C for embeddede systemer
Fra : Euk

Dato : 24-05-04 22:45

Hej NG

C er meget anvendt til microer ( PIC-ST osv. ) men det er lisom et helt
andet univers når man spørger PC-C programører.

Er der nogen der kender til nogle links hvor man kan få noget erfaring for C
prog. anvendt til microer ?

Jeg udvikler til ST´s micro og har et visuelt programeringsværktøj med en
simulator, det er også godt langt hen af vejen, men jeg kan ikke rigtig " få
fat i " microens detaljer...dertil skal man beherske C, for at komme ind og
pille ved - registre, timere og interrupter. men hvor får man denne
specielle viden fra ?

Firmaet nohau laver nogle kurser, men de løber op i 15-20.000 kr. som jeg
ikke har ( suk )

Mvh

Esben

Fra : Lasse Madsen

Dato : 24-05-04 22:56

Køb et udviklingskit til en processor du kan få en compiler til næsten eller
helt gratis og med MASSER af support ...

køb feks et STK500 udviklingssæt til en AVR processor samt compileren CVAVR
til omkring 1500kr den er pengene værd i guld ... så får du fat på Embedded
C programming bogen fra www.prllc.com du kan få compileren hos
www.danotek.dk

Så er du rigtigt godt på vej !!!

M.v.h.
Lasse Madsen

Fra : Bertel Brander

Dato : 24-05-04 23:22

Euk wrote:
> [...]
> fat i " microens detaljer...dertil skal man beherske C, for at komme ind og
> pille ved - registre, timere og interrupter. men hvor får man denne

Hvilken ST micro er du det arbejder med? Jeg kender lidt til ST10, mest
fra Siemens's variant.

For mig at se er problemet ikke så meget at forstå C, men at forstå
registrene, hvad der sker når man læser og når man skriver til de
forskellige registre.

Jeg har aldrig brugt en simulator, så den kan jeg ikke hjælpe med.
Kan simulatoren også simulere hardware?

Er der noget bestemt du ønsker at lave eller ønsker du blot at lære
at lave software til indlejrede systemer?

/b

Fra : Euk

Dato : 25-05-04 00:02

"Bertel Brander" <bertel@post4.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Hvilken ST micro er du det arbejder med? Jeg kender lidt til ST10, mest
> fra Siemens's variant.

ST7 flash

> For mig at se er problemet ikke så meget at forstå C, men at forstå
> registrene, hvad der sker når man læser og når man skriver til de
> forskellige registre.

Ja...det kommer jeg vel til !!! men mit problem nu, er at jeg ikke kan styre
hvilken programstump der afvikles og i hvilken rækkefølge, hvilket er
afgørende når jeg f.eks vil lave PWM signaler på 4 udgange med en frekvens
på 10Khz !!! så er jeg nød til at have kontrol over timere osv.

> Jeg har aldrig brugt en simulator, så den kan jeg ikke hjælpe med.
> Kan simulatoren også simulere hardware?

Ja det kan man faktisk se : www.actum.com man kan vælge at køre simulatoren
i "pin vertion " og så aktivere de forskellige indgange og se hvad der sker
på udgangene. Programmet hedder Realizer, og er fantastisk til små -ikke-
tidskritiske opgaver.

> Er der noget bestemt du ønsker at lave eller ønsker du blot at lære
> at lave software til indlejrede systemer?
Nnjaa... Jeg vil bare gerne kunne prog. til andet end ST, som Realizer er
bundet til. Og så vil jeg gerne have mere kontrol over microen og måden
hvorpå programmet afvikles.
Jeg lave mange regulerings projekter....måling fra en sensor som forarbejdes
iforhold til en set-værdi der igen aktiverer et eller andet, ofte med LED
3-4 cifre udlæsning osv. men jeg vil gene videre F.eks lave det muligt for
bugeren at tilkoble en PC og overføre data - anvende CAN bus interface og
andre teknikker.

Esben

Fra : Bertel Brander

Dato : 25-05-04 18:17

Euk wrote:

> ST7 flash

Er det ikke det andre kalder en 8051

> [...]
> afgørende når jeg f.eks vil lave PWM signaler på 4 udgange med en frekvens
> på 10Khz !!! så er jeg nød til at have kontrol over timere osv.

Har du 4 interrupts der står og toggler med en output pin eller
har processoren en PWM?

Programmet bliver vel eksekveret sekventielt medmindre du har
interrupts. Interrupts bliver så sansynligvis eksekveret efter
prioritet og/eller hvornår de bliver aktive?
Jeg går ikke ud fra at du har et OS eller anden form for
kerne?

/b

Fra : jokaas

Dato : 06-06-04 22:22

Hi Esben,

> Er der nogen der kender til nogle links hvor man kan få noget erfaring for
> prog. anvendt til microer ?
Der er flere bøger på amazon der er interesante ... søg på embedded, så
kommer der alt frem fra design, spec, kodning til robotter, telefoner osv
osv

> [...]

og
> pille ved - registre, timere og interrupter. men hvor får man denne
Mig bekendt er en beskrivelse af CPU registrene og deres respektive
funktionalitet, kun at finde i fabrikantens beskrivelse over CPU'en

Altså tag fat i en CPU.PDF der matcher dit behov, herefter er det bare at
kode løs.

En hurtigere løsning (kan tilslutte mig AVR's ATMega64/128 forslag, eller
hvis du er til lidt mere slagkraftige og størrer HW løsninger ARM7 eller
ARM9 løsninger)
Der er et hav af embedded developer platforms (EVB) der skulle dække dit
behov!

"Hurtigere" fordi der typisk er source filer med, og for de vlagte CPU'er
her over er der multi meget på www!
avrfreaks.net f.eks ...

Er du til embedded OS i den tungere ende (Linux, Win-CE osv) skal du vælge
mindst ARM7!

Ellers er det jo bare at kode og få erfaring ... der er ikke så mange
short-cut's her

mvh,
john

PS: good luck!