Hvordan en browser fortolker en HTML....Pr~
Fra : Flare

Dato : 24-05-04 20:26

Hejsa. Jeg skal til eksamen i intenet teknologier og flere gange har jeg
brug for at forklare hvordan et givent response (html dokument) bliver
fortolket af en browser (hvos der er forskel så Internet explore)

Jeg har selv en masse formodninger. Men jeg mangler lidt konkret...Et
link...en eller en der VED at det han siger er rigtigt :) Kan bare ikke
finde nogen af delene.

Jeg tænker mere specefict i et xhtml dokument fx.

Hvad gør følgende. Og hvordan PÅVIRKER det browseren fortolkning?
<?xml version = "1.0" encoding="ISO-8859-1"?>

Hvad gør følgende. Og hvordan PÅVIRKER det browseren fortolkning? Jeg ved at
en evt validator vil bruge det.
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">

Når jeg mener hvordan det påvirker, mener jeg.... kan det ændre noget i
DOM´en af den gennerede htmlside? Eller er det bare til "pynt"

Har browseren flere forskellige fortolkere/parsere den tager i brug?

Takker mange gange på forhånd.
Anders

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 24-05-04 21:23

Flare skrev:

> Hvad gør følgende. Og hvordan PÅVIRKER det browseren
> fortolkning? <?xml version = "1.0" encoding="ISO-8859-1"?>

I teorien: Xml-erklæringen fortæller parseren (her en browser) at
der er tale om et xml-dokument, hvilken xml-version der er tale om
samt hvilket tegnsæt der benyttes i dokumentet.

I praksis: Tegnsætoplysningen bliver læst (hvis der er flere
modstridende tegnsætoplysninger - fx via http-headere eller fra en
meta-kode - er der regler for hvilken definition der "vinder").
Selve deklareringen af at det er et xml-dokument benyttes ikke hvis
dokumentet sendes som text/html (som 99.9% af alle websider gør).
En vigtig praktisk betydning gælder specifikt for IE samt Opera
7.0-7.03 (ikke Opera 7.10 og nyere): Xml-erklæringen vil som alt
andet end white-space før doctypeerklæringen sætte IE (plus de
nævnte Operaversioner) i quirks mode - uanset hvilken doctype der
følger efter. Det er en fejl i IE's doctype switch og den primære
årsag til at man _ikke_ bør bruge xml-erklæringen i xhtml-
dokumenter.

> [...]
> fortolkning? Jeg ved at en evt validator vil bruge det.
> <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN"

I teorien: Doctype-erklæringen fortæller browseren hvilket regelsæt
(kodesæt) der benyttes på siden.
I praksis: Doctype-erklæringen bruges af nyere browsere med
doctype-kontakt (det gælder fx IE6, Opera 7.x, Mozilla (alle
udgaver), Netscape 6 og 7 og Safari). Doctype-kontakten er dog en
del simplere end de mange forskellige doctype-erklæringer turde
antyde - der er i de fleste tilfælde kun to indstillinger (Mozilla
har tre) - quirks eller standardmode. Martin Hintzmann er i gang
med en fin artikel om doctypes; du kan se det foreløbige resultat
her: <http://www.hintzmann.dk/articles/doctype/>.
Ellers kan du mere om doctypes her:
   <http://www.hut.fi/u/hsivonen/doctype.html>
   <http://www.html.dk/artikler/00036/>

En temmelig vigtig praktisk brug af doctype-erklæringer er, som du
selv er inde på, validering af sider. Ved at angive hvilket
regelsæt man vil holde sig til, kan man få en validator til at
tjekke om man også overholder dette regelsæt. Det er en rigtig god
ide at holde sig til valid kode, fordi der kun er faste regler for
hvordan browsere skal vise valid kode. Browsere kan vise meget
andet, men her forlader man sig på at alle browsere vælger den
samme måde at tolke en fejl på.

> Har browseren flere forskellige fortolkere/parsere den tager i
> brug?

Nyere browsere har typisk to - jf. doctype-kontakten. Og så kan man
måske også regne browserens xml-parser for en ekstra parser - den
kommer i anvendelse ved xml-filer samt ved filer der sendes som en
art xml. Nye udgaver af bl.a. Opera og Mozilla understøtter mime-
typen application/xhtml+xml der er beregnet til xhtml-dokumenter.
Internet Explorer har endnu ikke understøttelse af denne type.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Flare

Dato : 24-05-04 21:51

Jeg takker og bukker Jens. Det var lige præcis hvad jeg havde brug for og
tak for linksene.

:)
Anders

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 24-05-04 21:54

Flare skrev:

> Jeg takker og bukker Jens. Det var lige præcis hvad jeg havde
> brug for og tak for linksene.

Velbekomme. Vil du så ikke gøre mig glad og prøve at huske at
citere "lidt, men godt" hver gang du svarer på et indlæg? Se evt.
min signatur.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Flare

Dato : 24-05-04 22:03

> Velbekomme. Vil du så ikke gøre mig glad og prøve at huske at
> citere "lidt, men godt" hver gang du svarer på et indlæg? Se evt.
> min signatur.

Det gør jeg også altid når der er noget at citere. Men når jeg sådan set
bare ville lukke tråden plejer jeg at gøre det sådan. Men ok. Det er en
gråtone i citerings teknik :)

Anders