Araber
Fra : Camilla Fruergaard

Dato : 24-05-04 19:42

Er der nogle her inde som ved hvad man skal kigge efter nå må skal købe en
araber.
Hvad er deres svagheder i bygning o.s.v.

Camilla Fruergaard
Tlf.: 20240025

Fra : Anet

Dato : 24-05-04 20:54

"Camilla Fruergaard" <c @ mit efternavn . com> skrev i en meddelelse

> [...]
> araber.
> Hvad er deres svagheder i bygning o.s.v.

(klip)

Araberens svaghed er tit dens temperament. Mange arabere ser "spøgelser" og
hopper for dem. Araberen skal være bygget med en god bagpart. Alt for mange
arabere er bygget med en meget spinkel og muskelfattigt kryds. Det er ellers
en skøn race, og jeg kunne stå i timevis og kigge på vores araber når han
f.eks travede ned over folden eller rettere svævede, eller når han stod helt
optaget af at se på noget. Arabere er lidt klogere end andre heste generelt.
De er meget nemme at opdrage.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Camilla Fruergaard

Dato : 24-05-04 21:30

Ham som vi har kig på er 4 og ikke redet.
Men en rigtig skønhed.
Han har en god bagpart, og er tilpas bred fortil. Ikke en af de tynde.
De siger at han er vågen men ikke nærvøs eller noget.
Jeg har aldrig rigtig beskæftigt mig med denne race før, det har som regl
været DV.

Fra : Anet

Dato : 25-05-04 16:04

> [...]
> De siger at han er vågen men ikke nærvøs eller noget.
> Jeg har aldrig rigtig beskæftigt mig med denne race før, det har som regl

(klip)

Arabere er tit mere vågne i det end andre racer. Mange mennesker der ikke
har forstand på dem kalder dem for skøre fordi de netop er mere vågne i det.
Men det er jo alt efter hvordan man selv er som person om man er til vågne
heste eller til mere "kolde" heste.
Har du ikke et link så vi kan kigge med?

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Louise

Dato : 25-05-04 18:39

Jeps, det afhænger nok af om man har forstand på dem og tålmodighed
til dem. For mit vedkommende er sagen klar; ALDRIG mere arabere. Enten
er jeg talentløs efter 25 år med mange forskellige heste eller også
har jeg været uheldig.

Jeg har redet fuldblod førhen og de er meget mere fornuftige og
lærenemme end araberne, der ofte har lidt for mange tvangstanker i den
øverste etage efter min mening. Jeg har dog set flere velopdragne,
harmoniske arabere, så jeg vil mene at det er en "enten-eller" race.

Men jeg medgiver at de er afsindigt smukke og jeg kan sagtens stå og
blive dybt fascineret af dem, men eje en igen: nej. Jeg vil nok altid
se på dem som små-skøre cirkusheste.

Fra : Anet

Dato : 25-05-04 19:52

"Louise" <egdal@sporty.dk> skrev i en meddelelse

> Men jeg medgiver at de er afsindigt smukke og jeg kan sagtens stå og
> blive dybt fascineret af dem, men eje en igen: nej. Jeg vil nok altid
> se på dem som små-skøre cirkusheste.

(klip)

Min datter har en araber og han er dejlig, men jeg må tilstå at jeg bryder
mig ikke om ride på ham for han er for uhaaa.....og mange ting kan finde på
at angribe selv et dumt vejskilt. Jeg vil heller aldrig eje en araber til
mit eget ridebrug. Jeg er meget mere til de "kolde" heste.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Finn Ehmsen

Dato : 26-05-04 13:12

Der er altså utroligt stor foreskel på araberheste. Det er MEGET forkert at
dømme dem på fælles front, for der er mange forskellige grene af
aranerhesten.
OX araberen som jo ikke er så stor er jo desværre blevet avlet meget p.g.a.
udseendet og man har glemt at tage hovedt med. De er flotte at kikke på, men
desværre er mange af dem alt for varme i hovedt.

Jeg har selv en shagia-araber. De er større, mellem 1.55 og 1.65. Er også
utrolige flotte dyr. Har ikke "svanehovedet" og er mere robuste end OXéren.
Hun svæver som en drøm, og er en super hest.
Denne gren af araberhesten har slet ikke den samme nervøshed over sig. De er
utrolig nervefaste heste, som vil gå med sin rytter gennem ild og vand (hvis
de er et "makkerpar") Selvfølelig er det en hest som gerne vil afsted, - det
er jo ikke en jyde vi snakker om - men bestemt ikke en hest som ser syner og
spøgelser.

Jeg har selv før haft samme overbevisning som jer andre, lige indtil jeg
opdagede, at der altså var foreskelle. Man har så nemt ved at sige at en
araber er en araber, og de er ikke rigtig kloge!

Håber at du får held med dit hestekøb

VH
Dorthe

Fra : Liz B.

Dato : 27-05-04 09:19

Hej NG'en,

Som de fleste af jer ved, har jeg 4stks ox-arabere. Verdens smukkeste,
mest trofast, følsomme, lærenem og meget mere, hest! Ja, der er stor
forskelle araberne imellem. Avlen har ødelagt meget af det oprindelig hest,
fx det med hovedet og halsen, spinkel bygning og temperamentet osv.

Men der findes flere gren som har bevaret meget af det gode, fx. det
polske. Og det er herfra min stammer. Min hoppe er nok det mest stabile
man kunne ønske sig - jeg ku' sæt en baby på ryggen af hende og være helt
trygge. I traffiken er der heller ikke noget - jeg kan ride ved siden af en
mejertærsker uden at hun blinker. Måske er hun ikke så køn at se på i
forhold til "moderne" arabere, men hun er solid bygget, kraftig endda, og
ved meget godt helbred trods sin 17 år, og vigtigst af alt, hun er til at
stole på.

Jeg håber at hendes 2 afkom bliver lige så gode som hun er - de er 3 og 2
år, og foreløbig ret "Cool", især den 3 årig. Hingsten, som nu er vallak,
er meget trofast men, indrømmet, noget skeptisk over for alt nyt! Til
gengæld, hvis "mor" her går forrest, så er der ikke de større problemer.

Så, hvis du er til arabere, tjek lige hvordan forældrene er inden du
køber, for temperament er det vigtigst af alt. Udseendet kommer altid ind
på anden plads.

Bare nogen tanker herfra.
Hilsener til alle
Liz

Fra : Berit Nielsen

Dato : 23-07-04 11:20

> [...]
> opdagede, at der altså var foreskelle. Man har så nemt ved at sige at en
> araber er en araber, og de er ikke rigtig kloge!

Hejsa.
Nu har jeg igen endelig fåat min adgang til nyhedsgrupper til at virke, så
her er jeg frygteligt tilbagevendt.
Jeg har Fuldblodsarabere (OX). Rideheste.
Den ene er hingst, den anden hoppe.
Hoppen har jeg haft i 7 år, og hingsten i ca. 8 måneder.
De er begge som alle andre heste, 4 ben, hoved og hale.
Derudover er de som alle andre heste totale individer, med deres egen
væremåde.
Og ingen af dem er nervøse, eller har et iltert temperament - tværtimod !
Du kan stille dem begge i en børnehave med små skrigende unger om alle 4 ben
på dem,
eller ride dem en tur igenne byen med dyttende biler og larmende
motorcykler.
De kan rides i naturen hvor en pose pludselig flagrer op, eller en fasan
flyver frem fra sit skjul,
intet af det vil de andet end lige stoppe kort op af som en normal reaktion.
Jeg er ved at være DØD træt af at man vedhæfter en bestemt race en bestemt
opførsel.
Er folk da for dælen ikke kommet længere end "Blondiner er dumme" ?
Der er ikke 2 dyr der er ens, og ALT (dog er der selvfølgelig undtagelser
blandt ALLE racer)
har med prægning, tidligere opdragelse og den måde dyrene bliver behandlet
på at gøre.
Du kan lave en shetlandspony totalt hidsig og arrig, men du kan også gøre en
jyde til et omvandrende monster.
Og du kan ligeledes gøre en fuldblodsaraber til den mest stabile og rolige
hest i verden.
Husk at ingen af os er guder når det kommer til omgang med dyr, og vi lærer
alle hele tiden.
Hver hest skal opdrages og tages på hver sin måde.
Vores børn er heller ikke ens, og derfor hænger der jo ikke "rygter" på hhv.
drenge og piger.
Eller er rødhårede piger iltre ? Er blonde fyre dumme..
Næ smid fordommene væk, og dan jeres egne erfaringer.
Men så vil jeg også lige sige.. SE jer godt for når i vil købe
fuldblodsaraber.
Desværre går alt for mange føl på marken ved avler til de sælges uden stort
set at være i omgang med mennesker.
Hvordan skal disse blive velfungerende kæledyr en dag ?
Kig ved dem som ikke har 10 heste og kun er 2 mennekser om at tage sig af
dem, det siger sig selv at tiden pr. hest reduceres kraftigt sådan et sted.
Køb privat, eller ved små avlere som har et overskueligt antal heste, og
hvor hver hest får det som du vil give din hest.
Sådan et sted vil du finde omgængelige heste, med et fornuftigt forhold til
det som du som køber evt. kan finde på at byde den i fremtiden.

Hilsen Berit Nielsen
http://www.familiehunde.dk
http://www.ox-arabere.dk

Fra : Betina Nielsen

Dato : 04-06-04 09:23

Hej Camilla
Prøv engang at ringe til formanden for klubben DSAH (dansk selskab
for arabisk hesteavl) Hun har mange års erfaring i Arabere og kan
med sikkerhed hjælpe dig.
Vi har selv arabere men har ikke haft dette i så mange år endnu,
at jeg vil udtale mig om dette.

Noget andet du kan gøre er at tage med på et af vore shows, der
kommer rigtig mange af racen, måske kan du så drage dine egen
mening og erfaring der.
I denne weekend er der et show på Vilhelmsborg i Århus.

Et kan jeg sige, skrønen om at en Araber ikke er til at styre, den
er forhåbentligt snart udryddet, for det passer overhovedet ikke,
du finder ikke nogen mere kærlig hest, som knytter sig så meget
til sine mennesker som Arabere.

Du er velkommen til at kontakte mig via mail, husk at fjerne 9IAOX.
Mvh
Betina Nielsen

Fra : Anet

Dato : 06-06-04 00:25

Hejsa

Jeg har været på Roskilde Dyrskue i dag. Der var en del flotte arabere. Hvis
man overvejer en race så er dyrskuet jo et godt sted at tale med folk der
har den pågældende race. Mange af de folk der har heste med derinde vil
meget gerne fortælle og vise og give kontakter videre til interesserede
folk.

--
~ Hilsen
Annette ~