Klikker ved skridt i folden
Fra : Kurt Pedersen

Dato : 26-05-04 11:55

Jeg ved godt at der engang imellem kan komme "kliklyde" fra hestenes ben når
de langsomt skridter rundt for dem selv. Eksempelvis når de går på folden -
nogle klikker også i andre situationer.

Min 3-åring klikker dog kun (og efter lyden at dømme kun fra bagbenene) når
hun trasker rundt på folden. Når jeg arbejder med hende (stadig kun fra
jorden alderen taget i betragtning) har jeg ikke registreret noget.

Er der nogen der kan fortælle hvordan denne klikkelyd opstår og om jeg burde
være mere opmærksom på det.

PS. hvis der på ydersiden af en hov opstår et overfladisk hul/skramme, hvad
kan der smøres på for at "behandle"/forbedre dette - kan det evt. påvirke
hoven hvis der ikke gøres noget?

Birgitte

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 26-05-04 12:36

Kurt Pedersen wrote:
> PS. hvis der på ydersiden af en hov opstår et overfladisk hul/skramme, hvad
> kan der smøres på for at "behandle"/forbedre dette - kan det evt. påvirke
> hoven hvis der ikke gøres noget?

Da hovvæggen er dødt materiale kan der nok næppe smøres noget på der
"behandler" en skramme, men man kunne måske godt finde et eller andet
der kan beskytte hoven fra at blive yderligere skadet. Jeg ville prøve
at høre hvad beslagsmeden ligger inde med.

Hvis hoven er decideret flækket, er det vigtigt at få gjort noget ved
det - især hvis det er på "højkant", da hestens naturlige belastning af
hoven vil gøre flækken større.

-dennis

Fra : Lene Skov Mikkelsen

Dato : 27-05-04 12:17

> Er der nogen der kan fortælle hvordan denne klikkelyd opstår og om jeg
> burde være mere opmærksom på det.

Jeg har oplevet mange heste have det. Unge, ældre, bedre eller dårligere
trænede. Ingen har nogensinde været påvirket af det og har haft det i
mange år.
Jeg har også hørt om folk, der har været den helt store behandling
igennem med væske i leddende osv., hvor lyddene alligevel ikke forsvinder.

Så, uden symptomer fra hestens side, ville jeg ikke tænke mere over det.

- Lene
www.HesteChatten.dk