Hvor mange heste i DK?
Fra : Lene

Dato : 25-05-04 16:44

Hej, vi sidder lige og diskutere lidt, hvor mange heste der egentlig findes
i dk - kan en af jer komme med et link?

Mvh. Lene Andersen
www.sitecenter.dk/stutteridryad

Fra : Lene Vang

Dato : 25-05-04 17:20

"Lene" <hamadryadfjerndette@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej, vi sidder lige og diskutere lidt, hvor mange heste der egentlig
findes
> i dk - kan en af jer komme med et link?
>
> Mvh. Lene Andersen
> www.sitecenter.dk/stutteridryad

Kan denne her bruges??
http://www.dst.dk/Statistik/husdyr.aspx?
--

Hilsen

Lene Vang
http://community.webshots.com/user/lene_vang
http://community.webshots.com/user/lenevang

---

Fra : Lene

Dato : 25-05-04 17:35

"Lene Vang"
Klip.> Kan denne her bruges??
> http://www.dst.dk/Statistik/husdyr.aspx?
> --

Jo tak! Er egentlig lidt forbavset over hvor få det er.

Knus Lene

Fra : Mette

Dato : 25-05-04 18:31

> Jo tak! Er egentlig lidt forbavset over hvor få det er.

Danmark er det land i Europa, der har flest heste pr. indbygger. Sverige er
nummer to.

Mvh,
Mette

Fra : Anet

Dato : 25-05-04 19:54

"Mette" <no.spam@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Danmark er det land i Europa, der har flest heste pr. indbygger. Sverige
er
> nummer to.

(klip)

Lidt sjovt for vi har ferieret i mange år i Sverige og vi har næsten ingen
heste set derovre har vi talt om herhjemme mange gange. Så derfor kommer det
lidt bag på mig at de skulle være nr. 2 på ranglisten.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Mette

Dato : 25-05-04 20:19

> [...]
det
> lidt bag på mig at de skulle være nr. 2 på ranglisten.

Det er jo et stort land. Man kan sjældent bedømme den slags ud fra
personlige observationer, men her er nogle konkrete tal for Sverige:

Der er 280 000 heste i Sverige ifølge www.lrf.se (Lantbrukarnas
Riksförbund).

Ifølge ATL (Lantbrukets Affärstidning, www.atl.nu) er der en halv million
svenskere, heraf 85% kvinder, som rider regelmæssigt, og ridning er den mest
udbredte idræt blandt handicappede. Sverige er desuden en af verdens tre
største travnationer. Hestesektoren beskæftiger 40.000 fuldtidsansatte og
omsætter for 18 milliarder svenske kroner. 40 milliarder inklusive den
indirekte omsætning. Hesten er landbrugets femtestørste indtægtskilde, og
Sverige er det land i Europa, der har næstflest heste i forhold til
indbyggertal, kun overgået af Danmark.

Så de må jo gemme dem godt, siden I ikke har set dem på jeres ferier.

Mvh,
Mette

Fra : Anet

Dato : 25-05-04 20:32

> [...]
> indbyggertal, kun overgået af Danmark.
>
> Så de må jo gemme dem godt, siden I ikke har set dem på jeres ferier.

Ja, for vi kører igennem en stor del af Sverige til Norge på turene. Men
måske hænger det sammen med at der visse steder i Sverige skulle være
områder der er meget plaget af tæger. Jeg syntes ikke at man ret tit ser
folde hvor der går heste og græsser som man ser det herhjemme.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Mette

Dato : 25-05-04 20:39

> måske hænger det sammen med at der visse steder i Sverige skulle være
> områder der er meget plaget af tæger. Jeg syntes ikke at man ret tit ser

Det kan være - så detaljeret er jeg ikke inde i hesteholdet i Sverige.

Jeg er mere forundret over, at Danmark ligger først, og at der alligevel
siges og skrives så lidt om sporten i medierne. Det må jo skyldes, at
organisationerne ikke markedsfører sporten godtnok. I Sverige bliver
toprytterne genkendt, når de går ned ad gaden - der er næppe ret mange
ikke-hestefolk, der ville vende sig om, hvis Thomas Velin eller Lund-pigerne
kom gående.

Mvh,
Mette

Fra : Camilla Fruergaard

Dato : 25-05-04 21:26

Vi er på ferie i sverige hver år.
Og vi se en del heste.
I skulle prøve at køre til Flyinge en gang, fantastisk flot sted, hvor
gårderne ligger tæt.
I Flyinge ligger sveriges største hingstestation.
Et rigtigt sted for heste folk.

Fra : Camilla Fruergaard

Dato : 25-05-04 21:30

Lige et link
http://flyinge.se/

Fra : Lene

Dato : 26-05-04 10:22

"Mette"
Klip.
> Der er 280 000 heste i Sverige ifølge www.lrf.se (Lantbrukarnas
> Riksförbund).

Øh, der troede jeg også var mange mange flere.... Måske er det bare mig, som
er "miljøskadet" af et liv som indeholder heste fra morgen til aften. Jeg
synes jo, der vrimler med heste over det hele *g*.
Du er ret god til at finde links, hvad med England og Tyskland, hvor mange
er der der? Nu bliver jeg ski rigtig nysgerrig!

Fra : Mette

Dato : 27-05-04 15:34

> Du er ret god til at finde links, hvad med England og Tyskland, hvor mange
> er der der? Nu bliver jeg ski rigtig nysgerrig!

Det ved jeg ikke - jeg har kun skrevet om Sverige.

Prøv en Google-søgning, det er det, jeg plejer at gøre, når jeg skal finde
noget info. Det plejer at virke.

Jeg havde personligt forventet, at enten Tyskland eller England lå højest,
men det gør de så ikke. De må dog næsten ligge ret tæt efter, skulle man
tro. Spanien er vel også et hesteland, er det ikke?

Mvh,
Mette

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 26-05-04 08:48

"Lene" <hamadryadfjerndette@mail.dk> wrote in message

> "Lene Vang"
> Klip.> Kan denne her bruges??
> >

> Jo tak! Er egentlig lidt forbavset over hvor få det er.

174.000 ? Synes du der er få ?

--
mvh/rg. Christian
If it isn't broken, don't "fix" it --

Fra : john lundsgaard

Dato : 26-05-04 12:51

> 174.000 ? Synes du der er få ?

Hej

Jeg sidder her lige så stille og undrer mig over hvor de har de tal fra -
altså dem der laver statistikkerne!!

Jeg har f.eks. 3 heste, og de optræder med garanti ikke i en eneste
statistik.

Alle de heste der står på nedlagte ejendomme rundt om i det ganske land
r - såvidt jeg kan se - heller ikke med i statistikkerne.

Har man et "officielt" landbrug, så er det rigtigt, at der sker en
indberetning til diverse kontrollerende organer. Men hvad med rideskoler, er
de indberetningspligtige???

Altså tilbage til mit spørgsmål - er statistikkerne overhovedet det papir
værd som de er skrevet på???

Hilsen John

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 26-05-04 13:19

john lundsgaard wrote:
> Har man et "officielt" landbrug, så er det rigtigt, at der sker en
> indberetning til diverse kontrollerende organer. Men hvad med rideskoler, er
> de indberetningspligtige???

Det vil jeg tro, at de typisk er. Om ikke andet så på grund af såkaldt
"erhvervsmæssigt hestehold" (vistnok alt over 4 heste) hvor man bliver
underkastet samme harmonikrav som f.eks. svineproducenter.

> Altså tilbage til mit spørgsmål - er statistikkerne overhovedet det papir
> værd som de er skrevet på???

Ved den fra Danmarks Statistik slutter teksten med en kommentar om at
den er lavet som stikprøveundersøgelse med ~1000 personer, og derfor er
behæftet med en hvis statistisk usikkerhed.

Umiddelbart vil jeg tro at statistikken ikke er voldsomt præcis, men på
den anden side afhænger det jo også af hvad man skal bruge tallene til.
F.eks. kan en hestefoderproducent garanteret bruge oplysningerne til noget.

-dennis

Fra : Mette

Dato : 26-05-04 19:09

> Det vil jeg tro, at de typisk er. Om ikke andet så på grund af såkaldt
> "erhvervsmæssigt hestehold" (vistnok alt over 4 heste) hvor man bliver
> underkastet samme harmonikrav som f.eks. svineproducenter.

Ja, rideskoler må være omfattet af en indberetningspligt.

> Ved den fra Danmarks Statistik slutter teksten med en kommentar om at
> den er lavet som stikprøveundersøgelse med ~1000 personer, og derfor er
> behæftet med en hvis statistisk usikkerhed.

I statistiske sammenhænge er det meget glimrende og til at stole på, hvis
der er omkring 600 (hæng mig ikke op på det nøjagtige tal) respondenter,
altså folk man spørger. Jeg har arbejdet i en årrække for en af landets
fremmeste statistikere, og jeg spurgte ham engang om det, fordi jeg ikke
mente, de omkring 600 respondenter, vi kørte med, var ret meget. Men det var
det altså.

Så 1000 er rigtigt godt, og hvis de er tilfældigt udvalgt på den rigtige
måde - hvilket de uden tvivl er fra DS - så skulle man kunne regne ret godt
med det.

Mvh,
Mette

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 26-05-04 19:21

On Wed, 26 May 2004 20:09:20 +0200 Mette wrote:

> [...]
> måde - hvilket de uden tvivl er fra DS - så skulle man kunne regne ret godt

Det kommer også and på hvad man vil måle på. Hvis man vil finde ud af,
hvor mange ægtepar der hedder Hans og Grethe, dur det ikke at spørge
1000 tilfældige danskere, om de hedder Hans og har en kone der hedder
Grethe eller omvendt, da der er alt for få ægterpar der hedder Hans og
Grethe.

Men det er nok ikke noget problem med heste, da der jo er rimelig mange
der har hest.

--
41 6E 64 65 72 73