Worldnet.att.net har blokeret et TDC-IP nr~
Fra : Toke Nørby

Dato : 24-05-04 16:15

Kære Venner,

Jeg har en del gode venner i USA, som har worldnet.att.net som udbyder
(http://www.att.net/). Men i den sidste uges tid har jeg fået alle
mine mails til @worldnet.att.net retur:

-------------------------------------
This is the Postfix program at host pfepb.post.tele.dk.
I'm sorry to have to inform you that the message returned
below could not be delivered to one or more destinations.
For further assistance, please send mail to <postmaster>

If you do so, please include this problem report. You can
delete your own text from the message returned below.

The Postfix program

<pnels@worldnet.att.net>: host
gateway2.worldnet.att.net[12.102.240.23]
said: 550-195.41.46.236 blocked by
blacklist.mail.ops.worldnet.att.net. 550
Blocked for abuse. Please contact the administrator of your ISP or
sending mail service. (in reply to MAIL FROM command)

Jeg har så telefoneret til TDC og fået det svar, at de ikke vil gøre
noget ved det - JEG skal SELV henvende mig til att.net??? Kan det
virkelig passe at TDC ikke en gang gider at udersøge, hvorfor deres
IP-nr. er blevet blokeret?

Jeg har så skrevet til att.net og fået det lakoniske svar:
Thank you for your e-mail regarding AT&T Worldnet Service. Your email
has been received by the Consumer Long Distance office and
unfortunately we are unable to assist you with your WorldNet inquiry.
Punktum!

Hvad pokker gør man? Kan det virkelig passe, at TDC ikke gider at
hjælpe i en sådan situation? Hvordan får man ophævet den blokade?
--
Mvh Toke
http://www.norbyhus.dk/

Fra : frede

Dato : 24-05-04 17:23

Hej

læs mere her

http://www.computerworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=22531

http://www.computerworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=22504

det ser dog ud til at IP nr. ikke er er blokeret mere- men igen det kan
hurtigt ændre sig

http://www.spamcop.net/w3m?action=checkblock&ip=195.41.46.236

mvh

Fra : Toke Nørby

Dato : 24-05-04 18:02

"frede" <frede@nomailadress.invalid.com> wrote:

> [...]
>http://www.computerworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=22504
>det ser dog ud til at IP nr. ikke er er blokeret mere- men igen det kan

...snip

Hej Frede,
1000 tak for et fint svar og også den sidste URL! Jeg har straks meldt
mig til computerworlds nyhedstjeneste.
--
Mvh Toke
http://www.norbyhus.dk/

Fra : Martin Arendtsen

Dato : 24-05-04 18:08

On 2004-05-24, Toke Nørby <Toke.Norby@Norbyhus.dk> wrote:
> [...]
>
> Hvad pokker gør man? Kan det virkelig passe, at TDC ikke gider at
> hjælpe i en sådan situation? Hvordan får man ophævet den blokade?

Forward mailen til postmaster@post.tele.dk

/Martin
--
Martin Arendtsen
"Dræb ikke fluen på din vens pande med en økse."

Fra : Toke Nørby

Dato : 24-05-04 19:34

Martin Arendtsen <martin@arendtsen.dk> wrote:

> [...]
...snip
...snip

>Forward mailen til postmaster@post.tele.dk
>/Martin

Tak, Martin. Suk. Det vil jeg gøre. Af en eller anden grund har TDC nu
skiftet til 195.41.46.237! og den er (også) gal - jeg nåede lige at
sende en "åbnings-mail" via .236 til en af mine venner - og da jeg så
skulle svare på hans svar - så var den gal igen.
--
Mvh Toke
http://www.norbyhus.dk/

Fra : Mikkel Gottlieb

Dato : 24-05-04 19:59

> [...]
> sende en "åbnings-mail" via .236 til en af mine venner - og da jeg så
> skulle svare på hans svar - så var den gal igen.

Tror du ikke de har en round-robin stående så du nogen gange rammer 236
og nogen gange 237 ?

Mikkel

Fra : Toke Nørby

Dato : 24-05-04 20:24

"Mikkel Gottlieb" <mikkel@energuitar.dk> wrote:

...snip Toke:
...snip

>Tror du ikke de har en round-robin stående så du nogen gange rammer 236
>og nogen gange 237 ?
>Mikkel

Jo, det lyder meget plausibelt. Lidt pudsigt, at det ene IP nr. er OK,
medens det andet ikke gør. Det vil jeg inkludere i min henvendelse til
TDC, tak. (Jeg havde aldrig hørt om en sådan svend før, men fandt
forklaringen på den).
--
Mvh Toke
http://www.norbyhus.dk/

Fra : Christian Joergensen

Dato : 25-05-04 14:21

On Mon, 24 May 2004 17:14:45 +0200, Toke Nørby wrote:

> Hvad pokker gør man? Kan det virkelig passe, at TDC ikke gider at
> hjælpe i en sådan situation? Hvordan får man ophævet den blokade?

Du skifter til en ISP der er lidt hurtigere med at behandle abuse-sager.

--
Christian Jørgensen | The knack of flying is learning how to throw
http://www.razor.dk | yourself at the ground and miss.

Fra : Toke Nørby

Dato : 25-05-04 18:46

Christian Joergensen <mail@phpguru.dk> wrote:

>Du skifter til en ISP der er lidt hurtigere med at behandle abuse-sager.

Jeg har talt med TDC i dag i ca. 1 time om problemet (opkaldet er
gratis men det mærkelige er, at ingen af de to (forøvrigt meget
tålmodige og venlige personer), jeg talte med, ønskede på nogen måde
at gøre noget ved sagen - de kunne ikke lide, at TDCs IP-nummer var
blokeret, men om de ville forsøge at få dem åbnet? enten ved gode ord
til att.net, eller ved at tage ekstra hårdt fat på ondets rod: at
stoppe spam gennem TDC-systemet - det var de ikke specielt positive
overfor, men det er vel heller ikke "dem", der skal gøre den slags.

Jo, man kan jo skifte ISP, men jeg har et webspeed-abonnement og det
kræver, at jeg bruger TDCs system. Jeg får vel ikke lov af andre
udbydere til at bruge dem, når jeg SKAL gå via TDCs servere. Jeg har
prøvet at sende mail via en anden server, men den afviste mig
selvfølgelig - den ville ikke acceptere mails fra en relay-station.

Der ER flere forskellige løsninger, bl.a. webmail, og jeg kan jo også
bide i det sure æble og købe mig et fast IP nummer, så skal jeg jo
selv sende spam/vira for at få mit IP nr. blokeret.

Supporteren mumlede noget om "smart host" - men så skal man vel have
en server kørende.

Jeg kan se, at jeg bliver nødt til at bruge webmail til d'herrer
att.net brugere - indtil videre.
--
Mvh Toke
http://www.norbyhus.dk/

Fra : Henrik K Hansen

Dato : 25-05-04 22:16

Toke Nørby, du skrev:

> Der ER flere forskellige løsninger, bl.a. webmail, og jeg kan jo også
> bide i det sure æble og købe mig et fast IP nummer, så skal jeg jo
> selv sende spam/vira for at få mit IP nr. blokeret.

Der er også forskellige der tilbyder at du kan bruge andre porte
http://www.fastmail.fm/
http://www.gradwell.com/email/smtp-relay.php

--
Henrik

Fra : Toke Nørby

Dato : 26-05-04 07:03

Henrik K Hansen <henrik-k-hansen@despammed.com> wrote:

>Der er også forskellige der tilbyder at du kan bruge andre porte
>http://www.fastmail.fm/
>http://www.gradwell.com/email/smtp-relay.php

Tak for forslagene, Henrik. Dem vil jeg se på.
--
Mvh Toke
http://www.norbyhus.dk/

Fra : Kasper Bergh

Dato : 26-05-04 07:34

"Henrik K Hansen" <henrik-k-hansen@despammed.com> wrote in message

> Der er også forskellige der tilbyder at du kan bruge andre porte
> http://www.fastmail.fm/
> http://www.gradwell.com/email/smtp-relay.php

Han har Webspeed så der er ikke lukket for port 25 - så det er næppe
problemet.

mvh
/Kasper

Fra : Toke Nørby

Dato : 26-05-04 15:33

"Kasper Bergh" <kaz@want-no-spam-own.web.id> wrote:

...snip
>Han har Webspeed så der er ikke lukket for port 25 - så det er næppe
>problemet.

Port 25 er åben, ja, men problemet ligger i, at TDCs IP-numre er
blokerede af att.net, så de andre veje, som Henrik foreslår, er
relevante nok.

Jeg hader dog at ligge under for "den slags" - jeg vil hellere brokke
mig, så TDC gør, hvad de bør gøre: tage en dialog med att.net og love
at begrænse spam gennem deres servere - jeg er lidt naiv i den retning
og tror altid på, at folk vil gøre det yderste for at få systemerne
til at fungere optimalt
--
Mvh Toke
http://www.norbyhus.dk/

Fra : Thomas Jensen - pil.~

Dato : 26-05-04 15:44

On Wed, 26 May 2004 16:33:16 +0200, Toke Nørby
> [...]

>at begrænse spam gennem deres servere - jeg er lidt naiv i den retning
>og tror altid på, at folk vil gøre det yderste for at få systemerne

så udbyderne skal ringe rundt til alle som laver properitære rbl'er
efter egne kriterier?

--
vh
Thomas Jensen,

Fra : Toke Nørby

Dato : 26-05-04 21:56

Thomas Jensen - pil.dk <tj@dev.null> wrote:

> [...]
><Toke.Norby@Norbyhus.dk> wrote:
...snip

>så udbyderne skal ringe rundt til alle som laver properitære rbl'er

Undskyld: jeg aner ikke, hvad en "properitær rbl" er for noget.

Jeg siger kun, at jeg håber, at folk vil gøre en indsats for at få
systemerne til at fungere, når de ikke gør det - og det gør de vel
ikke, når "nogen" blokerer systemet.

Jeg har i dag fået et svar fra postmaster@mail.dk, som har lavet en
forespørgsel til att.net, men ikke endnu fået svar. Det er da en
begyndelse.
--
Mvh Toke
http://www.norbyhus.dk/

Fra : Søren Boll Overgaard

Dato : 26-05-04 22:28

Hej,

Den Wed, 26 May 2004 22:56:08 +0200, skrev Toke Nørby:

> Undskyld: jeg aner ikke, hvad en "properitær rbl" er for noget.

Jeg vil tro, at det Thomas mener, på jævnt dansk kan udtrykkes som:
"Hjemmebryggede filtre, baseret på vilkårlige ikke-offentliggjorte
kriterier".

> Jeg siger kun, at jeg håber, at folk vil gøre en indsats for at få
> systemerne til at fungere, når de ikke gør det - og det gør de vel
> ikke, når "nogen" blokerer systemet.

Thomas har allerede nævnt det i form af et retorisk spørgsmål. Kan det
virkelige være den enkelte udbyders problem, at andre udbydere vælger at
blokere trafik fra deres adresserum?
Verden er overbefolket af mere eller mindre defekte RBL'er med vilkårlige
regler for listning. Jeg vil mene, at det i praksis bliver en umulig
opgave at holde sig gode venner med dem alle, når man som udbyder
når en vis størrelse.

--
Søren O.

Fra : Svend Olaf Mikkelsen

Dato : 26-05-04 22:36

On Wed, 26 May 2004 23:28:25 +0200, Søren Boll Overgaard
<dev-null@bombadil.tolkien.dk> wrote:

>Jeg vil tro, at det Thomas mener, på jævnt dansk kan udtrykkes som:
>"Hjemmebryggede filtre, baseret på vilkårlige ikke-offentliggjorte
>kriterier".

Men hvorfor vil nogen så bekymre sig om mail via TDC, når de bruger
"Hjemmebryggede filtre, baseret på vilkårlige ikke-offentliggjorte
kriterier" ?
--
Svend Olaf

Fra : Søren Boll Overgaard

Dato : 27-05-04 14:17

Hej,

Den Wed, 26 May 2004 21:36:09 +0000, skrev Svend Olaf Mikkelsen:

> Men hvorfor vil nogen så bekymre sig om mail via TDC, når de bruger
> "Hjemmebryggede filtre, baseret på vilkårlige ikke-offentliggjorte
> kriterier" ?

Jeg tror ikke helt jeg forstår dit spørgsmål?
Det er velsagtens ikke slutbrugerne hos att.net, der har filtreret
assorterede TDC-adresser men derimod deres udbyder att.net?

--
Søren O.

Fra : Svend Olaf Mikkelsen

Dato : 27-05-04 19:11

On Thu, 27 May 2004 15:16:56 +0200, Søren Boll Overgaard

>Jeg tror ikke helt jeg forstår dit spørgsmål?
> Det er velsagtens ikke slutbrugerne hos att.net, der har filtreret
> assorterede TDC-adresser men derimod deres udbyder att.net?

Da TDC's mailserver (som du skriver) benytter Hjemmebryggede filtre,
baseret på vilkårlige ikke-offentliggjorte kriterier, er der vel ikke
nogen der benytter dem (serverne, TDC's), og derfor kan det være
ligemeget hvad Worldnet mener om TDC's mailserver IP. Det skulle da
lige være videnskabsministeren (der benytter den).
--
Svend Olaf

Fra : Toke Nørby

Dato : 27-05-04 11:56

Søren Boll Overgaard <dev-null@bombadil.tolkien.dk> wrote:

Toke:

>Jeg vil tro, at det Thomas mener, på jævnt dansk kan udtrykkes som:
>"Hjemmebryggede filtre, baseret på vilkårlige ikke-offentliggjorte
>kriterier".

Javel.

>Thomas har allerede nævnt det i form af et retorisk spørgsmål. Kan det
>virkelige være den enkelte udbyders problem, at andre udbydere vælger at
>blokere trafik fra deres adresserum?

Måske ikke problem, men alligevel. Vi har vel nogle mere eller mindre
uskrevne love om mails. Mig bekendt er det ulovligt at sende SPAM
herhjemme og så vil det være naturligt for mig at udbyderne "af al
magt" forsøger (dvs. i det mindste gør et helhjertet forsøg på) at
stoppe brugen af deres servere til at sende SPAM, så de risikerer en
blokering et eller andet sted). Desuden synes jeg, at udbyderne burde
se det som et must at skanne mails for vira og slette vira-delen.

Jeg ved godt, at verden ikke består af lutter gode mennesker, og at
det åbenbart er umuligt at dæmme op for unoderne. I øjeblikket fløjter
vira-e-mails med min afsenderadresse rundt i verden fordi nogle
maskiner, hvorpå min e-mail adresse findes, er blevet angrebet. Det
kan jeg kun beklage, men ikke gøre noget ved. Headeren af sådanne
mails viser, at de ikke kommer fra mig. (jeg har kun een gang haft en
virus og det var boot-sector virussen FORM, der lå på en række
disketter, jeg havde. Min pc var dog ikke inficeret og den var dog let
at fjerne, husker jeg. Det er godt nok en "menneskealder" siden, mener
jeg).

> [...]
>regler for listning. Jeg vil mene, at det i praksis bliver en umulig
>opgave at holde sig gode venner med dem alle, når man som udbyder

Det er vel ulempen ved at blive en "gigant". Man bliver af
resourcemæssige årsager simpelthen nødt til at give køb på nogle af de
gode hensiger, man havde i begyndelsen. Så må vi (brugerne) forsøge at
leve med det gode og undgå det dårlige.

Et tankespring: Findes der indenfor Post Danmark en sådan properitær
rbl, der kan blokere for rudekuverter?
--
Mvh Toke
http://www.norbyhus.dk/

Fra : Hans

Dato : 27-05-04 01:00

Toke Nørby wrote:

> [...]
>
> Jeg har i dag fået et svar fra postmaster@mail.dk, som har lavet en
> forespørgsel til att.net, men ikke endnu fået svar. Det er da en

Har du overvejet at få modtagerne til at bearbejde de ansvarlige for
blokering af dine mails?

/ Hans

Fra : Toke Nørby

Dato : 27-05-04 11:21

"Hans" <email@kvik.org.invalid> wrote:

>Toke Nørby wrote:
...snip

>Har du overvejet at få modtagerne til at bearbejde de ansvarlige for
>blokering af dine mails?

Ja, jeg har nævnt det over for modtagerne (jeg kan sende til dem via
webmail), men i første omgang syntes jeg, at det var TDCs problem at
de var blevet black-listede - og TDC burde være ærekær nok til at gøre
noget ved sådan noget. Hvis der ikke kommer noget ud af TDCs
henvendelse, har jeg tænkt at bede modtagerne om at gøre vrøvl.
--
Mvh Toke
http://www.norbyhus.dk/