Lydkort... er der kun Creative?
Fra : Lars Jørgensen

Dato : 02-05-01 16:04

Lydkort - der er andet end Creative...er der ikke?

Jeg har nu kikke lidt rundt omkring på nettet og fundet ud af at Terratec's
"DMX XFire 1024" faktisk ser ret interessant ud. Det ser ud til at den
understøtter de fleste lydstandarter (A3D, EAX 1/2, AC3), har optisk
digitalt output og 2 stk CD-in. http://www.terratec.net/ttdk/

Jeg har i øjebliket et Creative AWE64 med jack -> phono i min surroundsound
forstærker (hvor jeg kun har 2 højttalere + aktiv sub på)

Er der nogen der har "DMX XFire 1024" og kan kommentere lidt omkring dets:
- Drivere under Win2000.
- Kompatibilitet med diverse lydstandarter.
- Lyd i forhold til andre kort.
- Ulemper ved at bruge optisk output (min forstærker har optisk ind)
- Ulemper ved kun at bruge 2 højttalere.(kræver EAX 4 højttalere?)

Hvilke andre alternativer er der i den prisklasse/kvalitet?

På forhånd tak.

- Lars

Fra : Staalanden

Dato : 02-05-01 16:45

On Wed, 2 May 2001 17:03:52 +0200, "Lars Jørgensen" <lagojo@hotmail.com>
wrote:

>Lydkort - der er andet end Creative...er der ikke?

Jeg er ekstremt meget tilfreds med mit DMX1024.
Fremragende lyd i såvel spil som musik.
De tekniske ? kan jeg ikke lige fortælle så meget om, men kører perfekt
under W98SE.

Fra : Henrik Dissing

Dato : 02-05-01 17:29

On Wed, 2 May 2001 17:03:52 +0200, Lars Jørgensen wrote:

>Er der nogen der har "DMX XFire 1024" og kan kommentere lidt omkring dets:
>- Drivere under Win2000.

Jeg kører Windows 98, men i forbindelse med noget support fik jeg besked på
at de kun kunne løse mit problem hvis jeg opgraderede til Windows 2000. Det
tyder vel på at de har fokus dér.

>- Kompatibilitet med diverse lydstandarter.

Det tør jeg ikke udtale mig om, men jeg går ud fra at de supporter hvad de
påstår. Jeg har i hver fald ikke været ude for at der var noget som jeg ikke
kunne få en ordentlig lyd ud af.

>- Lyd i forhold til andre kort.

Jeg synes det er lidt ringere end mit gamle Diamond MX300, men det er altså
også langt bedre end f.eks. SoundBlaster Live!

>- Ulemper ved at bruge optisk output (min forstærker har optisk ind)

Har ikke prøvet.

>- Ulemper ved kun at bruge 2 højttalere.(kræver EAX 4 højttalere?)

Jeg bruger kun 2 højttalere, så jeg har ikke noget sammenligningsgrundlag.

Til sidst må jeg hellere understrege at lyd ikke er det jeg går mest op i,
så jeg er ikke den bedste kilde i denne forbindelse.

Venlig hilsen
Henrik Dissing

Fra : Santa Xcaze

Dato : 02-05-01 21:22

I forhold til creative bruger dmx en nyere chip til lyd og deres kort
supporter rent hardware mæssigt eax og a3d, hvor SB bare emulerer det...
Så køb dmx 1024 har selv storebroderen ;)

Fra : peet_dk

Dato : 03-05-01 05:27

har du 2 phone udgange? En ting jeg savner fra mit gamle mx300 kort, som
ikke er på mit live kort..

Fra : DaWizeGuy

Dato : 03-05-01 10:47

> Lydkort - der er andet end Creative...er der ikke?

Jo da!

> [...]
> "DMX XFire 1024" faktisk ser ret interessant ud. Det ser ud til at den
> understøtter de fleste lydstandarter (A3D, EAX 1/2, AC3), har optisk

Det er korrekt. Det understøtter desværre ikke A3D 2.0, men er i stand til
at emulere det. Derimod virker A3D 1.0 perfekt.

> Er der nogen der har "DMX XFire 1024" og kan kommentere lidt omkring dets:

> - Drivere under Win2000.

Ikke verdens bedste efter min mening, idet de indskrænker sig til nogle
meget skrabede wdm-drivere. Der er desuden lidt problemer med knasen i nogen
EAX-baserede spil, bl.a. Thief 2.

> - Kompatibilitet med diverse lydstandarter.

Bedre end Soundblaster. Jeg har prøvet at slå A3D 1.0 til i B17 og Vampire,
og det lyder fantastisk. Desværre har jeg konstateret, at Terratecs drivere
ikke understøtter EAX nyere spil som f.eks. Giants: Citizen of Kabuto. Det
er dog indtil videre det eneste spil, som ikke virker korrekt. Sagt med
andre ord, har Creatives lydkort stadig en bedre EAX-kompatabilitet i spil,
men det var jo også dem der udviklede standarden. Det taler dog til
Terratecs fordel, at der ikke er nogen som helst konflikter med anden
hardware, som det er tilfældet med Soundblaster Live! og VIA chipset
baserede bundkort.

> - Lyd i forhold til andre kort.

Mit sammenligningsgrundlag indskrænker sig til Soundblaster Live! 1024, og
her er Terratec bedst. Terratec DMX 1024 anvender Sensaura-teknologien
(ligesom bl.a. Hercules Gametheater XP), som giver mere realistiske 3D
lydeffekter end Creatives EMU10K1 chip kan præstere. Bl.a. forstærkes lyde
indenfor en radius af 1 meter, således at man f.eks. hører fodtrin, rindende
vand, fakkelknitren o.lign. mere tydeligt, når man er tæt på Det får
nakkehårene til at rejse sig i bl.a. Undying og Thief 2, og giver en langt
mere intens 3D lydoplevelse i spil end Creatives lydkort..

> - Ulemper ved at bruge optisk output (min forstærker har optisk ind)

Ingen erfaring med dette!

> - Ulemper ved kun at bruge 2 højttalere.(kræver EAX 4 højttalere?)

Så får du ganske rigtigt ikke glæde af EAX. Derimod er A3D jo designet til 2
højtalere, så her er der ingen problemer. Men Terratec kan ikke måle sig med
ægte A3D 2.0 kompatible lydkort.

> Hvilke andre alternativer er der i den prisklasse/kvalitet?

Ingen udover Creative, med mindre du kan få fat i et brugt lydkort med
Vortex chip, f.eks. Diamond MX-serien. Hercules Gametheater XP, Videologic
Sonicfury og Phillips Acoustic Edge er gode alternativer, men deres lydkort
koster også fra 800 kr. og opefter.

----
Mvh
Anders

Fra : peet_dk

Dato : 03-05-01 17:59

> [...]
> Vortex chip, f.eks. Diamond MX-serien. Hercules Gametheater XP, Videologic
> Sonicfury og Phillips Acoustic Edge er gode alternativer, men deres
jeg ville ikke købe et diamond lydkort, da de ikke findes længere... Så
driver udviklingen er nok ikke den bedste..

Fra : Henrik Dissing

Dato : 04-05-01 23:29

On Thu, 3 May 2001 18:58:48 +0200, peet_dk wrote:

>jeg ville ikke købe et diamond lydkort, da de ikke findes længere... Så
>driver udviklingen er nok ikke den bedste..

Deres driver support var heller ikke noget værd mens de var i live.

Heldigvis er det i sig selv ikke noget problem for MX-300, da der hele tiden
har kunnet hentes bedre drivere hos Aureal (som lavede Vortex 2 chippen).

Desværre er Aureal nu blevet opslugt af det stygge Creative monster.

Heldigvis kan man stadig finde alle de drivere man kan ønske sig, også til
f.eks Windows 2000 og Linux, på http://www.vortexofsound.com/

Venlig hilsen
Henrik Dissing

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 03-05-01 11:45

> Lydkort - der er andet end Creative...er der ikke?

I skal alle ha' mange tak for de gode råd omkring lydkortet.
Jeg må nok hellere få mig så'n et.

- Lars