på cykeltur med hunden
Fra : Anette

Dato : 25-05-04 23:11

Hej alle

Vi er ved at hjælpes af, borderen Mickey , min bedre halvdel og jeg, med at
få noget motion, og for Mickey's vedkommende komme tilbage på sin normalvægt
d.v.s smide de par overflødige kilo det har kostet at lære hinanden at
kende. Lange gå og løbeture, masser af leg gør det ikke rigtigt, så nu er
der investeret i cykler.
Første prøvetur i aften. Det havde Mickey helt klart ikke prøvet før, så det
blev bare til nogle få ture frem og tilbage på vejen, med flere stop, hvor
Mickey mente det var sjovere at bide i snoren, hoppe fjollet rundt, eller
forsøge at løbe ind foran cykelen.
Hmmmmm.... vi har heller ikke prøvet at cykle med hund før, så det var vist
lidt ...øøøh tumpet. Men han syntes helt klart at det var sjovt de gange
vi fik ham til at løbe ved siden af cyklen, især op i fuld fart var
sjovt.( Han har sovet et par timer siden
Men
hvordan er det "autoriserede" måde at lære en voksen hund at løbe
"ordentligt" ved siden af cyklen?
At holde koncentrationen på løberiet og den der holder i snoren, og ikke den
person der kører foran eller bagved? Masser af ros når han gør det rigtigt,
ja, og et kort "nej" og stoppe når han ikke gør - men ellers?
Få "leget af" inden man cykler? Være alene med ham, så der ikke er andre at
skulle "fange"/lege med?
Eller? Gode råd modtages.

mvh/ Anette

--
Anette & Søren Faarborg
The Flying Hotdogs: Ikke så meget snak - bare god musik

Fra : MGA

Dato : 26-05-04 06:13

> Eller? Gode råd modtages.

Jeg har læst flere steder at det med at have hunden løbende ved siden af en
cykel er dyreplageri og slet ikke så godt som man tror.
Hvis du motionerer ham jævnligt og ikke giver ham mere tørfoder at spise end
han skal have (og slutter med at forkæle ham med godbidder), så vil han tabe
det han ikke har brug for lige så stille.

Men der er mange her i gruppen der ved mere om hunde end jeg og som måske
kan sige noget andet og smartere.

Mette

Fra : Pia Palmblad Wright

Dato : 26-05-04 07:30

"MGA" <mga_ssinjin@yahoo.dk.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> det han ikke har brug for lige så stille.
>
> Men der er mange her i gruppen der ved mere om hunde end jeg og som måske

hej Mette, hvor har du læst, at det er dyrplageri at cykle med en hund
løbende ved siden af?

Motion med løb eller cykel udmærket, da hunden også får slebet neglene - Mit
alternativ kunne være at Anette tog sin hund til en hundskov og lod ham løbe
der og lege med andre? Er der mulighed for dette?

hilsen Pia

Fra : MGA

Dato : 26-05-04 08:03

> hej Mette, hvor har du læst, at det er dyrplageri at cykle med en hund
> løbende ved siden af?

Hvis jeg kunne huske det ville jeg skrive det - men det ene sted var en
artikel i "Hunden", som jeg lånte på biblioteket. Det andet sted var en
bog - og dem har jeg nu læst en del af, så jeg kan ikke huske om det var den
ene eller den anden....
Men jeg tror nok at det kun gjaldt for små og mellemstore hunde - store
hunde, som schæfere osv. tager vist ikke skade af det. Men som Mic siger er
det nok en vurderingssag.

Mette

Fra : Mic

Dato : 26-05-04 07:51

> [...]
> det han ikke har brug for lige så stille.
>
> Men der er mange her i gruppen der ved mere om hunde end jeg og som måske

Konditionstræning af brugshunde kan sjældent ske ved udelukkende
at træne indenfor politihundeprogrammet.
Den konditræning som sker ved rundering og sporarbejde er langt
fra intensiv nok til at forbedre hundenes kondition.

Derfor konditræner mange brugshundefolk deres hunde ved hjælp
af
løbe-, svømme- eller cykelture. Alle metoderne er brugbare, men
som
med alt andet er det vigtigt at vide, hvad man skal være
opmærksom
på inden man går i gang, eftersom uvidenhed på området kan
betyde
at træningen gør skade fremfor gavn.

næppe noget med dyrplageri

Mic

Fra : Pia Palmblad Wright

Dato : 26-05-04 10:19

"Mic" <sletmig@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> opmærksom
> på inden man går i gang, eftersom uvidenhed på området kan

hej Mic - det kan jeg helt tilslutte mig - og tilføje, at uanset hvad man
næsten foretager sig, bør man være opmærksom på det ene og andet og hvad der
passer til den ene hund er måske ikke godt for den anden - jeg kan sige, at
jeg cykler hver dag med mine 2 voksne basenji (2 og 4 år) dog ikke altid
lange ture men nok til at de har det fint resten af dagen og hviler sig i
vindueskarmen - De har også været på væddeløbsbanen og tæven mangler et
licensløb for at have taget sin licens, men her er træningen/løbene meget
koncentreret, så koncentreret, at hunden kun må løbe een gang rundt om
banen, der er ca. 400 m ....... den løber også efter en mekanisk hare og
giver alt hvad den har i sig (hunden) hvorfor den som sagt er helt færdig
resten af dagen - så alt er relativt hvad angår motion

hilsen Pia

Fra : Peter Andersen

Dato : 26-05-04 13:23

Om at cykele med hund.....
Hvalpe af store racer har sjældent godt af hård motin da det kan skade
hofterne.
Problemet med voksene hunde kan være at de storset følger med end til de
drætter om, og man derfor skal kende grænserne for ens egen hund. Derfor er
løb jo ofte bedre, da vi menesker jo så kan mærke trætheden selv.
Kender bushman i nord canada som altid har hund med sig, som brugte den
regel at hunden skulle maks bære den samme procentdel af sin vægt som han
selv gjore. Der er ikke det store belæg for den påstand men han hunde blev
meget gamle og arbejde hårdt hele livet igennem så lidt kan der jo være om
det ( så var den vel egentlig også fodret på BARF principper, da den fik det
5 han skød og fangede i fælder for skinnets skyld)

Peter

Fra : T.Jørgensen

Dato : 26-05-04 14:05

"Anette" <anette@readonlymail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>

> --
> Anette & Søren Faarborg
> The Flying Hotdogs: Ikke så meget snak - bare god musik

Som der er en der har skrevet i et af indlæggende, at det er dyreplageri,
det er det overhovedet ikke !
Du skal bare sørge for at din hund traver, og ikke galopere, da galop er
hårdere for hundens krop.
Start stille og roligt, og hav hunden i højre side, hver gang den vil løbe
stærkt, siger du` rolig ´ med stille stemme.
Brugshunde kan komme til udholdenheds prøve, hvor man cykler 20-25 km. Med
sin hund. Det har jeg gjort med en voksen Rottweiler han.
Så din hund kan helt sikkert også lære det og I kan glæde jer over det
sammen.

Mvh. Marianne

Fra : T.Jørgensen

Dato : 26-05-04 14:24

Fra : Heidi Jensen

Dato : 26-05-04 16:16

Bare vigtigt at holde hunden i trav, mange ved ikke dette, og man ser dem
tonse der ud af på knallert eller cykel, men hunden i fuld firspring, hunden
bliver helt ødelagt af dette.... Tænk over det!

Fra : Anette

Dato : 26-05-04 16:49

Hejsa igen

Tak for gode svar.
Der er ikke den store fare for at Mickey får for meget motion - jeg skal jo
også kunne følge med Det er første gang i flere år at jeg
cykler.(Pust!Støn!)

Foreløbig er det bare småture hvor han er med, på sammenlagt omkring 1- 2
km, bare for at lære ham at trave/løbe/gå/ opholde sig ved siden af cyklen.

Nu mangler jeg bare et par meninger om det forvirrer Mickey at vi begge er
med ham, når vi cykeltræner?
Vil det være lettere at træne ham alene? Det kommer selvføgelig an på en
prøve - men hvad siger erfaringen?

Og til Mette: Desværre er det ikke nok at skære ned på foder og godbidder.
Han er/ har i forvejen været på ½ tørfoderration, for at "skabe plads" til
de godbidder vi har brugt til at "lære ham at bo hos os". ( Han er 7 år, men
har kun boet hos os, siden januar) Han er uhyggelig madglad, "til salg" for
hvad som helst - men han er også en bølle, der sniger sig i fyrrummet og
stjæler kattenes mad når han kan komme afsted med det.( han ved alt om at
han ikke må komme i fyrrummet - men iiihh aalltsåå, der er jo mad...) Ikke
engang hønsene kan havde deres rester af ris og grøntsager for sig selv.
Og nej, han dur ikke ret godt til at være sammen med/ lege med andre hunde -
desværre.
Så for os at se er der kun "den sure vej" at øge hans motion. Det gør nu
ikke så meget, han synes det er sjovt og vi andre tager nu heller ikke skade
af det.

/ Anette

Fra : ST

Dato : 26-05-04 18:09

Bare lidt information først til ejere af unge hunde - dem skal man først
cykle med når de er helt udvokset - en gammel regel
siger mindst 1 år, måske gælder det primært for store hunde. Jeg har altid
haft rottweilere, nu en D/S gårdhund. For store tunge hunde skal man være
opmærksom på, at når de bliver trætte slider de på trædepoterne, for mange
år siden oplevede jeg at min meget store hanrottweiler faktisk sled gennem
trædepuderne. En hund må absolut ikke "trække" Så til hestekundskaben,
altid i trav, om muligt skal hunden løbe på blødt underlag, d,v,s, græs,
jord, helst ikke på asfalt eller fliser, det slider meget på leddene. og nu
svar på det du spurgte om: At lære en hund at følge en cykel er en
træningssituation, så der er kun dig og din hund sammen indtil I har fundet
melodien, hunden er altid på højre side, modsat når vi går, men det plejer
de at lære lynhurtigt Helt faste komandoer ved start, ved stop, og
beroligende kommandoer når tempoet skal sænkes. Hilsen Slambertos mor, som
bare skal ud at cykeltræne lige nu for første gang- så må vi se om mine
gode råd holder i virkeligheden, men det har de nu gjort siden 1967" så det
går nok- hundens intelligens fejler i hvert i fald ikke noget.!!!

Fra : Anette

Dato : 26-05-04 22:14

Hej Susanne

Tak for et godt svar.

>At lære en hund at følge en cykel er en
> træningssituation, så der er kun dig og din hund sammen indtil I har
> fundet melodien,

Okay, tænkte det nok. Han har lidt tralvt med at se efter den af os der ikke
har ham i snor, så det må prøves om solotræning ikke hjælper på
koncentrationen.

> Helt faste komandoer ved start,
> ved stop, og beroligende kommandoer når tempoet skal sænkes.

Bruger du specielle kommandoer, ved start, stop og "ro på" på cykelture?
Foreløbig har jeg bare brugt hans vante startsignal "kom med", stop ( som
når han går løs og feks skal stoppe ved en fortovskant) og
beroligende....øøøhhh..tja, jeg har vist mest bare prøvet at følge hans
tempo, og ellers bare en "på plads" kommando, hvor han fint fandt hen til
mit højre ben.

> [...]
> gang- så må vi se om mine gode råd holder i virkeligheden, men det
> har de nu gjort siden 1967" så det går nok- hundens intelligens

he he- dejligt. Mickey og jeg skal såmænd nok også hitte ud af det.
Foreløbig er det vist mere mig, end ham der fumler lidt rodet rundt. Men
igen - tak for hjælpen.

Hilsen
Anette

Fra : Karina og Christian

Dato : 27-05-04 09:16

"Anette" <anette@readonlymail.com> wrote in message
[klip]
> he he- dejligt. Mickey og jeg skal såmænd nok også hitte ud af det.
> Foreløbig er det vist mere mig, end ham der fumler lidt rodet rundt. Men
> igen - tak for hjælpen.

Ja, jeg må tilstå, at jeg også sidder og er i noget nær koma-tilstand over
at erfare, at voksne, raske og rørige personer IKKE har en cykel. Hvordan
kommer man så rundt i byen og andre steder?

God fornøjelse med cykleriet til hele familien, og lad det så være en
opfordring til andre om at få investeret i en cykel. En cykeltur er både
sund, og så forurener den altså ikke i forhold til alle de modbydelige
biler. Vi vil alle gerne have frisk luft om føje år, ikke?

Med venlig hilsen
Karina

Fra : Anette

Dato : 27-05-04 20:11

Karina og Christian <vaksFJERNDETTE@krudt.dk> wrote:
> Ja, jeg må tilstå, at jeg også sidder og er i noget nær koma-tilstand
> over at erfare, at voksne, raske og rørige personer IKKE har en
> cykel. Hvordan kommer man så rundt i byen og andre steder?

Hvilken by??????? )))
Nu er der jo meget stor forskel på hvor man bor. Vi bor på landet i meget
smukke omgivelser - men der er knagme langt (og temmelig kuperet terræn )
til nærmeste supermarked, så at cykle er ikke liiiige det mest oplagte

> [...]
> både sund, og så forurener den altså ikke i forhold til alle de
> modbydelige biler. Vi vil alle gerne have frisk luft om føje år, ikke?

Vi vil knagme nødigt undvære vores biler. Min mand er musiker, arbejder
rundt omkring i hele landet og jeg selv har 22 km på arbejde - så, nej.
Cyklerne kan ikke gøre det ud for transport til hverdag, men det er fedt her
hjemme. Komme ud og få en masse frisk luft, enten en løbetur med Mickey og
forhåbentlig snart en lidt længere cykeltur med ham.
Men vi kan da sagtens gå ind for at alle byboerne afskaffer deres biler
))))))))))))))))))

/ Anette

Fra : Karina og Christian

Dato : 28-05-04 10:28

"Anette" <anette@readonlymail.com> wrote in message
[klip]
> [...]
> forhåbentlig snart en lidt længere cykeltur med ham.
> Men vi kan da sagtens gå ind for at alle byboerne afskaffer deres biler

Jeg ved bestemt godt, at man er afhængig af at kunne komme rundt og på
arbejde.

Jeg er som sagt blot forskrækket over, at man ikke ejer en cykel i det hele
taget. Særligt når man bor på landet og har muligheden for at bevæge sig
rundt i dejlige omgivelser og få motion og en masse naturoplevelser. En
dejlig cykeltur er nu helt uforlignelig - det håber jeg også, I finder ud
af. God fornøjelse med cykleriet Det kan være, I bliver så glade for
det, at I endda tager turen til købmanden

Med venlig hilsen
Karina,
der dagligt cykler mere end 10 km

Fra : Anette

Dato : 28-05-04 16:31

Karina og Christian <vaksFJERNDETTE@krudt.dk> wrote:
> Jeg er som sagt blot forskrækket over, at man ikke ejer en cykel i
> det hele taget.

Vi er vist temmelig Off topic lige nu
Cykel er ikke den eneste løsning for at "se verden" - rulleskøjter er mindst
lige så godt/rart, løbeture endnu bedre. 3-4 timer lange gå/jokketure i
skoven er formidabelt hele året o.s.v.
Jeg har ikke haft brug for en cykel - før nu. Og jo, det er da fedt at cykle
på en spritny mountainbike

Venlig hilsen
Anette

Fra : Karina og Christian

Dato : 28-05-04 18:01

"Anette" <anette@readonlymail.com> wrote in message
[klip]
> Vi er vist temmelig Off topic lige nu

Ja, men det er det hyggelige ved denne gruppe - at det kan man godt være
sådan lidt, uden at folk bliver alt for sure

> Cykel er ikke den eneste løsning for at "se verden" - rulleskøjter er
mindst
> lige så godt/rart, løbeture endnu bedre. 3-4 timer lange gå/jokketure i
> skoven er formidabelt hele året o.s.v.

Helt enig

> Jeg har ikke haft brug for en cykel - før nu. Og jo, det er da fedt at
cykle
> på en spritny mountainbike

Jaaaaaaa Og god fornøjelse med det i øvrigt Vi har desværre ikke selv
mulighed for at cykle med vores hund, da han har et hjerteproblem, der gør,
at vi skal være meget varsomme med ikke at overanstrenge ham. Men vi har ham
tilgengæld i cykelvognen, hvilket tit og ofte afstedkommer, at folks øjne er
ved at trille ud af hovedet, når det går op for dem, at det faktisk er en
hund, der sidder derinde

Med venlig hilsen
Karina