"føed værge efter Loven" ???
Fra : Erik R.N.

Dato : 24-05-04 13:44

Hej
Hvem var ved skifter (i 16- + 1700-tallet) "føed værge efter Loven" ???

--
Erik Reinert Nielsen
www.nogn.dk

Fra : Børge Fogsgaard

Dato : 24-05-04 16:22

"Erik R.N." <fox44FJERN-DETTE@c.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
> Hvem var ved skifter (i 16- + 1700-tallet) "føed værge efter Loven" ???

Jeg har ikke Christian V.'s Danske Lov ved hånden, men her har du teksten
fra Jydske Lov. Jydske Lov var basis for udarbejdelsen af Danske Lov, da den
efterhånden havde vundet hævd i hele landet.
Børge

Kap. 28. Hvem der kan være Værge.

Efter Faderens Død er en fuldvoksen Broder Småbørnenes Værge. Men er der
ingen Broder, da er det Bedstefaderen. Er der ingen Bedstefader, da er det
Farbroderen. Er der ingen Farbroder, da er det Morbroderen. Findes der ingen
af disse, da skal den nærmeste Slægtning være Værge. Fædrene Frænder er
altid nærmere til at være Værge end mødrene Frænder, hvis de er lige nær
beslægtede og vil værge godt. Men vil de værge dårligt, da skal Kongen sætte
den, som han vil, til at være Værge, for Kongen er Værge for alle dem, der
ikke selv har en ret Værge. Den, der hærger, må aldrig være Værge.

Fra : Erik R.N.

Dato : 24-05-04 17:47

Erik Reinert Nielsen
www.nogn.dk