Unicode (varchar vs. nvarchar)
Fra : Morten Snedker

Dato : 26-05-04 12:51

Hvornår benytter man med fordel hhv. det ene og det andet?

mvh /Snedker
---
http://dbconsult.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-05-04 13:11

Morten Snedker skrev:

> Hvornår benytter man med fordel hhv. det ene og det andet?

Jeg bruger konsekvent unicodetyper (nchar, nvarchar, ntext) til
(tekst)felter hvor der kan forekomme andet end ascii-tegn. Varchar-
felter kan også sagtens indeholde specialtegn, men det kan give
problemer hvis man tilgår data fra mere end én applikation - fx via
en webside og via et access-project.

NB: Jeg går ud fra at du taler om MSSQL (det er en god ide at
oplyse den slags i indlægget).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Nomail

Dato : 19-06-04 21:24

> [...]
> felter kan også sagtens indeholde specialtegn, men det kan give
> problemer hvis man tilgår data fra mere end én applikation - fx via

Hvad problemer kan er var til web??
Må gerne henvise til en link som man kan læse om.

Hilsen

N9

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 20-06-04 12:47

Nomail skrev:

> Hvad problemer kan er var til web??

Hvis den applikation man bruger til indtastning af data (fx et
Access-project i Windows) bruger utf, mens den applikation (fx en
webside) der viser data bruger Latin-1 som tegnsæt, så vil
specialtegn (her alt andet end ascii) ikke blive vist korrekt.

> Må gerne henvise til en link som man kan læse om.

Kender desværre ikke nogen.
--
Jens Gyldenkærne Clausen
»Diplomatiet består netop i, at de gamle kommatister kan få lov til