Postnummer
Fra : Fumle ;-)

Dato : 25-05-04 23:53

Halløj.

Jeg har et lille problem som jeg håber der er en der kan hjælpe
mig med....

Jeg har følgende kode, der melder fejl i linje 11!

<title>Hente data fra database</title>
<head>
</head>
<%
' Databaseforbindelse - husk at angive sti til din database
DSN = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; "
DSN = DSN & "DBQ=" & Server.MapPath("/script/tutorial.mdb")
Conn.Open DSN

' Få fat i dataene
postnummer = Request.Form("Postnummer")

' SQL forespørgsel
strSQL = "Select By From postnumre Where Postnummer = &
postnummer"
' Udfør forespørgsel (rs indeholder nu resultatet)
Set rs = Conn.Execute(strSQL)

' Gennemløb Recordset (rs) med en løkke
Do

' Udskriv værdien af kolonnen Fornavn
Response.Write rs("By") & "<br>"

' Gå til næste Record i rs
rs.MoveNext

' Fortsæt indtil rs er gennemløbet (EOF = End Of File)
Loop While Not rs.EOF

' Luk databaseforbindelse
Conn.Close
Set Conn = Nothing
%>

Håber der er en venlig sjæl der kan hjælpe mig....

På forhånd tak
Anders

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : pepss

Dato : 26-05-04 07:20

<Fumle>; "-)" skrev

> Jeg har et lille problem som jeg håber der er en der kan hjælpe
> mig med....
>
> Jeg har følgende kode, der melder fejl i linje 11!

[snip en masse kode]

> Håber der er en venlig sjæl der kan hjælpe mig....

det er lidt svært når du ikke fortælle hvad fejlen er og hvor linje 11 er!
et gæt kunne være at by reserverede i Microsoft Access
(se http://www.html.dk/faq/00043/ )

prøv at lære http://asp-faq.dk/article/?id=41 om hvordan man får bæst hjælp
i gruppen

--
Pepss
Den ordblinde der prøver at blive webdesigner

Fra : Fumle ;-)

Dato : 26-05-04 07:38

Prøver lige igen... Har nu skrevet hvilken linie der er nr. 11, har
eksperimenteret, så jeg ved at det er linie 11. Kan desværre ikke lige huske
hvilken fejl den skrev (er på arbejde, så kan ikke lige tjekke det nu) men
håber at en eller anden kan hjælpe alligevel?!?

Kan se at jeg skal ændre nogle af udtrykkene, f.eks. "by", det må jeg gøre
når jeg kommer hjem.

har gennemgået asp tutorial her på siden, hvor jeg har nuppet noget af koden
fra. Der virker det egentlig fint nok, men jeg har så addet den del, jeg
kalder ' Få fat i dataene og postnummer = Request.Form("Postnummer"). Skal
jeg skrive mere end det f.eks. dim???

[...]
(DETTE ER LINIE 11) Conn.Open DSN (DETTE ER LINIE 11)

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-05-04 09:13

Fumle skrev:

> Prøver lige igen... Har nu skrevet hvilken linie der er nr.
> 11, har eksperimenteret, så jeg ved at det er linie 11.

Godt. Men du har ikke skrevet hvad det er for en fejl du får. Det
er en vigtig oplysning.

Læs gerne den artikel pepps henviste til -
   <http://asp-faq.dk/article/?id=41>

> desværre ikke lige huske hvilken fejl den skrev (er på
> arbejde, så kan ikke lige tjekke det nu) men håber at en eller
> anden kan hjælpe alligevel?!?

Ah - der var en forklaring. Men det er stadig svært at hjælpe uden
en fejlmeddelelse; jeg vil foreslå dig at sende den når du kommer
hjem.

> Kan se at jeg skal ændre nogle af udtrykkene, f.eks. "by", det
> må jeg gøre når jeg kommer hjem.

Det skal du under alle omstændigheder, selv om din aktuelle fejl
ikke skyldes "by" (den opstår tidligere).

Generelt er det en god ide helt at undgå brug af reserverede ord
som objektnavne (brug fx bynavn eller postby i stedet for by), men
hvis man vil beholde et reserveret ord som objektnavn, kan det
bruges i forespørgsler ved at sætte klammer om det:

Dette giver en fejl:

   SELECT By FROM tabel

Dette kan godt køre

   SELECT [By] FROM tabel

> Skal jeg skrive mere end det f.eks. dim???

Det er en god ide at tvinge sig selv til at erklære ("dimme") alle
variable - det gøres med kommandoen Option Explicit der skal
placeres øverst i en asp-fil.

Se mere her: <http://asp-faq.dk/article/?id=9>.

NB: Det er svært at se hvem du svarer og hvad du svarer på når du
ikke citerer noget. Læs gerne min signatur og evt. siden her
<http://html.dk/nyhedsgrupper/usenet.asp>.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jesper Stocholm