ISNULL og LEFT sammen..
Fra : Morten Snedker

Dato : 26-05-04 11:22

SELECT LEFT(NoteFelt, 1) AS FørsteTegn
FROM TabelNavn

Den fejler så (naturligvis), hvis NoteFelt er Null. Jeg vil gerne have
returneret et 'Z', hvis NoteFelt er Null. Men jeg kan ikke helt finde
syntaxen...help me Rhonda! :)

mvh /Snedker
---
http://dbconsult.dk

Fra : Troels Arvin

Dato : 26-05-04 11:50

On Wed, 26 May 2004 12:22:20 +0200, Morten Snedker wrote:

> [...]
>
> Den fejler så (naturligvis), hvis NoteFelt er Null. Jeg vil gerne have
> returneret et 'Z', hvis NoteFelt er Null. Men jeg kan ikke helt finde

Udtrykt med standard SQL:

SELECT COALESCE(SUBSTRING(NoteFelt FROM 1 FOR 1),'Z')
FROM TabelNavn;

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 26-05-04 11:57

"Morten Snedker" wrote

> [...]
>
> Den fejler så (naturligvis), hvis NoteFelt er Null. Jeg vil gerne have
> returneret et 'Z', hvis NoteFelt er Null. Men jeg kan ikke helt finde

Hvis det er MSSQL så kan du kikke på NULLIF eller ISNULL

Fx
SELECT LEFT(ISNULL(NoteFelt, 'Z'), 1) AS FørsteTegn
FROM TabelNavn

NB! Du har stadig et issue hvis Notefelt er lig med en tom streng

- Peter

Fra : Kenneth Brun Nielsen

Dato : 29-05-04 02:12

"Peter Lykkegaard" <polonline@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Morten Snedker" wrote

> Hvis det er MSSQL så kan du kikke på NULLIF eller ISNULL
>
> Fx
> SELECT LEFT(ISNULL(NoteFelt, 'Z'), 1) AS FørsteTegn
> FROM TabelNavn

Kender ganske vist ikke noget til MSSQL, men i MySQL burde 'ISNULL' rettes
til 'IFNULL' i ovenstående forespørgsel.

/Kenneth