Mandrake vil ikke starte
Fra : Jim

Dato : 25-05-04 21:38

Hej NG

Mit mandrake 10.0 vil ikke starte. Og jeg får, så vidt jeg kan se, ikke
nogen fejlmelding under opstarten...
Udover den sædvanlige...
Den loader som den plejer men stopper ude i dedt jeg vil tro er "Root" hvor
jeg kan logge ind...
Og derfra har jeg ingen anelse om hvad jeg kan eller skal.

Kan nogen af jer hjælpe mig?

Mvh Jim

Fra : Mads Jensen

Dato : 25-05-04 21:58

Hej

> [...]
> jeg kan logge ind...
> Og derfra har jeg ingen anelse om hvad jeg kan eller skal.

Lyder som noget, jeg har haft for nylig med Slackware 9.0, hvor den også
stoppede lige før, jeg kunne logge (godt nok en 2.4.20 kerne mod din
2.6.x, såvidt jeg har forstået).

Løsningen for mig var at boote up i single-user mode, vha. Lilo:
"linux 1" eller "linux single" begge virker hos mig, men den første er
nok mest sikker. Så kan du komme til at logge ind med root, og lede
efter en mappe, der hedder noget med /etc/init.d, og så init.M, og der
kan du se hvilke ting, der loades, og så kan du prøve at køre:
"chmod -x" på de enkelte scripts, og se om det bliver bedre.

Beklager, hvis jeg har misforstået dit problem ?

mvh.
Mads
--
Mads Jensen - http://www.ddfr.dk
I have not got a suspicious email!

A: Top answers
Q: What's the most annoying thing on UseNet ?

Fra : Jim

Dato : 25-05-04 22:11

Jeg ved ikke om du har misforstået det, eller ej. Men er der nogen mulighed
for at du kan fortælle mig: Præcis hvad jeg skal gøre?
For jeg må indrømme at jeg intet kender til hverken root komandoer eller
bevæge mig rundt i Root'en..
indtil videre er det kun lykkedes mig ind finde komandoerne cd & dir fra
dos...

Fra : Magnus Pedersen

Dato : 25-05-04 22:13

Jim wrote:
> [...]
> bevæge mig rundt i Root'en..
> indtil videre er det kun lykkedes mig ind finde komandoerne cd & dir fra

Har du prøvet at logge ind med dit brugernavn og password og så starte
den grafiske flade med:
startx

--
Magnus Pedersen
No trees were killed in the sending of this message.

Fra : Hans Houmøller

Dato : 24-05-04 22:33

Kunne du prøve at boote fra cd'en og så lave en 'opdatering'?
) Hans

Fra : Jim

Dato : 25-05-04 22:36

Ok det virkede...
Kan du fortælle mig hvad den komando gjorde & hvor man kan læse sig frem til
alt det og lidt til ??

Fra : Jesper Krogh

Dato : 26-05-04 07:06

I dk.edb.system.unix, skrev Jim:
> Ok det virkede...
> Kan du fortælle mig hvad den komando gjorde & hvor man kan læse sig frem til
> alt det og lidt til ??

http://www.linuxbog.dk/
http://www.gnuskole.dk/
http://www.debianguiden.dk/ (Godtnok specifik Debian, men en del er bare
Linux-generelt)

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc
Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : Magnus Pedersen

Dato : 26-05-04 08:48

Jim wrote:
> Ok det virkede...
> Kan du fortælle mig hvad den komando gjorde & hvor man kan læse sig frem til
> alt det og lidt til ??

Det den maskine gør er at den starter i runlevel 3 (tekstabaseret
interface). Det du gerne vil er at få den til at starte i runlevel 5
(grafisk interface). Når du har kørt startx starter din maskine det
grafiske interface.

Hvis du vil have den til at gøre det automatisk kan du slå det til i
mandrake control center.

Kmenu->System->Conf. your computer->boot->Autologin, sæt hak der hvor
det passer.