at male malerier
Fra : Thomas

Dato : 24-05-04 20:00

Hej,
ved du noget om det? så fortæl om forskelle og
fordele/ulemper ved at male med akryl eller olie
på lærred.
På forhånd tak.
Thomas

Fra : Nana Sørensen

Dato : 25-05-04 21:18

Hej Thomas...

Der er mange forskelle på akryl og olie.
Hvis man ikke har malet før, så er akryl langt det letteste at gå til. Akryl
tørrer meget hurtigt, er nemt at male over osv. Olie derimod kræver lidt mod
at gå igang med. Det tørrer ret langsomt.( læs: MEGET langsomt.) Og det gør
at farverne ret let smatter sammen, hvilket lidt er meningen med dem.Man kan
skabe nogle ret fede effekter med olie, ved at lave klatter med malingen.
Det giver en slags dybdevirkning, som kan være ret lækker. Dette kan man dog
også med akryl, på en lidt anden måde.
Det er lidt svært at sidde her og remse alt op. Det er en del nemmere hvis
du spørger i en male-butik, der har begge dele. Jeg kan også anbefale at
tage på kunstudstilling og lure lidt. På alle billeder sidder der en lille
seddel ved, hvor der står hvilken maling det er malet med. Der kan du bedre
få en fornemmelse af, hvad der kan males med hvad og hvordan det ser ud.
Jeg er personligt helt hundrede til akryl. Olie er simpelthen for
besværligt. Akryl fortyndes med vand, og alle remedier renses i vand,
hvilket der er lidt federe end at stå med terpentin og linolie.
Spørg endelig igen.

Mvh. Nana

Fra : Gitte Sørensen

Dato : 25-05-04 21:24

Mon, 24 May 2004 21:00:16 +0200, skrev "Thomas"
<denergodnok@hotmail.com> i dk.fritid:

>ved du noget om det? så fortæl om forskelle og
>fordele/ulemper ved at male med akryl eller olie
>på lærred.

Du kan evt. også prøve at spørge i gruppen dk.kultur.billedkunst, hvor
der sidder en del udøvende kunstnere.

--
mvh Gitte Sørensen gydda@sol.dk

Gitte's Rodebutik: http://gydda.dk

Fra : Vibeke Hegelund

Dato : 22-06-04 22:43

Hej Thomas
Jeg vil anbefale dig at deltage på et maler-kursus.
Mangler du tips til et sådant, - så se evt. www.kunstskabet.dk

Vibeke