Hvalp skade hvalp.
Fra : Pwh

Dato : 26-05-04 08:08

Man siger jo generelt at voksne og normale hunde aldrig kunne
finde på at skade en hvalp med vilje. Gælder det samme egenligt
for hvalpe indbyrdes, grunden til at jeg spørger er at Angel (8uger)
endnu er lidt af en hidsigprop når hun møder fremmede hunde.
Og igår nede på Engen kom der en Bullterrier af en slags fisende hen til hende
mens hun sad hos mig, hun gjorde så udfald imod den da den efter hendes
mening kom for tæt på, og det blandede jeg mig ikke rigtigt i, ud over at
tale beroligende til hende. Jeg blev først i løbet af samtalen med ejeren bagefter
klar over at Bullterrieren kun var 6mdr gammel og derfor vel stadig må
regnes for at værer hvalp. Bullterrieren tog det nu hel pænt og var på ingen
måde agrassiv men bare nysgerrig, men hvordan er det med hvalpe indbyrdes,
Angel kunne jo værer kommet slemt til skade hvis Bullterrieren var blevet sur.

/Jens (der helst ikke pakker sine hunde ind i vat)

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 26-05-04 16:59

On Wed, 26 May 2004 09:07:43 +0200, "Pwh"
<deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>Angel kunne jo værer kommet slemt til skade hvis Bullterrieren var blevet sur.
>
>/Jens (der helst ikke pakker sine hunde ind i vat)

jeg har oplevet hvalpe gå lige så meget amok som voksne hunde, man
skal skynde sig at stoppe dem, og sige NEJ med mindre det er en hund
man ved at den skal lege med eller helst komme ud af det sammen med i
mange år, ellers er der ingen mening i at lade dem finde ud af det for
dem selv, som mange jo siger

så med mindre det er en hund man skal se igen eller tror at man skal
se igen ville jeg stoppe slagsmålet med det samme, men man skal være
klar over at når man stopper det så stopper man også deres afgørelse
af hvem der bestemmer, og de vil måske prøve at afgøre det næste gang
de ses, så man udskyder nogle gange problemet

så det er en grænse imellem at akseptere at ens hund slås, og en
grænse imellem at hunden må akseptere at den ikke får lov til at
afgøre rangorden med andre hunde, begge dele kan give problemer
håber det har hjulpet

og det du skriver til at starte med om at en normal hund aldrig vil
skade en hvalp , det er en myte, lavet af lalleglade hundes ejere !!,
jeg kan fortælle at min hund da han var 5mdr blev kastet rundt i
luften af en labrador, en voksen en enda ! mange hunde aksepterer ikke
at der kommer en "hvalp" og spiller smart!! for hvornår er den hvalp
og hvornår er den unghund ? hvornår er den voksen ? hvornår må man
bide lidt hårdt og hvornår må man bide meget hårdt osv ? det er alt
sammen noget "kloge" mennesker har fundet på

jeg vil ikke have at nogen hvalpe løber hen til min hund, jeg ved ikke
om der sker noget, men har ikke lyst til at afprøve det, jeg ved at
unghunde ikke bliver aksepteret eller skånet på nogen måde! og jeg er
lidt i tvivl om hvor grænsen går, jeg har været ude for flere der har
sagt : jammen det er jo bare en hvalp ? hvor gammel er den har jeg så
spurgt, og de svarede 8 eller 9 mdr, jeg tror ikke at der er noget
skel imellem unghund og hvalp, hvad hundesprog angår, det er vist bare
noget der er skrevet i en bog, spørgsmålet er jo om en hund kan se
forskellen ? og det er der mange der ikke kan og så kan folk kalde dem
unormale, det ændrer stadig ikke på at det er deres hvalp det går ud
over, og så kan folk syntes hvad de vil ryste på hovedet fordi de har
læst i en eller anden latterlig bog at det er unormalt osv, mange
hunde gidder ikke have noget med hvalpe at gøre sådan er det bare, så
man skal passe på sin hvalp at den ikke bare løber hen til hvilken som
helst hund.

HUNDELOVEN
§ 3. I byer og områder med bymæssig bebyggelse er det forbudt at lade hunde færdes på gader, veje, stier eller pladser m.v., der er åbne for almindelig færdsel, uden at de enten føres i bånd eller er i følge med en person, som har fuldt herredømme over dem.

Fra : Pwh

Dato : 26-05-04 17:39

Punish the deed, not the breed wrote:

> [...]
> man ved at den skal lege med eller helst komme ud af det sammen med i
> mange år, ellers er der ingen mening i at lade dem finde ud af det for

Nu var der ikke ligefrem tale om slagsmål, det havde jeg da aldrig tilladt.
Angel "hapsede" bare ud efter Bull'en da den kom lidt tæt på.

> [...]
> grænse imellem at hunden må akseptere at den ikke får lov til at
> afgøre rangorden med andre hunde, begge dele kan give problemer

Jeg har ikke haft de stor probs mht Tyson, så jeg vil til at starte med
opdrage og behandle Angel på samme måde.

> [...]
> bide lidt hårdt og hvornår må man bide meget hårdt osv ? det er alt
> sammen noget "kloge" mennesker har fundet på

De fleste steder jeg har læst skulle grænsen for hunde indbyrdes gå ved at
den ikke bliver regnet for hvalp mere når den bliver kønsmoden.
Det passede også fint med Tyson, han blev da aldrig angrebet før han blev
kønsmoden men han blev da sat på plads nogle gange inden.
Da han blev kønsmoden kunne jeg tydeligt mærke på de andre hunde at
han ikke var "fredet" mere, jeg tror måske bare du har været lidt uheldig.
Den Lab der smed rundt med din var måske ikke helt rask oven i knoppen.
Eller skete der overhovedet noget med din, det kan da se voldsomt ud når
de leger eller sætter sådan en fræk hvalp på plads.

> jeg vil ikke have at nogen hvalpe løber hen til min hund, jeg ved ikke
> om der sker noget, men har ikke lyst til at afprøve det, jeg ved at
> unghunde ikke bliver aksepteret eller skånet på nogen måde!

De problemer har jeg aldrig haft med Tyson, han har aldrig været agrassiv
overfor en hvalp og der er heller aldrig nogen voksne hunde der
har været agrassive overfor ham mens han var hvalp.

> og jeg er
> lidt i tvivl om hvor grænsen går, jeg har været ude for flere der har
> sagt : jammen det er jo bare en hvalp ? hvor gammel er den har jeg så
> spurgt, og de svarede 8 eller 9 mdr,

Så ville jeg heller ikke kalde det for en hvalp mere.

> jeg tror ikke at der er noget
> skel imellem unghund og hvalp, hvad hundesprog angår, det er vist bare
> noget der er skrevet i en bog,

Nu er det der står i bøger jo gerne bygget på erfaringer.
Angel er trods alt kun 8 uger, mon ikke selv den mest tumpede hund
fatter at det er en hvalp. Der går jo ikke så længe før hun bliver stor
nok til at kunne sætte sig i respekt og klarer sig rent fysisk.
Hun vejer jo nu 7 kg og vokser ca 1kg om ugen, så det bliver hurtigt til noget

> mange
> hunde gidder ikke have noget med hvalpe at gøre sådan er det bare, så
> man skal passe på sin hvalp at den ikke bare løber hen til hvilken som
> helst hund.

Det er da også ok at der er hunde der ikke vil have noget med hvalpe at gører,
det er jo ikke det samme som at de skal skade hvalpen fysisk.
Så vil jeg også mene at sådan en hund har knald i låget og kun bør føres i snor.
Der Bullterrier jeg omtalte gik fri nede på engen, og jeg har da mødt den et
par gange før, uden at jeg dermed skal sige at jeg kender den særligt godt.
Det er klart at Angel ikke får lov til at fise hen til hunde der er i snor uden
at ejeren har sagt god for det, men er de fri nede på engen er jeg ikke bange.
Der sker desværre noget i knoppen på mange hunde så snart de får snor på,
der er mange af dem der går hen og bliver agrassive af det, det har jeg set flere gange.

/Jens

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 26-05-04 19:47

On Wed, 26 May 2004 18:38:48 +0200, "Pwh"
> [...]

>Jeg har ikke haft de stor probs mht Tyson, så jeg vil til at starte med
>opdrage og behandle Angel på samme måde.

,ja det skal du da også bare gøre, jeg gjorde bare opmærksom på
problemstillingen, og at din bare hapser ud, virker måske uskyldigt,
men det er trods alt starten til et slagsmål, eller kan tolkes sådan
af andre hunde når hun er lidt ældre

>De fleste steder jeg har læst skulle grænsen for hunde indbyrdes gå ved at
>den ikke bliver regnet for hvalp mere når den bliver kønsmoden.

,tjae jeg har set hunde der ikke var kønsmodne opføre sig meget
dominerende/provokerende, og bare fordi de ikke dufter af hanhund, så
kan man altså ikke være sikker på at de er fredede, hvis de opfører
sig provokerende , og er det kun en slåskamp hvis ingen af hundene
bliver sat på plads ? eller kan de godt være en slåskamp, selv om den
ene bliver sat på plads ? for hvis det at sætte en anden hund på plads
ikke er en slåskamp, så kan jeg da godt slippe min hund løs med de
fleste hanhunde de bliver "bare" sat på plads du kan godt se at
der er en flydende grænse ikke.

> [...]
>Eller skete der overhovedet noget med din, det kan da se voldsomt ud når
>de leger eller sætter sådan en fræk hvalp på plads.

,jeg ved godt at det kan være voldsomt når de leger, og jeg ved godt
hvornår hunde leger og hvornår de ikke gør ! den labrador løb hen til
min hvalp som underkastede sig bare ved synet af den, så knurede den
af min hund og løftede ham op og slyngede ham igennem luften, det
lignede nu ikke leg i mine øjne, så den hund var skam den første der
lærte min hund at man skal passe på hanhundene, og at det er bedre at
bide først. Ejeren og hunden skal vist være glade for at de er
flyttet, og de ikke møder hinanden igen nu hvor min er voksen ! men
min pointe er at sådanne hunde findes altså , og hvis man så som
ejeren af labradoren ikke har styr over hunden og går uden snor, så er
problemet jo bare endnu større.

men jo jeg har vist været uheldig at støde ind i sådanne hunde og
ejere.

>De problemer har jeg aldrig haft med Tyson, han har aldrig været agrassiv
>overfor en hvalp og der er heller aldrig nogen voksne hunde der
>har været agrassive overfor ham mens han var hvalp.

,,nej og måske de to ting hænger sammen ? bare et gæt herfra ! hvis
man får tæv som lille så vil man sikkert heller tæve andre når man er
voksen end at vente på at de tæver en igen ikke

>Så ville jeg heller ikke kalde det for en hvalp mere.

,næe men det er der mange der gør, og hvis der kommer sådan et
skrummel af en unghund på 30-40 kg væltende lige i hovedet på min
hund, så venter han ikke til den står stille og snuser den bagi eller
lige ser den an

>Det er da også ok at der er hunde der ikke vil have noget med hvalpe at gører,
>det er jo ikke det samme som at de skal skade hvalpen fysisk.

,næe det ønsker jeg skam heller ikke for nogen, tænk lige på hvor
skrøbelig en hvalp er, og du har stadig selv ansvaret for at holde
styr over hunden ligegyldigt hvor gammel den er

> [...]
>Det er klart at Angel ikke får lov til at fise hen til hunde der er i snor uden

,,,,det er også sådan det skal være, min gamle hund mødte flere
hvalpe, men hvis de begyndte at hoppe op af ham og lave alle de der
hvalpeting de nu gør, så stod han bare stille men lignede en der var
ved at koge over, og det er da også synd for min hund at han skal
pines af sådan noget når han ikke kan lide det, så folk fjerner da
også deres hvalp når jeg siger det, men det ville være nemmere hvis
folk spurgte om de kunne hilse inden de lod den løbe hen, for jeg
syntes både at det er synd for min egen hund , at jeg skal stå og våge
over ham og synd for hvalpen hvis det skulle ske noget. jeg ville da
også ønske at alle hunde var glade for hvalpe men sådan er det bare
ikke

Fra : Pwh

Dato : 26-05-04 21:22

> [...]
> problemstillingen, og at din bare hapser ud, virker måske uskyldigt,
> men det er trods alt starten til et slagsmål, eller kan tolkes sådan

Du kan tro at jeg er meget ops på det, Tyson var nemlig ikke på den måde.
Jeg vil gætte på at det er en kombination af at Angel stadig er usikker på andre
hunde og så Rottweilerblodet i hendes årer, hun er allerede fulstændigt frygtløs
Det er også derfor at jeg prøver at få hende socaliceret så meget som muligt
med så mange forskellige hunde som muligt. Jeg blev bare lidt betænklig i situationen
med Bull'en, var den blevet sur kunne den have knækket hendes lille nakke inden
nogen havde kunnet nå at gribe ind. Men begynder jeg at pakke Angel ind i vat med
det lidt hidsige temperament hun allerede har, er jeg bange for at ende op med en stor
og ikke spor omgængelig Rottweilerklon, det er jo en balancegang.

> for hvis det at sætte en anden hund på plads
> ikke er en slåskamp, så kan jeg da godt slippe min hund løs med de
> fleste hanhunde de bliver "bare" sat på plads du kan godt se at
> der er en flydende grænse ikke.

Problemet er jo nok at der vil værer mange af hundene der ikke underkaster sig
og så har du jo slagsmålet, din Pluto skal jo også finde ud af at stoppe hvis den
anden underkaster sig og ikke slås videre bare for at slås.
Ellers er jeg også tilhænger af at hundene finder ud af det selv med os i baggrunden
til at gribe ind hvis det udvikler sig for voldsomt, det har jeg selv gode erfaringer med.
Jeg kan da nævne flere hanhunde som vi jævnligt går sammen med, og en gang imellem
uden man kan sige hvorfor så tager de sig et hurtigt slagsmål, det skal nok lige prøves
af hvor stærk den anden er en gang imellem.

> [...]
> min hvalp som underkastede sig bare ved synet af den, så knurede den
> af min hund og løftede ham op og slyngede ham igennem luften, det

Ok, jeg spurgte også bare, jeg troede kun at det var "skæghunde" i havde
problemer med

> min pointe er at sådanne hunde findes altså , og hvis man så som
> ejeren af labradoren ikke har styr over hunden og går uden snor, så er
> problemet jo bare endnu større.

110% enig.

> men jo jeg har vist været uheldig at støde ind i sådanne hunde og
> ejere.

Og samtidigt er du jo ejer af en hund der nok ikke ligefrem underkaster sig normalt

> ,,nej og måske de to ting hænger sammen ? bare et gæt herfra ! hvis
> man får tæv som lille så vil man sikkert heller tæve andre når man er
> voksen end at vente på at de tæver en igen ikke

Det tror jeg du kan have helt ret i, derfor vil jeg også helst undgå at Angel
får dårlige oplevelser, så kan hun ende med at blive en led satan som voksen ;-(

> [...]
> skrummel af en unghund på 30-40 kg væltende lige i hovedet på min
> hund, så venter han ikke til den står stille og snuser den bagi eller

Accepterer Pluto slet ikke at andre hanhunde kommer og hilser fredeligt på.

> ,næe det ønsker jeg skam heller ikke for nogen, tænk lige på hvor
> skrøbelig en hvalp er, og du har stadig selv ansvaret for at holde
> styr over hunden ligegyldigt hvor gammel den er

Enig, det er ene og alene mit ansvar.

> [...]
> ved at koge over, og det er da også synd for min hund at han skal
> pines af sådan noget når han ikke kan lide det,

Er Pluto i snor i sådan en situation, hvis han ikke bryder sig om hvalpe
skal han da have lov til at sætte dem på plads. Det kan han gører helt
uden at bide dem, sådan en smule hvalp skræmmer han da let væk
Hvis du oprigtigt er bange for at Pluto ville skade en lille hvalp, og her
taler jeg ikke om store unghunde, så synes jeg altså i har et problem.

/Jens

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 28-05-04 20:05

> [...]
>og så har du jo slagsmålet, din Pluto skal jo også finde ud af at stoppe hvis den
>anden underkaster sig og ikke slås videre bare for at slås.

,,,,,det gør han faktisk heller ikke, han stopper når de underkaster
sig, det har jeg da set et par gange, men problemet er jo som du også
siger at der er mange der ikke underkaster sig så let, og måske har de
sværere ved det når det er en "lille" hund der er modstanderen, jeg
ved det egentlig ikke, men jeg har set 3-4 gange hvor hanhunde har
underkastet sig helt tydeligt, så stopper min også stirer på dem i
5-10 sekunder og fjerner sig langsomt, og så skal de bare blive
liggende og kigge den anden vej, og når han er lidt væk skal de
langsomt luske afsted, for ellers får de en tur mere . Så han stopper
skam, men det ser måske bare ikke sådan ud fra den anden hundeejers
synsvinkel, for der skal ikke mange fejltrin fra den anden hunds side
til, til før han starter igen, så det er lidt kompliseret faktisk, og
det er der ikke mange der gidder at høre om.

> [...]
>uden man kan sige hvorfor så tager de sig et hurtigt slagsmål, det skal nok lige prøves
>af hvor stærk den anden er en gang imellem.

,,,,,,,,,ja men det er jo nok forskellen på hunde, for min han _kan_
altså bare ikke lide fremmede hanhunde ! han kan med 2 hanhunde som
han har været sammen med fra lille hvalp, men alt andet der lugter af
hanhund hader han, og de bliver ikke venner bare fordi at han finder
ud af at det er ham der bestemmer. Men ellers har du ret, for min han
leger med en tæve som også er lidt voldsom, og han finder sig i alt,
så ejeren af den anden hund har sagt at det er synd for ham osv
men da hun en gang bed ham hårdt agrasivt med vilje for at jage ham
væk fra hans egen pind lige i hovedet, da kom de op "at slås" eller
hvad vi nu skal kalde det, vi ventede nogle sekunder og var lige ved
at stoppe det, men så lå hun stille og han oven på, og så var alt i
orden igen, og de er bedste legevenner stadig, nogle skal nok bare
have det på den hårde måde

>Ok, jeg spurgte også bare, jeg troede kun at det var "skæghunde" i havde
>problemer med

,,,hehe nej vi har heldigvis ikke mødt nogle skæghunde i lang tid
men nej desværre var der flere hunde der var grove ved ham da han var
hvalp men det var dengang, det sker ikke mere

>Og samtidigt er du jo ejer af en hund der nok ikke ligefrem underkaster sig normalt

,da han var helt lille hvalp gjorde han faktisk, men ved 6-7mdrs
alderen var det slut, og det forstår jeg egentlig godt for det virkede
jo ikke aligevel, nu har han fundet noget der virker, så han kan være
i fred for dem han ikke kan lide men du har ret de underkaster sig
ikke særlig meget

>Det tror jeg du kan have helt ret i, derfor vil jeg også helst undgå at Angel
>får dårlige oplevelser, så kan hun ende med at blive en led satan som voksen ;-(

,fornuftigt ! det ødelægger nemlig rigtig meget selv om man ikke kan
se det på hunden glemmer de aldrig ! da min han var oppe at slås
første gang med en skæghund der hoppede på ham imens han stod og
logrede med halen, da stod han stadig og logrede med halen lige
bagefter, og så sagde damen jeg tror ikke at din hund har taget skade
psykisk af det, og jeg gad ikke fortælle hende at grunden til at han
logrede var at han lige havde fundet ud af noget han var rigtig god
til, han havde fundet en løsning på alle sine problemer med de
hanhunde som overfalder ham ! nemlig at slås, for det virkede ret
godt, hunde er nemlig ikke dumme, så nej han tog ikke skade psykisk,
efter min mening, eller hans egen, men efter andres mening " dem hvis
hanhund der løber hen til ham næste gang" de vil sikkert mene at han
har taget skade du kan godt se at det hele kommer an på hvilke
briller man ser det med ikke .

>Accepterer Pluto slet ikke at andre hanhunde kommer og hilser fredeligt på.

,,,,,,,nix han kan ikke lide dem, selvfølgelig bliver han mere sur på
en der kommer brasende meget dominerende, end en der kommer stille og
roligt eller en der underkaster sig, men han kan bare ikke lide
hanhunde generelt længere, ud over de to han altid har kendt, og at
han ved ikke gør ham noget.

> [...]
>Hvis du oprigtigt er bange for at Pluto ville skade en lille hvalp, og her
>taler jeg ikke om store unghunde, så synes jeg altså i har et problem.

,,,,tjae men problemet er også størelsen på hvalpen, der er mange
hvalpe der er meget større end min hund, og det syntes han ikke at er
fedt at de så kommer væltende ind i ham, men nej jeg tror ikke at han
vil gøre en 8ugers hvalp noget men hvis det er en 20ugers hvalp så er
jeg bange for at der ikke er meget tollerance tilbage, og jeg ved
faktisk ikke hvor han skelner, imellem de 8 og de 20 uger, jeg ved
bare at han ikke kan lide hanhunde, og når han ser tegn på at det er
en hanhund, det kan jo ses i deres fremtoning ret tidligt , så
aksepterer han dem ikke længere, og når de begynder at stinke af
hanhund så er han jo helt sikker på hvad de står for. Men et problem
tjae det ved jeg nu ikke, der er faktisk mange hunde der ikke kan lide
små hvalpe, og man lærer at leve med det, det er et par månneder siden
jeg sidst mødte en med en hvalp, og hun spurgte om han ville lege, og
jeg sagde at det gik nok ikke desværre, og så var alt i orden, jeg kan
sagtens leve med det.

Fra : Pwh

Dato : 28-05-04 20:46

> [...]
> at stoppe det, men så lå hun stille og han oven på, og så var alt i
> orden igen, og de er bedste legevenner stadig, nogle skal nok bare

Precis det samme var jeg ude for igår med Tyson og en Schæfertæve
som han tit følges med. De mente også begge to at de havde førsteret
til en bold og tæven hapsede så ud efter Tyson. Så blev han sgu sur og
slagsmålet var igang. Jeg ventede nu ikke pænt som dig, men stoppede
det med det samme da jeg ved at den Schæfer er lidt hysterisk anlagt.
Nu er jeg spændt på at møde hende næste gang, de fik jo ikke rigtigt
afgjort hvem der var den stærkeste. Det pudsige var bare at da jeg sagde
til Schæferejeren bagefter at jeg havde haft på fornemmelsen at det kunne
ske en dag blev han meget forundret. Hans Schæfer er nemlig som jeg som
oftest oplever Schæfere, lidt for overgearede når de leger, lidt for meget
med at gø og hapse ud, og det er Tyson ikke rigtigt pjattet med.
Han vil hellere lege "trække leg" eller "fang mig leg" uden at skulle gø
hele tiden, Tyson gør faktisk kun herhjemme når han hører lyde, og ikke på Engen.

/Jens

Fra : Benny Mortensen

Dato : 27-05-04 08:40

"Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
sur.

> /Jens (der helst ikke pakker sine hunde ind i vat)

Hej Jens

Det er nok en adfærd, som du godt må begynde så småt at gribe ind imod. Nu
er det jo en tæve, så for det meste vil den jo nok være disponeret for at
holde andre tæver på afstand, men det tror jeg nu ikke umiddelbart har noget
med sagen at gøre.
Snarere den at hun er en anelse usikker, for den var fremmed, og den var
stor ( set med hendes øjne ), så det nok var en lidt nervøst betinget
reaktion. Der er jo også muligheden for det modsatte, du var de, og Tyson
var ikke langt væk, så lad mig bare Mobbe det usle kræ der kommer der
....Men det er enten lidt for tidligt, eller Angel er tidligt på den, og
et usædvanligt udspekuleret kræ. Men jeg tror mest på den lidt usikre angst
reaktion. Der er ikke rigtigt nogen hunde, som i den forbindelse, bevidst
skader hinanden. En reagerer nervøst, den anden forsvarer sig, med de midler
som den nu engang har, sikkert lige så nervøst betinget som den anden, og
når din er så lille, og den anden så stor, så vil der være en rimelig god
chance for at din kommer tilskade. Så derfor bør du nok gribe ind, inden de
kommer så tæt på hinanden, så reaktionen kommer.
Så får de lige chancen til at se hinanden an, det kan jo være et spørgsmål
om, bare at forsinke mødet nogle få sekunder, og alt går fint.

M.V.H.....Benny..

Fra : Pwh

Dato : 27-05-04 12:11

> [...]
> Snarere den at hun er en anelse usikker, for den var fremmed, og den
> var stor ( set med hendes øjne ), så det nok var en lidt nervøst

Hej Benny
Jeg hælder også mest til at det er en nervøs reaktion, idag mødte
hun en mindre voksen hund nede på engen, den var hun ikke agrassiv overfor
men meget tilbageholdende. Lidt senere mødte vi en Schæfertæve på 2 år
som jeg kender godt, den knurrede hun lidt lidt af. Og til sidst mødte hun en
hvalp på 13 uger, den hapsede hun ud efter og knurrede lidt. De legede
så fint sammen efter et par minutter. Så mon ikke bare det er om at få hende
ned og møde så mange hunde som muligt.
Nu er hendes batterier også helt i bund, en gåtur på 2 1/2 time hvor hun mødte
3 hunde og fik leget meget med en hvalp, det tærer på energien

/Jens (der vil gører sit bedste for at dæmpe Angel's agrassivitet)

Fra : Pwh

Dato : 27-05-04 12:17

> Hej Jens
>
> Det er nok en adfærd, som du godt må begynde så småt at gribe ind
> imod.
> M.V.H.....Benny..

Har du nogen gode forslag til hvordan jeg bedst gør det,
det er et nyt problem for mig da Tyson ikke var på den måde.

/Jens

Fra : Benny Mortensen

Dato : 27-05-04 15:51

> Har du nogen gode forslag til hvordan jeg bedst gør det,
> det er et nyt problem for mig da Tyson ikke var på den måde.
>
> /Jens

Hej igen Jens

Det er nok ikke pokkers let med hende endnu, da hun jo ikke rigtigt har lært
noget endnu. Men forslaget vil være nogle små dæmpende kommandoer til den
hund som nærmer sig. Så håber vi på den har lært lidt. Det giver en lille
ekstra fordel, nemlig at den fremmede hund, så gerne skulle rette noget af
sin opmærksomhed mod dig, det giver Angel lidt luft. Ellers læg en finger
beroligende på hendes snude. Begge dele, skulle jo være rimeligt let at
udføre samtidigt. Er det en hund du ikke har set før, så sørg for så vidt
muligt, selv at være imellem. Ellers bare sådan noget beroligende småsnak.
Kommer den anden alt for hurtigt, så en skarp dæk kommando, den må gerne
være lidt brysk. Sådan så første gang du bruger den, skulle de gerne lande
på maven, alle tre ..

M.V.H.....Benny..

Fra : Pwh

Dato : 28-05-04 16:44

Hej Benny.

Jeg synes allerede at Angel har gjort fremskridt.
Idag mødte hun Frida, Rødovres sødeste franske Bulldog
som jo har en passende størrelse for hende, de legede fint sammen
og der var ikke noget med at knurre eller snappe andet hvad der kunne
tilægges legen. Angel blev på et tidspunkt åbenbart lidt for grov ved Frida
og blev sat på plads af hende, det fandt Angel sig fint i, hun gemte sig bare bagved mig
Frida's ejer bemærkede skarpsindigt at Angel virkede mere grovkornet så snart at jeg
gik ned i knæ ved hende, hun opfatter selvfølgelig mig som en form for livvagt, godt at
møde sådan nogle garvede hundefolk som kan se detaljerne, så for eftertiden vil jeg
tilstræbe at lade Angel møde andre hunde uden at jeg er 10cm fra hende.
Angel mødte også senere på turen en voksen Golden, den fik lov til at snuse til
hende helt uden at hun udviste aggrasivitet, det skal bemærkes at jeg der stod op.

/Jens (med HellsAngel og TosseTejs)

Fra : Benny Mortensen

Dato : 28-05-04 18:34

> [...]
snuse til
> hende helt uden at hun udviste aggrasivitet, det skal bemærkes at jeg der

Hej HellsAngel & Jens og så lige den sidste Tys Tys Tyson

Ja det er da dejligt at de er lette at præge i den alder, man må jo lære at
pippe sammen med flokken, og jo flere forskelligartede hun møder, jo bedre.
Ja helt klart, hun opfatter jo dig som lederen, lige nu ligger hun jo
nederst på jeres egen rangstige.
Så derfor er det jo rimeligt vigtigt, at du ikke viser tegn på uro, for er
du urolig, så er hun det også. Men det er dejligt det går godt, og den
rigtige vej. Det er jo ikke så lidt lettere, at komme problemerne i
forkøbet, frem for at skulle afhjælpe dem. Nu kan Tyson jo så også hjælpe
en del til, det er jo lige ved at være ham, der opdrager den nye .

Her går det også fint, Burgeren Donald bliver bedre og bedre.
Han elsker stadig at spæne efter harer, fasaner og krager, eller hvad der nu
tilfældigvis forefindes. Men er holdt op med at spæne efter joggere,
cyklister og fodgængere. Ja selv en gravhund løb han ikke over til. Kragen
havde set manden, men havde ikke bemærket den lille kratlusker han
medbragte, så hun tænkte ikke nærmere over det. Han kiggede da efter den,
men lod sig villigt dække af fra afstand. Men det er godt nok ikke til at
forstå det er den samme hund som vi hentede, der er godt nok kommet liv i
ham ...

M.V.H.....Benny..

Fra : Pwh

Dato : 28-05-04 19:01

> [...]
> det er godt nok ikke til at forstå det er den samme hund som vi
> hentede, der er godt nok kommet liv i ham ...

Hej Benny Burgerejer

Jeg syntes lige jeg skyldte dig at fortælle at det gik fremad med Angel.
Jeg har sagt Til TosseTejs at det er ham der står for at opdrage hende,
men som sædvanligt er der ikke nogen af mine møgdyr der gider at gører
hvad jeg beder dem om så det er nok mig der hænger på den igen ;-(
Godt at hører at det går fint med din Burger, hvor gammel og hvor stor
er han efterhånden blevet, små og søde er de jo ikke ret længe

/Jens (og den lokale HellsAngel afd.)

Fra : Benny Mortensen

Dato : 28-05-04 19:56

"Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

Hej Jens

Nu har ham Burger Donald jo aldrig været lille hos os. Han var jo godt 14
Mdr da han kom herover.
Men sådan lige umiddelbart vil jeg tro, lige under 70 cm, og vejer vel ca 35
kg. Du kan jo se ham her på denne adresse http://www.meldgaards.dk/Fie.htm
Det er ham der er den mørkeste af dem. Den anden var Centa. Fie er så den
lille fejlfarve .. De billeder der er der, er fra den 22/12 sidste år,
han er vist godt nok blevet et par cm større, men det vil man vel næppe
bemærke. Jeg må nok snart til at overveje at lave nogle hjemmesider

M.V.H.....Benny..

Fra : Pwh

Dato : 28-05-04 20:21

> [...]
> blevet et par cm større, men det vil man vel næppe bemærke. Jeg må
> nok snart til at overveje at lave nogle hjemmesider

Hej Benny

Jeg troede at du havde fået ham fra hvalp, det er som sædvanligt mig
der ikke kan huske fra næse til mund
Det er ellers nogle flotte hunde du har dig der, og du skal have ros
for den fototekniske side af sagen også.
Jeg har lige opdaget at det er ret svært at skrive indlæg med en hvalp
der akut er blevet søvnig på armen, så dette er skrevet med 1 hånd )
Nå, jeg skal vel glæde mig over at det ikke er 42kg Tyson der vil op

/Jens

Fra : Benny Mortensen

Dato : 30-05-04 23:35

> [...]
> der akut er blevet søvnig på armen, så dette er skrevet med 1 hånd )
> Nå, jeg skal vel glæde mig over at det ikke er 42kg Tyson der vil op

Hejsan igen Jens

Nu er det jo så heldigt, at en computer ikke får en rædsom håndskrift, bare
fordi det er venstrehånds arbejde
Det kan godt være det ville have været lidt af en prøvelse, hvis det var
Tyson. Jeg havde godt hørt, at det var din hukommelse der havde stået model
til Sweitzer osten, men jeg var ikke helt sikker )

M.V.H.....Benny..

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 28-05-04 20:11

> [...]
>Godt at hører at det går fint med din Burger, hvor gammel og hvor stor
>er han efterhånden blevet, små og søde er de jo ikke ret længe

der er nu også hunde der bliver stressede af at møde alt for mange
hunde, så det med at bare lade hvalpen møde så mange som muligt, ved
jeg ikke helt om er smart, jeg har sorteret med min sidste hund, og
kun valgt dem jeg syntes så meget fredelige ud, det er jo ikke lykkes
helt som du ved , men sådan kan man også gøre, jeg kendte en med en
hund der var ret agrasiv en blanding de fik faktisk en hundepsykolog
ud der sagde at den blev stresset pga at møde og lege med for mange
hunde, det holdt de op med og det har hjulpet, måske der ikke er nogen
universalløsning.

Fra : Pwh

Dato : 28-05-04 20:33

> [...]
> ud der sagde at den blev stresset pga at møde og lege med for mange
> hunde, det holdt de op med og det har hjulpet, måske der ikke er nogen

Tja, nogen logik kan der jo værer i det du skriver, sådan en bette 9ugers hvalp
får jo utroligt mange indtryk hver dag som skal sætte sig. Angel er er fra landet
og jeg kan da mærke at hun ikke er vant til feks trafik på samme måde som
Tyson var det. Så for mange indtryk af gangen kan sikker værer af det onde,
udemærket at du påpeger det

/Jens

Fra : Louise

Dato : 29-05-04 19:58

Jeg vil sige at mine hvalpe kan tage nogle gevaldige ture med
hinanden, men direkte skader, nej.

Jeg har dog en gang været vidne til en skruphamrende sindssyg hvalp
(ifølge min mening) Jeg havde lånt to hvalpe ud til en anden
opdrætter, der desværre kun havde fået en hvalp i kuldet. Der var en
god uges forskel på hvalpene (hendes var ældst) så jeg var lidt
betænkelig men valgte på det grundlag at give hende to istedet for en,
da de så havde hinanden at støtte sig til.

Da mine var 6½ uge og hendes knap 8 blev jeg ringet op og informeret
om at jeg nok skulle hente hvalpene, for hendes havde bidt dem. Jeg
troede det var løgn, men den havde virkelig bidt og med store huller
til følge. Efter en uges tid aftalte vi at hun skulle komme på besøg,
da hendes ene-hvalp jo skulle socialiseres og den nok ikke ville gøre
hvalpene noget, når de dels var på hjemmebane, dels var nogle flere og
dels havde deres mor. Hun nåede lige at sætte den ned, så fløj den ind
i flokken og bed hul i to hvalpe mere så blodet drev Det kalder
jeg virkelig psykopathund...

Såeh, nogle hvalpe har de tendenser.

Iøvrigt er der STOR forskel på hvordan de enkelte hunderacer leger.
Min race er normalt ikke (der findes selvfølgelig undtagelser og man
kan træne meget med det) gode til at lege med mange hunde ad gangen
og skal med det samme blande sig og lege politimand, hvis der er
nogen, der er for voldsomme, så de havner tit i ballade. De er heller
ikke gode til helt nærkontakt hvor de leger brydelege og hopper op og
dominerer hinanden, til gengæld elsker de at lege tag-fat, så selvom
man mener at nogle er skøre, kan det også godt bare være deres race
der gør at de opfører sig på en bestemt måde og så er det jo reelt set
en naturlig ting for hunden at reagere/lege sådan, selvom de
selvfølgelig aldrig skal have lov til bare at køre løs og piske en
stemning op. Så hellere sortere lidt i hvem hunden leger med, accepter
at den ikke kan lege med alle, forlang at den skal hilse/forholde sig
roligt ved møder og glæd dig over dens gode sider.

Fra : Pwh

Dato : 29-05-04 20:10

Louise wrote:
> Jeg vil sige at mine hvalpe kan tage nogle gevaldige ture med
> hinanden, men direkte skader, nej.

*snip uhyggelig historie*

> Såeh, nogle hvalpe har de tendenser.

Det er nok ikke almendeligt,
gad vide hvad den hvalp har udviklet sig til som voksen.

> [...]
> kan træne meget med det) gode til at lege med mange hunde ad gangen
> og skal med det samme blande sig og lege politimand,

Opfrisk lige min hukommelse, hvad er det for en race du har.

/Jens

Fra : Louise

Dato : 30-05-04 12:29

> Det er nok ikke almendeligt,
> gad vide hvad den hvalp har udviklet sig til som voksen.

> Opfrisk lige min hukommelse, hvad er det for en race du har.
>
> /Jens

Hej Jens

Jeg har malinois af allround linier ikke at forveksle med dem af
brugslinier.

Den omtalte hvalp kom heldigvis ud til en meget kompetent hundefører
som selv synes den er kanon god. Har IPO3 og har netop vundet et
mesterskab.

Men skør i bolden mener jeg stadig den er. Var nede og besøge ham og
havde en af mine hvalpe med. Den store røg rundt om mig mens den
snerrede (jeg havde taget hvalpen op, da jeg levende kunne forestille
mig, hvad den kunne gøre ved en 8 ugers hvalp, når han var blevet
voksen. Ejeren påstod den snerrede fordi jeg tog den i nakkeskindet;
den ville ikke domineres, men dens øjne var fast rettet mod hvalpen og
han ænsede mig ikke. Det ville han da gøre, hvis det var min
"dominans" han var vred over, eller? Havde jeg sluppet ham var han
røget op og havde ædt hvalpen, det er jeg ikke et øjeblik i tvivl om.

I sådan et tilfælde er jeg faktisk glad for at jeg har oplevet de
situationer med hunden, for uanset dens resultater vil jeg ALDRIG
vælge den eller de linier til avl. Den er fuldkommen blæst mht andre
hunde og det skyldes ikke kun den var ene-hvalp i kuldet, jeg fik selv
en enkelt hvalp sidste år og han var det mest harmoniske og venlige
dyr man kan finde, dog stadig med forbehold for racens måde at lege
samt de sædvanlige lømmelstreger

Venlig hilsen Louise

www.malinoise.dk

Fra : Pwh

Dato : 30-05-04 13:55

> Hej Jens
>
> Jeg har malinois af allround linier ikke at forveksle med dem af
> brugslinier.

Arh, nu kan jeg huske det, det var dig der anbefalede den som alternativ
til en der søgte en Hvid Schæfer.
Igen må jeg sige at det er nogle utroligt flotte hunde du har.

> Den omtalte hvalp kom heldigvis ud til en meget kompetent hundefører
> som selv synes den er kanon god. Har IPO3 og har netop vundet et
> mesterskab.

Efter din beskrivelse af den vil jeg værer glad hvis han bare holder den
langt væk fra mine hunde.

/Jens

Fra : lilholm

Dato : 30-05-04 04:55

Nu har jeg læst tråden her med Hvalp skader hvalp.
Er der overhovedet nogle af jer der har set 2 hunde i slagsmål. Hvis
ikke, så er det godt.
Jeg har 2 tæver af racen Rottweiler, og det sker at de kommer op og
slås. Første gang det skete var i vores lille køkken. 2 store hunde
oppe på bagbenene og tænder der klaprer mod hinanden. Pels der bliver
flået af og flyver rundt i luften. Osv.
Det er ikke sjovt.
Så mit råd til alle jer der har bare den mindste ide om at lade stå
til og lade hundene afgøre deres indbyrdes forhold uden
indblanding..... Tænk jer om.
1. En af hundene vil uværgligt komme til skade. Og hvilket - undskyld
sproget - fjols vil bare stå og se på at en hund kommer tilskade.
Selvforskyldt eller ej.
2. Økonomisk kan det få alvorlige konsekvenser for en evt. enlig
studerende med hund uden sygeforsikring.

Det var bare sådan 2 argumnter for at blande sig. Nu regnes mennesket
for et overlegent væsen i forhold til hunden, og så er det også
menneskets opgave at tage beslutninger for hundene man har ansvaret
for.

I tilfælde hvor man ser et slagsmål under udvikling, så stop det inden
man selv risikerer lemmerne ved at stoppe det.
I en anden tråd tales der om de skader en svane kan påføre mennesker
og hunde. En hund kan påføre mennesket enddog meget alvorlige skader
ved bid i forbindelse med slagsmål. Hunde i slagsmål bider til. Og
hvis der lige kommer en finger eller to imellem deres kæber, skåner de
altså ikke.
Og til sidst til alle jer der har været forskånet for oplevelsen af to
hunde i slagsmål. Håb aldrig at opleve det !!!!!!!!!!
Lilholm

Fra : Louise

Dato : 31-05-04 08:49

Lilholm

Jeg kan kun give dig ret. Man skal ikke bare lade stå til og lade
hundene ordne det selv. I hundeverdenen er der en rangorden og hvis
man som flokfører tillader at hundene slås, så vil de selvfølgelig
gøre det hver gang der er uoverensstemmelser. Istedet skal man gå ind
og skille dem ad, give dem begge et møgfald, men den der er nederst i
hierakiet skal have lidt "ekstra", "SÅKANDENLÆREDETKANDEN".

Jeg har haft masser af slagsmål og giver dig ret i, at når det er for
alvor og ikke bare skinangreb/skinslagsmål så er det utroligt voldsomt
og man skal være varsom med hvor man placerer sine små fingre, når man
tager fat i hvalpene og personligt ville jeg ikke bryde mig om at
skille to rottweilertæver ad :o/

Selv en slagsbror (eller søster) kan og skal lære at kontrollere sit
temperament og det er der man som flokfører kommer ind og ordner det
roligt og kontant. Iøvrigt er det utrolig så mange kræfter og mod man
får når adrenalinen pumper; jeg har før vandret rundt med en
fuldvoksen malinoishan (30 kg) i hver hånd (strakt arm) og skældt dem
hæder og ære fra. Det må have set sjovt ud. Big Bertha

Fra : MGA

Dato : 31-05-04 16:02

> Jeg har haft masser af slagsmål

Skal du så ikke have mundkurv på?????