Igen: Bornholm
Fra : Nana Sørensen

Dato : 24-05-04 15:21

Hejsa gruppe.

Jeg sad lige og læste det tidligere indlæg og svarene omkring at tage hunden
med til Bornholm. Jeg fattede bare bjælke! Er der ikke en der vil være
vældig sød og skære det HELT ud i pap?
Jeg har tænkt mig at tage vores chihuahuahvalp med til Bornholm her i
sommer. Han er nu 12 uger.
Han er chippet, vaccineret osv. Han er importeret fra Tjekkiet og har været
i DK, siden han var 8 uger.
Hvordan får jeg ham med til Bornholm? Hvis jeg ikke kan komme gennem
Sverige, kan jeg så tage direkte eller hvad?
På forhånd tak for altid gode svar...

Mvh. Nana

ps. Hvis i mangler oplysninger, så spørg endelig. Der er sikkert noget
relevant jeg har glemt.

Fra : fam. Ager

Dato : 24-05-04 17:36

"Nana Sørensen" <dodo20038@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> På forhånd tak for altid gode svar...
>
> Mvh. Nana
>
> ps. Hvis i mangler oplysninger, så spørg endelig. Der er sikkert noget

hej nana

du kan se hele smøren på
http://www.foedevaredirektoratet.dk/Dyr/Rejse_med_kaeledyr/Dyreejere/forside.htm

Ellers må du tage direkte herover Kbh. - rønne.
Ja, vi føler os noget ladt i stikken herover... Vi skal selv have en
boxerhvalp hjem fra Vejle. og da den ikke er gammel nok til de sidste vacc.,
kan vi ikke få den igennem sverige. man kunne jo satse, og håbe at man ikke
bliver "hapset" i tolden. Men det ville ikke være spor sjovt, hvis man
bliver, og hunden skal i karantæne...
så i vores tilfælde, tager vi flyet, når vi returnerer med hvalpen.
Det kan hurtigt blive en bekostelig affære, at blive hundeejer når man er
bornholmer....
skal i iøvrigt udstille???
venligst marie

Fra : Heidi Jensen

Dato : 25-05-04 07:21

> [...]
> så i vores tilfælde, tager vi flyet, når vi returnerer med hvalpen.
> Det kan hurtigt blive en bekostelig affære, at blive hundeejer når man er

Hej

I kan godt få hunden med til Bornholm uden diverse blodprøver og vac. I skal
da bare køre transit! (det er det svenskerne vil lave om til hundepas, men
de har udskudt det til Okt. (mener jeg), så der er masser af tid at komme på
ferie i og få hvalpe på).... I skal tage en tur til dyrlægen og få ormekur
osv. og transit papierne! Derefter kører I ind om tolden på den anden side
af broen, han giver jer så et stempel og faxer papierne til Ystad..... Du
har så ca. 3 timer til at melde din ankomst I ystad (skal ske hos tolderne i
Ystad), og din hund må på intet tidspunkt forlade bilen i Sverige!

Til dig Rie, så ring lige til mor, hun har virkelig tjek på det der- det
bliver dyrt med flyet, og når det kan gøres anderledes. Hun kan også lige
hjælpe med at udfylde papier!!!

Hilsen Heidi. der ofte er på tur gennem sverige med hundene!

Fra : Jens

Dato : 25-05-04 09:19

[klip]

> [...]
> de har udskudt det til Okt. (mener jeg), så der er masser af tid at komme

Det er aftalt mellem danske og svenske myndigheder, at transitordningen
fortsætter uændret fremover; også efter indførelse af hundepasset.

> [...]
> har så ca. 3 timer til at melde din ankomst I ystad (skal ske hos tolderne
> Ystad), og din hund må på intet tidspunkt forlade bilen i Sverige!

I skal være ude af Sverige inden for 4 timer, og der skal være reserveret
færge i Ystad samt evt. Helsingborg, hvis I ikke tager broen retur.

Papirene kan downloades fra Statens Jordbruksverks blanketsamling (se
p://www.sjv.se/net/SJV/Startsida/%c4mnesomr%e5den/Djur+&+veterin%e4r/In-+&+u
tf%f6rsel+av+levande+djur/Hund/Genomresa+till+Bornholm).

Hertil en række gode råd, som jeg har bragt i en tidligere tråd:

I praksis er et par gode tip så - når I har papirer og ormekur på plads

1. Indklarering ved Øresundsbroen

Hold så langt til højre som muligt gennem betalingsanlægget - har I bizz, så
tag bare banen for lastbiler/busser helt ude til højre. Toldstationen ligger
lige efter betalingsanlægget, og det er meget lidt smart at skulle krydse 10
vognbaner...

Hav en ekstra kopi af Transiterklæring (underskrevet!!) - det sparer tid.
Rutinen er, at én kopi faxes til Ystad og du får den anden.

2. Kør så til Ystad

Undervejs må hunden under ingen omstændigheder forlade bilen i Sverige -
heller ikke i opmarchbåsene ved færgen. Det kan give en masse bøvl med
myndighederne.

3. Udklarering i Ystad

Toldkontoret ligger ved færgeadministrationen - gemt godt af vejen helt ned
i bunden af stikvejen til højre. Der er skiltet med en hund.

Skal I med hurtigfærgen, må I først køre til venstre lige før billetsalget -
modsat retning end skiltningen til hurtigfærgen; toldstationen ligger så
lige herefter til højre. Efter udklarering en ordentlig køretur rundt igen,
da der er ensrettet, og så ind til betalingsanlæg for hurtigfærgen.

4. På færgen

I har ikke adgang til vogndækket under overfart, så I må gøre op med jer
selv, om hunden skal med op eller blive i bilen? Med hurtigfærgen plejer vi
at lade hunde blive i bilen. Især på afgangene til højtiderne er der ret
fyldt på passagerdækkene, og der er kun et ret begrænset område i SB side.

Retur fra Bornholm er rutinen præcis den samme - bare "omvendt". Toldstation
ved broen ligger igen helt ude til højre efter betalingsanlægget. I kommer
forresten også nogle gange ud for, at der er lukket. Så propper I bare
transiterklæringen i postkassen inden i fortsætter til Danmark

Go' tur! Hunden vil elske at springe i klipperne ,-)

Mvh
Jens

Fra : Nana Sørensen

Dato : 25-05-04 20:59

Hej igen Gruppe....

Gys.... Det virker godt nok som et større projekt.
Jeg er ikke helt sikker på de der regler for transit. Mange jeg har snakket
med, siger at det ændrer sig engang i juli? Og nogen siger at dte er skubbet
til okt.
Jeg fatter stadig ikke ret meget...
Hvor skal jeg henvende mig for at få de rette papirer?
Og hvordan fungerer det, hvis man ikke kører selv, men tager bus og tog? Det
er måske slet ikke muligt?

Mvh. Nana

Fra : Jens

Dato : 26-05-04 07:18

> [...]
> Hvor skal jeg henvende mig for at få de rette papirer?
> Og hvordan fungerer det, hvis man ikke kører selv, men tager bus og tog?

Det er slet ikke så¨indviklet!

- og, jo - transitreglen til Bornholm eksisterer fortsat! Det er aftalt
mellem danske og svenske myndigheder at den ordning fortsætter.

Bu/Tog? Glem det - i så fald kan hunden ikke føres gennem Sverige under
transitreglen, og der vil være tale om egentlig indførsel. Så bliver det
pludselig indviklet... måske der er en lille åbning med Bornholmer bussen,
men jeg tvivler...

Tag kontakt til din dyrelæge i god tid inden rejsen. Han skal kende reglerne
i detaljer, og skal også hjælpe med den krævede ormekur inden for 10 dage
inden afrejse.

Klik også ind på http://www.bornholmstrafikken.dk og kig under 'Nyheder'.
Dér finder du mere information om emnet.

Jens

Fra : Nana Sørensen

Dato : 25-05-04 21:02

Hovsa... forresten. Nej, vi skal ikke udstille. MIn kæreste har bare aldrig
været på ferie på bornholm før, og det har hunden heller ikke. Så hele
familien vælter på Bornholm i deres sommerferie. (Eller prøver på det, hvis
ellers "hunde-mor" kan fatte reglerne.)

Mvh. Nana

Fra : Heidi Jensen

Dato : 26-05-04 16:03

Det er ikke muligt via transit at få hunden med bus eller tog, fordi hunden
vil skulle færdes i landet når i går fra bus/tog til færge! Så skal den være
vac. osv. osv.

Hør jer evt. om rejsende i bil, der skal fra KBH. til Bornholm, om de kan
have jeres hund med på turen, så den ikke kommer ud af bilen, og I vil kunne
få en hurtig og "billig" rejse! Ellers går der jo natfærge fra Kbh. hvor I
kan have så mange hunde med I ønsker!

Heidi

Fra : Nana Sørensen

Dato : 26-05-04 20:09

Hej igen...

Nu ser det ud som om jeg har forstået det.
Jeg kan transit-metage min hund hvis jeg kører i bil. Ikke hvis jeg tager
tog eller nus, så skal den vacc. osv.
Er der nogen der ved noget om priser, mht at tage natfærgen direkte? Hvor
man åbenbart må medtage alle de vuffer man vil?
Og har i evt et link til det?

Mvh. Nana

Fra : Battlefield´s

Dato : 26-05-04 20:36

> [...]
> Er der nogen der ved noget om priser, mht at tage natfærgen direkte? Hvor
> man åbenbart må medtage alle de vuffer man vil?

Hej
Prøv:
www.bornholmstrafikken.dk
se under regler
der står en del om at have hunde med på færgen.
Men check lige din dyrlæge, det kan faktisk have betydning at din hund ikke
har været i Danmark i de sidste 6 måneder, hvis jeg ikke husker helt galt.
Hilsen Vibeke

---

Fra : Nana Sørensen

Dato : 26-05-04 22:24

Hmmm....
Så er jeg forvirret igen. Jeg har tjekket bornholmstrafikkens hjemmeside. Og
jeg kan bare slet ikke gennemskue hvordan jeg får den hund med til Bornholm,
hvis jeg selv vil transportere den.
Venligst: Skær ud i pap.

Mvh. Nana

ps. Tak for alle de hjælpsomme svar, som desværre bare forvirrer mig totalt.
Men tak.. jeg ved godt at det er mig der er lidt tungnem.

Fra : Jens

Dato : 27-05-04 09:24

> Venligst: Skær ud i pap.

Det kan da vist snart ikke skæres mere ud i pap...

- men jeg er dog usikker på, om importen fra Tjekkiet kan give problemer
mht. transit? Jeg tror faktisk ikke, at I kan tage hvalpen med i transit før
½ år efter importen... men her må I altså kontakte de svenske myndigheder
(Jordbruksverket).

Den sikre løsning er natfærgen:

Hunde kan frit medtages på Bornholmstrafikkens færger, og sejler I
København -> Rønne er der ingen problemer med de Svenske regler. Altså ingen
vaccinationskrav eller attester ud over hvad I i forvejen har i Danmark, og
altså heller ikke krav om rabies vaccination. (Påregner I at rejse med
hunden i udlandet fremover, så vil jeg klart anbefale, at I får lavet
rabiesvaccination og vedligeholder denne med årlig vaccination).

I bestiller så bare billetter til de ønskede afgange ved Bornholmstrafikken,
samt evt. køjer hvilket jeg vil anbefale for at få lidt ro til hunden og til
jer selv. Det kan gøres on-line via rederiets web-side, eller I kan ringe
til et af servicekontorene.

Rederiets regler siger bla.:

"Dyr må medtages i saloner og gangarealer uden gulvtæpper. Desuden må dyr
medtages i det røgfri område i bistroen (cafeteriet), men da der her er
gulvtæpper, skal hunden ligge på et løst hundetæppe. Dyr må medtages i kamre
uden gulvtæppe, når der disponeres over samtlige køjer. Må ikke medtages i
køjen."

I praksis kan I have hunden med i indvendige kahytter ( = kahytter uden
vindue) og I skal altså råde over alle fire køjer.

Hundetæppe kan lånes i færgens reception.

Hundetoilet findes agterst i færgens styrbords (højre) side på salondækket.
Sørg dog for, at hunden har fået tisset grundtigt af umiddelbart inden
afgang - vores beagle har ikke lyst til at bruge hundetoilettet, og holder
sig altså over hele overfarten...

Sørg desuden for at bestille plads i god tid inden afrejse - der kan være
trængsel i højsæsonen på 'sommerhusdagene'.

Prisen er ret heftig på natfærgen i højsæsonen: kr. 1275,- for bil inkl. 5
personer plus kr. 180,- pr. køje (kr. 720,- for en hel kahyt). Men så sparer
I jo også dyrlægebesøg og bøvlet med transit gennem Sverige - og jvnf.
ovenstående er dette vist eneste alternativ til flyet pga. importen fra
Tjekkiet.

Håber dette skaber mere klarhed?!

Go' tur ,-)

Jens

Fra : Heidi Jensen

Dato : 27-05-04 17:42

Det kan da ihvertfald ikke skæres mere ud i pap! :0)

Det koster ret det samme om du tager over broen eller direkte til Bornholm.
Rejsen med natfærgen er bare så lang, men man sover jo alligevel på turen!!!
Vi sover godt nok på dæk, jeg synes det er dyrt nok i forvejen at tage til
og fra Bornholm, og hundene får sgu en god træning af det!!!

Heidi