Jægeres ret til at skyde naboens hund og k~
Fra : \"Fornufts Jaeger\"

Dato : 02-05-01 14:20

Jeg har lagt mig ud med jægerne i news://dk.fritid.jagt om jægernes
lovmæssige ret til at skyde naboens hund og kat.

Det er lidt svært at overbevise nogle af dem om, at det er bedre i stedet at
kommunikere på civiliseret vis (uden dødstrusler på dyret), indblande
myndighederne eller opsamle dyret.

Læs mere under overskriften "Stenalderjægere..." i news://dk.fritid.jagt

Mvh. "Fornuftsjaeger"

Fra : coppi

Dato : 02-05-01 17:01

""Fornufts Jaeger"" <fornuftsjaeger@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg har lagt mig ud med jægerne i news://dk.fritid.jagt om jægernes
> lovmæssige ret til at skyde naboens hund og kat.

Hej fronuftsjæger.
Jeg synes faktisk du får nogle meget fonuftige svar af jægerne i "fritid
jagt".
Selv om din hund er en hvalp må den jo stadig ikke strejfe.
Og fruslen om at skyde den,må jo så have fået dig til at holde den hjemme.
Prøv qt se det fra jægerens side.
Og tag så hen til jægeren med et par øl,og få een fornuftig snak om
problemet.
Jægeren kan jo have betalt mange penge for netop den jagt.
coppi

Fra : Jens Mejdahl

Dato : 02-05-01 19:54

Hej coppi!

Det syntes jeg var en rigtig god ide'
Hej fra Jens

Fra : Alex Linaa

Dato : 03-05-01 08:21

> [...]
> myndighederne eller opsamle dyret.
>
> Læs mere under overskriften "Stenalderjægere..." i news://dk.fritid.jagt

Fordi du ikke kan få medhold i dk.fritid.jagt, behøver du ikke flytte
diskussionen herind.
Som jeg ser debatten i den anden nyhedsgruppe, har du set dig sur på een
jæger (som rettelig lyder som et skvat), og benytter dette til at provokere
alle jægere over en kam med din retorik. Du har altså fået nogle ganske
fornuftige svar i dk.fritid.jagt, og fået løsningen på dit problem, nemlig
at forhindre hunden i at strejfe.
Forestil dig at det ikke var på et jagtrevir din hund strejfede, men på en
legeplads med mange børn. I det tilfælde var der nok ingen der ville
bagatelisere problemets omfang, men give dig læst og påskrevet med det
samme.

Venlig hilsen
Alex Linaa

FUT til news:dk.fritid.jagt

--
http://belone.linaa.com - Se hvor langt hornfisken er kommet.
http://muddi.linaa.com - Min dejlige Sankt Bernhard

Fra : Gitte J.L

Dato : 03-05-01 09:04

Svarene du har fået derinde er da slet ikke så tossede....jeg synes i alt fald
ikke de pågældende jægere går mere ind for vold en for dialog (de understreger
jo allesammen at de netop ville vælge samtalen før truslen i samme situation).
Nu har jeg selv svaret dig derinde...fordi jeg synes du tager ganske
forfærdeligt fejl hvad løbegårdsløsningen angår...men ellers, så forstår jeg
såmænd ikke at diskussionen er så spændende. Mange generes dagligt af naboers
fritløbende dyr, og hvis alle blot tog ansvar for at holde deres dyr på egen
grund, så ville alle de her stridigheder og evt. overgreb på dyrene (det er jo
dem det i sidste ende går udover) slet ikke blive aktuelle.
- Gitte

Fra : JBH

Dato : 06-05-01 19:02

"Fornufts Jaeger" <fornuftsjaeger@hotmail.com> skrev i artiklen
> [...]
at
> kommunikere på civiliseret vis (uden dødstrusler på dyret), indblande

Ja, de burde nøjes med at skyde deres egne hunde og hinanden og så lade
være med at skyde hunde og børn på bobslæder efter mørkets frembrud..
(men det var da godt ramt mørket og afstanden taget i betragtning og med
lidt god vilje eller tilstrækkelige mange genstande, kunne han måske også
godt ligne en ræv, eller hund)

mvh
JBH

Fra : Jens Mejdahl

Dato : 07-05-01 21:36

Kære JBH
Var det ikke lige groft nok!!!!!!
V.H. Jens

Fra : JBH

Dato : 08-05-01 22:09

Selv Kære Jens Mejdahl.

Det kan da godt være den er grov, omvendt er jeg sikker på at en hvilken
som helst anden fritidsfornøjelse som medførte lige så mange ulykker
(anskydninger af mennesker og ikke vildt) straks ville blive forbudt .
Antallet af skamskudt vildt er i mine øjne også et problem for hvordan kan
man tillade en fritidsfornøjelse som påfører dyr unødig smerte og lidelse ,
tangerende til dyremishandling. Jeg har hørt tallet 400 søgninger med
schvisshunde om året (mere end 1 om dagen!!) . og så er der alle de
anskydninger som ikke anmeldes

At mange jægere så også tror de har eneret på naturen og at lovene ikke
gælder for dem, fremmer ikke ligefrem forståelsen.....(er også blevet truet
med at få min hund skudt)

Jægerne har en stærk organisation (>100.000 medlemmer) som er god til
politisk lobbyisme, Vi så det bl.a i forbindelse med undtagelsen for
halekupering af jagthunderacer.Jeg anser stadigvæk jagt som en
fritidsfornøjelse, ligesom hundeudstilling også er.

mvh
JBH

P.S Jeg er ikke fanatisk bymenneske.

Fra : J :o\) h n

Dato : 08-05-01 23:54

Ang. jeres lille diskus, kom jeg til at tænke
på denne side:

http://home.worldonline.dk/~nini/lmj/

hvor jeg bla. læste at:

"Ca. 10 personer bliver hvert år ramt af jægernes hagl,
Vådeskud giver erstatningssager på ca. 3 mill. kr. om året,
og alle tallene er stigende !! 19direkte, DR 1 Tv"

Jeg håber da ikke at det bliver mig næste gang. Jeg har
nemlig seriøst tænkt mig at runde de 100 år, tak!. ;oD

Samtidig stødte jeg også ind i dette her:

"Edderfuglebestanden er faldet fra 150.000 til godt 70.000
Biologerne overvåger bestanden intensivt. Ca. hver 3.
nulevende fugl er anskudt, og jægerne frygter en muligvis
total fredning af edderfuglen".

Se, det er jo direkte skræmmende tal!.

NetHygge.
Jhn og labs.

Fra : Christian Rosenfeldt

Dato : 09-05-01 08:35

"J h n" <dogstarman@hund.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Biologerne overvåger bestanden intensivt. Ca. hver 3.
> nulevende fugl er anskudt, og jægerne frygter en muligvis

Hej

Denne diskussion hører vist retligt til i dk.jagt. Det link du henviser til
er en lille gruppe meget rabiate jagtmodstandere. Næppe en
landsorganisation!

Du behøver ikke at frygte at blive skudt hvis du går i skoven, når der er
jagt. Det har mig bekendt aldrig været andre end jægere og deres hunde, der
er kommet til skade ved vådeskudsulykker. Der er jo også andre
fritidsinteresser, der koster skader. Der er 170.000 jægere, der løser
jagttegn hver år og med jagttegnet følger der en forsikring.

Men hensyn til den lille dreng der blev skudt, var det en tragisk ulykke med
to mand der skød fra en bil, om natten. Det er ikke jagt, og de to er ikke
jægere, snarere krybskytter. Jeg finder det usmageligt, at bruge dette som
argument mod jagt.

Med hensyn til edderfuglene er det noget vrøvl, at bestanden er faldet fra
150.000 til 70.000. De tal er jagtudbyttet, det vil sige hvor mange fugle
der skydes om året. Nedgangen skyldes flere faktorer, dels har der været
sygdom i bestanden de senere år og dels er antallet af jægere, der går på
havjagt også for nedafgående.

Det er et problem med anskydninger. Der er ikke nogle jægere, der ikke
bekymrer sig om dette. Heldigvis er der siden problemet blev belyst for
alvor, sket meget. En ny undersøgelse fra DMU viser, at der er sket en
reduktion på 75% af anskydningerne på kortnæppede gæs.

De mennesker der træner schweisshunde (sporhunde) gør et stort stykke
arbejde ved at finde anskudt og påkørt hjortevildt. At en hund finder et
stykke vildt er ikke der samme som, at dyret er skamskudt og ligger lidende
i dagevis. Det betyder ofte at jægeren ikke kunne finde dyret med det samme
og for en sikkerheds skyld ringede efter en hundefører for hjælp.

Christian

Fra : J :o\) h n

Dato : 09-05-01 11:54

"Christian Rosenfeldt" <cro@renovationsteknik.dk> skrev i en meddelelse

> Hej

Hej Christian.

> Denne diskussion hører vist retligt til i dk.jagt.

Det har du ret i!. Derfor får du også kun lige disse
noter til eftertanke i denne NG.

> Det link du henviser til
> er en lille gruppe meget rabiate jagtmodstandere. Næppe en
> landsorganisation

Lille og vågen er tit bedre en stor og doven. Hvorfra du har
at man skal være en "betonorganisation" for at sige sin mening
skal være mig usagt. Men personlig vil jeg sige det er noget
vrøvl. Rabiat er jo ikke andet end et misbrugt modeord, så det
tager jeg ganske roligt. Jeg er ikke medlem eller har nogen
tilknytning til denne forening, men som besøgende
på deres side, tager jeg deres oplysninger til efterretning, som jeg
nu tager dine til efterretning. Jeg vil se sagen fra 2 sider og finder
begge seriøse, endtil det modsatte er bevist.

Noget jeg også hæftede mig ved på siden var dette:

"Det er først og sidst vedtægterne i den enkelte forening, der
bestemmer "farten", og vedtægterne er tilpasset det faktum at
flere jægere har forsøgt at melde sig ind i foreningen under
falske forudsætninger, for at ødelægge foreningen indefra,
ligesom jægerne gjorde i Dansk Ornitologisk Forening
for nogle år tilbage"

Vi er bestemt nede i sandkassen sammen med de 2 årige
og sandslottet, når voksne mennesker tænker tanke
i den retning. Hvem sagde rabiat og hvor er dialogen ?.

> [...]
> jægere, snarere krybskytter. Jeg finder det usmageligt, at bruge dette som

Her vil jeg give dig ret i at argumentet er forkert, og vedkommer
ikke debatten om hvad der er godt for jagt og dårligt i jagt.

Nethilsen
Jhn.

Fra : Jaime Lauritsen

Dato : 09-05-01 09:15

Til JBH

Tallet er ikke helt forkert.......

Men når det er sagt, skal du lige huske at kontakte Falck og få tilsendt en
oversigt over hvor mange % af tallet 400, der er påkørsler. Jeg kan forsikre
dig for at det er et stort tal, DERTIL kommer alle de påkørsler som ikke
bliver registreret da mange bilister simpelhen ikke ved hvad de skal gøre
ved en påkørsel..TIL de bilister vil jeg gerne sige."Kør ind til Falck og få
DEN LANGE RØDE STREAMER", den hænger man op i et træ el. lignende der hvor
påkørslen er sket, kontakt derefter Falck, så ordner en Schweisshund
resten...forhåbentlig med positiv resultat.

Til slut vil jeg gi' dig ret i at der er for mange anskydninger, som jæger
er det min pligt at udøve jagten, på en så human måde som muligt. Men der
kan ske uheld, desværre.......

Venlig hilsen

Jaime Lauritsen

Fra : Jens Mejdahl

Dato : 09-05-01 19:22

On 8 May 2001 21:08:51 GMT, "JBH" <JBH@12move.dk> wrote:
Kære JBH
" Jeg har hørt tallet 400 søgninger med
schvisshunde "
Der må jeg nok gøre dig opmærksom på at eftersøgning med schwisshunde
ikke kun er efter anskudte dyr.
Jeg kunne også nævne dig mange andre ting omkring vores behandling af
dyr i det Danske samfund, der er langt værre en det du nævner. Det er
dog ikke nogen undskyldning for at påfører dyr smerte.
Mit " KÆRE" var det, med skud på et menneske, det vart en tragisk
ulykke, som de berørte familier, endnu kæmper med og derfor mener jeg
at din melding godt kunne undlades, vise hensyn til de mennesker.
MVH Jens Mejdahl