkret eksempel på, at katte er i vanskeligheder
- eller ihvertfald risikerer at komme det!
Jeg kan selvfølgelig kun holde med i, at hun burde have fået hunkattene kastrerede også
- hankattene har hun jo tilsyneladende fået fikset!
Jeg er nok mest tilbøjelig til at give dig ret i, at det ikke er Tortie kontoens formål,
at "redde" folk, der har båret sig mindre klogt ad
- men skulle der være flertal for, at yde støtte til at få kattene neutraliseret,
så vil jeg gerne give et bidrag!

mvh Eva

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 26-05-04 22:23

I det svar jeg skrev,men endnu ikke har sendt foreslog
jeg at de kontaktede KV, DB eller Inges kattehjem for
at hører om de ville/kunne hjælpe.

Ja det er hamrende svært at "afvise" katte der har brug for hjælp, på den
anden side "redder" vi pigen ud af suppedasen nu hvilken garanti har vi så
for at hun ikke fortsætter samme spor, det er nok lidt lige som når man
tager de forhutlede landkillinger til sig så tænker ejeren "det gik jo
fint, lad os få et kuld mere"

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Kirsten

Dato : 26-05-04 22:23

< Hvad er det hun vil have hjælp til?

< At få neutraliseret alle kattene??
< At få nogle af dem aflivet ??
< At skaffe dem nye hjem??

< mvh Eva

Hej Eva og Marianne.

Som jeg læser det, vil hun gerne have nogle af kattene afsat,
hvorfor ellers beskrive farverne, samt nævne alderen og klager fra naboerne!

Venlig hilsen Kirsten.

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 26-05-04 23:02

Kirsten skrev
<Som jeg læser det, vil hun gerne have nogle af kattene afsat, hvorfor
ellers beskrive farverne, samt nævne alderen og klager fra naboerne >

Hej Kirsten
Det er rigtig nok, på den anden side er Tortie-kontoen
ikke en formidling men en økonomisk hjælp til folk der
tager en ny ellers hjemløs kat til sig og det synes jeg egentlig også
fremgår af Tortie historierne.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 27-05-04 06:22

Jeg sendte denne mail.

*Jeg forstår ikke helt hvad det er I vil have hjælp til, er det foder, grus
og neutralisering eller omplacering af kattene*

Her er svaret

*Det er det hele! Og gerne omplacing også.
Hun har ikke råd til at fodre så mange og har flere regninger liggende.
Kan I gøre noget?*

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Pia J

Dato : 27-05-04 07:27

Killingerne kunne vel evt. henvises til vildkat.dk, selvom der nok ikke er
store chancer for hun bagefter neutraliserer mødrene...

:Pia

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 27-05-04 08:09

Hej Pia

Da Dorthe lavede vildkat-siden lavede hun også nogle krav til kattene, bl.a
at voksne katte _skal_ være
neutraliserede og killinger _skal_ være dyrlæge-checkede og vaccineret,
fordi det er vigtigt at sende et signal om at katte ikke bare er en
"brug-og-smid-væk-ting" og lige umiddelbart er der for mig at se kun 4 af
hankattene der "lever op" til det kriterie

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Sascha og Sillemis

Dato : 27-05-04 06:46

> [...]
> can be judged by how its animals are treated"
> Mahatma Ghandi
>
> Hvor i landet befinder disse katte sig???
Kan man evt få fat i hende der står for dem??
Jeg kan aftage nogle stykker,både voksne som killinger!

Med venlig hilsen
Sascha og Sillemis
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 27-05-04 07:34

Hvis vi i Tortie's navn går ind og videreformidler nogle
eller alle kattene bliver det på kontrakt med neutralisationsklausul, så der
_ikke_ under nogen
omstændigheder må avles på dem, det har været et af de
aller vigtigste punkter for os, at de katte vi hjælper med at "redde" ikke
bliver brugt til at avle på. Så kattene vil i så fald være at regne som
kastrater, er du stadig interesseret ??

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Sascha og Sillemis

Dato : 27-05-04 09:02

> [...]
> can be judged by how its animals are treated"
> Mahatma Ghandi
>
> Jeg har nogen som gerne vil have neutraliserede katte...
så,ja...

Fra : maz

Dato : 27-05-04 11:44

Marianne Hellemose wrote:
> Jeg har lige modtaget følgende mail via hjemmesiden.
> Jeg har skrevet et pænt afslag på hjælp fra Tortie-kontoen >snip>

Hej Mariannne

Jeg synes at hendes mail mht oplysninger er mangelfuld.
Hvordan kan det være, at kvinden kender alderen på samtlige katte?
Sommerhussæsonen er dårligt startet i år, så hvordan hænger det sammen med
killinger på hhv 8 og 9 uger?
Hvordan præcis har hun fået disse katte i sin varetægt? Er der tale om vilde
katte eller affaldskatte? Hvor længe har hun haft disse katte?

Umiddelbart vil jeg mene, at vi i første omgang bør sende hende et afslag
med henvisning til DB, KV etc. Før disse org. er afprøvet, mener jeg ikke,
at vi bør gå ind og evt. hjælpe hende. Da det åbenbart ikke er een, der
deltager i gruppen eller har nogen tiknytning hertil, vil jeg gerne vide
noget mere om kattene og hende, før jeg vil tage stilling til om vi skal
hjælpe hende.

Desuden - hvis vi skal hjælpe hende, mener jeg at tortie-bidrag primært må
være til neutralisering og vaccination af kattene (dokumenteret ved regning)
og evt. videreformidling.

/maria

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 27-05-04 15:15

Hej Maria

Det er nøjagtig de samme tanker jeg har gjort mig, og som jeg forstår mailen
bor hun i et sommerhus-område
og da en kat dukkede op har hun taget den ind, uden at
neutralisere den, så er næste kat dukket op, og på et tidspunkt har hun haft
begge køn repræsenteret og uden
neutralisation ved vi jo godt at det er kun et spørgsmål om kort tid før
"katastrofen" sker og en eller flere hunkatte bliver drægtige. Netop det at
alderen både på killinger og voksne er præcist angivet bestyrker mig i min
"mistanke"
om at dette er sket af "dumhed/uvilje til at betale prisen"
mere end en der "lige" har taget flere katte ind end hun kan overskue på en
gang, det må efter kattenes alder have stået på i 2 - 2½ år hvor hun dybest
set har været uansvarlig ved ikke at neutralisere, og nu står hun så med
problemerne.

Jeg vil prøve at se om jeg kan få flere uddybende oplysninger.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 27-05-04 16:31

Jeg har nu fået lidt flere oplysninger

Hej Marianne
Tak for dit svar. Hun har haft kattene i mange år (nogen af dem), og har så
taget sig af flere og flere.
Sidste år flyttede naboen og hun fik 4 ekstra.
Alle dem som ikke er neutraliserede får P-Piller (hun har ikke råd til at
neutralisere så mange).
2 af dem fra naboen (4 hunkatte) fik hver et kuld killinger selvom de har
fået p-piller ugentligt.

Jeg har også taget fat i Kattens værn, Dyrenes beskyttelse og Inges
kattehjem. Foreløbig henviser de til Internattet i Roskilde, men her har hun
været og der er IKKE plads pga pension (hvilket jeg er helt dårlig over).
Kattens værn siger de kan hjælpe med neutralisering, så hun kun skal betale
500 pr kat, men hun har ikke råd. Hun har ikke 500 pr kat til
neutralisering.

Jeg har sendt e-mails ud og hængt opslag allevegne igår og i dag, og jeg/vi
håber at finde hjem til en del af dem. Ellers håber vi at I måske kan hjælpe
med at afsætte nogen?????? Eller måske finde midler til lidt foder eller
bare neutralisering af en kat? (mange begge små gør en stor å)

Foreløbig tak for din hjælp, hvis flere organisationer hjælper til her, får
vi måske en løsning eller delt udgifter lidt ud

Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 27-05-04 17:02

Har lige lavet et hurtigt regnestykke.

Hun har 22 katte, 4 er kastrerede og 7 er killinger så
er der 11 voksne der skal neutraliseres til KV's "billig-
pris" bliver det 5500 kr. det er f****** mange penge.

Så skal der strikkes en skudsikker retsholdbar kontrakt
sammen til killingerne, så de bliver sikret med hensyn til
neutralisation. Jeg prøver at finde domsafsigelsen fra 90'
erne frem, Misuli vandt sin sag og der er nogle gode ret-
ningslinier for hvordan en holdbar kontrakt bør se ud.
Uanset om vi hjælper økonomisk kan vi jo godt gøre vores til at den onde
cirkel ikke fortsætter med killingerne.

Der er kun gået et ½ år siden sidste "rædsel-sæsson"
sluttede men jeg havde lykkelig glemt _hvor_ hæsligt det er hver eneste
forår-sommer, øv øv øv

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : maz

Dato : 28-05-04 21:23

Marianne Hellemose wrote:
> Hun har 22 katte, 4 er kastrerede og 7 er killinger så
> er der 11 voksne der skal neutraliseres til KV's "billig-
> pris" bliver det 5500 kr. det er f****** mange penge.
Ja, det er det. Det beløb mener jeg ikke Tortie-kontoen skal dække. Men
måske kan der samles ind til et par neutraliseringer, som i mine øjne er det
vigtigste for at hindre flere killinger. *Hvis* nogen vil bidrage, da jeg
ikke mener det er hensigtsmæssigt at tømme kontoen helt.

> Uanset om vi hjælper økonomisk kan vi jo godt gøre vores til at den
> onde cirkel ikke fortsætter med killingerne.
Det er og bliver aldrig kattenes skyld, men uansvarlige ejere. Men udover
kontrakt - hvad bør vi da gøre? Hun kan jo sætte killingerne på vildkat.dk,
men det kræver at disse er vaccineret og dyrlæge-tjekket. Hvis det er
løsningen for killingerne, mener jeg godt at Tortie-kontoen kan dække den
udgift excl. den indtægt salget af killingerne giver (200,- pr killing)

> Der er kun gået et ½ år siden sidste "rædsel-sæsson"
> sluttede men jeg havde lykkelig glemt _hvor_ hæsligt det er hver
> eneste forår-sommer, øv øv øv
Jep - me too. Det er lige smerteligt hvert år..

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 30-05-04 09:11

Maria skrev
< Men måske kan der samles ind til et par neutraliseringer, som i mine øjne
er det vigtigste for at hindre flere killinger. *Hvis* nogen vil bidrage, >

Jeg har fået en mail fra en der gerne vil "sponsorere"
2 neutraliseringer, så lige nu prøver jeg lige at regne ud
hvordan det bedst gøres så vi også har lidt sikkerhed for at det nu også
bliver kattene der "vinder" det bliver nok noget med at pengene bliver
betalt direkte til dyrlægen,
jeg tænker også at jeg vil prøve at få et møde istand så
jeg kan hilse på de to veninder og kattene, jeg er nok blevet lidt
"mistænksom" på mine gamle dage.

Pt står der 243,00 kr på Tortie-kontoen, Callie's neut.
var jo til alm. pris, så den "drænede" lidt

Jeg vil foreslå ejeren at vi evt. dækker killingernes vacc.
mod at hun sælger killingerne på vores kontrakt og hmm
måske kunne vi "forlange" at det der kommer ind på killingerne bliver brugt
på neut. af 3 af hunkattene ??

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Leyna

Dato : 30-05-04 11:28

On Sun, 30 May 2004 10:11:05 +0200, "Marianne Hellemose"
<hellemose.som3@mail.dk> wrote:

> [...]
>mod at hun sælger killingerne på vores kontrakt og hmm
>måske kunne vi "forlange" at det der kommer ind på killingerne bliver brugt

det synes jeg lyder som en rigtig god og rimelig ide. Hvis ikke
hunkattene bliver neutraliseret, så kan det jo fortsætte i det
uendelige med mange uønskede katte til følge...
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : maz

Dato : 30-05-04 12:55

Marianne Hellemose wrote:
> Jeg har fået en mail fra en der gerne vil "sponsorere"
> 2 neutraliseringer,
Dejligt :)

> så lige nu prøver jeg lige at regne ud
> hvordan det bedst gøres så vi også har lidt sikkerhed for at det nu
> også bliver kattene der "vinder" det bliver nok noget med at pengene
> bliver betalt direkte til dyrlægen,
Præcis! Jeg mener, at vi skal stille som betingelse, at pengene betales
direkte til dyrlægen/KV.

> jeg tænker også at jeg vil prøve at få et møde istand så
> jeg kan hilse på de to veninder og kattene, jeg er nok blevet lidt
> "mistænksom" på mine gamle dage.
Så er vi to ;) I mine øjne er det udelukkende kattene de her penge skal
komme til gode, så al betaling må foregå direkte ml Tortie-kontoen og
dyrlægen. Hvor i landet befinder de sig? Og hvordan er det det foregår med
neutralisering via KV? Er det hos KV selv, eller bruger man sin egen
dyrlæge?

> Pt står der 243,00 kr på Tortie-kontoen, Callie's neut.
> var jo til alm. pris, så den "drænede" lidt
Ouch, det var ikke meget. Men selvfølgelig skulle vi dække Callies
neutralisering. Så skal vi da have samlet lidt ind igen..

> [...]
> mod at hun sælger killingerne på vores kontrakt og hmm
> måske kunne vi "forlange" at det der kommer ind på killingerne bliver
Ja, det kan vi sagtens forlange - og en god idé :)

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 30-05-04 13:40

Maria skrev
< Hvor i landet befinder de sig? Og hvordan er det det foregår med
neutralisering via KV? Er det hos KV selv, eller bruger man sin egen
dyrlæge? >

De befinder sig i nord-vest sjælland og vi er lige i gang
med at se om vi kan finde et tidspunkt hvor jeg tager
derop og hilser på dem og får snakket tingene igennem
med dem.

Det er egen dyrlæge og så skal KV sige god for at det
bliver under deres "vildkatte-regel"

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : maz

Dato : 31-05-04 19:39

Marianne Hellemose wrote:
> De befinder sig i nord-vest sjælland og vi er lige i gang
> med at se om vi kan finde et tidspunkt hvor jeg tager
> derop og hilser på dem og får snakket tingene igennem
> med dem.
Ok. Meld gerne tilbage, når du har været deroppe.
Umiddelbart vil jeg mene, at al betaling skal foregår direkte via
Tortie-kontoen og evt. dyrlæge/nye ejere.

/M

Fra : dpl

Dato : 31-05-04 12:22

Hej Marianne
Jeg har været udenlands, og har derfor ikke set tråden før nu, men vil
da ikke undlade at give mit besyv med.

Faktisk har jeg, dvs. vildkat-siden, modtaget en enslydende mail fra
denne dame, plus en mail omkring yderligere nogle killinger. I første
omgang gav jeg afslag på at formidle de fertile katte, men tilbød
naturligvis at at sætte kastraterne på siden straks. Jeg har dog ikke
hørt mere fra hende, det er ca. en uge siden. Ved samme lejlighed bad
jeg om, at man prioriterede nøje, og fik de fertile hunkatte
neutraliseret eller afsat hurtigst muligt, for at begrænse "skaden".

Hvis du får kigget på kattene, må du endelig melde tilbage, om der er
andet man kan gøre for at hjælpe. Vi kan evt. aftage killinger eller
kastrater til omplacering. Men af hensyn til Raisa, Viktor og deres
mulige familieforøgelse, kan vi kun modtage vaccinerede dyr.

Hilsen Dorthe
http://www.vildkat.dk/