Katten der ville være en fugl ...
Fra : Sussie Jørgensen

Dato : 23-05-04 23:39

Hej...

Jeg gad godt vide, om andre har oplevet dette sjove
katte-fænomen som mig.

Jeg har opdaget, at min 2½ år gamle hunkat (af racen Manx)
nogle gange kan finde på at kommunikere med fugle.
Hun begynder at klaprer med tænderne og hvæsser på er
meget mærkelig dyb måde - alt i mens hun intenst stirrer
på fuglen. Først når fuglen er væk holder hun op igen.

Jeg har set hende gøre det nogle gange nu og vil meget
gerne høre fra andre, som har haft samme oplevelse med
deres kat eller fra andre som ved hvorfor katte gør det?

De bedste hilsner / best regards

Sussie Jørgensen
http://www.loppemarked.dk

Fra : Ukendt

Dato : 24-05-04 00:03

"Sussie Jørgensen" <sus@plasmic.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> gerne høre fra andre, som har haft samme oplevelse med
> deres kat eller fra andre som ved hvorfor katte gør det?

Min kusines, nu afdøde, kat gjorde noget nær det samme. Sille gemte sig godt
bag en busk, mens hun sagde som en fortabt fugleunge. Det lokkede jo
selvsagt andre fugle til, og haps! fik Sille fuglesteg.... Hun gjorde det
hver gang, hun havde lyst til fugl.

Tina

Fra : Sussie Jørgensen

Dato : 24-05-04 11:51

Dejligt at høre min kat ikke er tosset ;)

Fra : Brian A.

Dato : 24-05-04 09:20

"Sussie Jørgensen" <sus@plasmic.dk> skrev i en meddelelse
> Hej...
>
> Jeg gad godt vide, om andre har oplevet dette sjove
> katte-fænomen som mig.

Det har jeg :)

> Jeg har opdaget, at min 2½ år gamle hunkat (af racen Manx)
> nogle gange kan finde på at kommunikere med fugle.

En kat der siger "pip pip", det kunne se skægt ud ;)

> Hun begynder at klaprer med tænderne og hvæsser på er
> meget mærkelig dyb måde - alt i mens hun intenst stirrer
> på fuglen. Først når fuglen er væk holder hun op igen.

Ja, sådan cirka gjorde vores også da han stadig var udekat. Der var bare
ikke særligt meget lyd på, mest klapren med tænderne.

> Jeg har set hende gøre det nogle gange nu og vil meget
> gerne høre fra andre, som har haft samme oplevelse med
> deres kat eller fra andre som ved hvorfor katte gør det?

Måske for at snyde fugle-mor og fugle-far, måske er den bare skør :)

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 24-05-04 08:54

Jeg tror faktisk ikke at jeg har kendt en kat der _ikke_ "gnækkede" når den
så et bytte, uanset om det var en fugl, flue eller andet "kravl"

Desmond Morris betegner det en "tomgangs-handling" som om katten allerede
havde byttet mellem tænderne, studier af måden katte dræber deres byttedyr
på viser lignende kæbebevægelser.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 24-05-04 13:21

On 2004-05-24 09:53:30 +0200, "Marianne Hellemose"
<hellemose.som3@mail.dk> said:

> [...]
> havde byttet mellem tænderne, studier af måden katte dræber deres byttedyr

Her i huset er det nærmest en "ivrig-og-frustreret-lyd", som bruges
både til fuglene derude, til edderkoppen man ikke kan nå, til fluen der
fløj - og til legetøjet i snor, der stak af netop som man ellers skulle
til at slå en klo i det
--
Knus fra Ann R

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 24-05-04 16:20

Ann R skrev
<Her i huset er det nærmest en "ivrig-og-frustreret-lyd", >

Ja det er også sådan jeg oplever det *GG* frustration
over at byttet er på den anden side af glasset eller oppe
på loftet, da vi boede på Lolland gnækkede Baby også
af hest og rytter, jeg overvejede tit at lukke hende ud
bare for at se hvordan hun ville bære sig ad med at nedlægge "byttet" men
jeg ville sgu nok have fået hjertestop hvis den lille knallert kom slæbende
med en hest, og med Baby er intet umuligt *GG*

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 24-05-04 17:10

On 2004-05-24 17:19:44 +0200, "Marianne Hellemose"
<hellemose.som3@mail.dk> said:

> da vi boede på Lolland gnækkede Baby også
> af hest og rytter, jeg overvejede tit at lukke hende ud
> bare for at se hvordan hun ville bære sig ad med at nedlægge "byttet"

*LOL* *gg*
Lille Frøken Løvehjerte..
--
Knus fra Ann R

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 24-05-04 17:41

"Marianne Hellemose" <hellemose.som3@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> over at byttet er på den anden side af glasset eller oppe
> på loftet, da vi boede på Lolland gnækkede Baby også

Kom til at tænke på 'Giv mig en hest, mor'....

Dikte

Fra : "Jørgen F. Jacobsen"

Dato : 24-05-04 09:20

Ja, det er da fordi den gerne vil æde fuglene. Det er det værste ved
katte - at de jagter de små fugle. Det gode ved katte er, at de også
tager mus. Men jeg holder meget mere af småfugle end af katte/mus.
Jeg hader at se naboens katte jagte vores søde fugle, som underholder os
med deres sang. Kunne de for pokker da bare holde katten inde på deres
eget område. Hvis man ikke gider det, burde deres kattelemme sømmes til!
Jørgen

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 24-05-04 10:27

Jørgen skrev
<Kunne de for pokker da bare holde katten inde på deres eget område. Hvis
man ikke gider det, burde deres kattelemme sømmes til! >

Det kan vi ikke blive uenige om, desværre er der nogle
der ikke kender loven og/eller stadig mener at katten af
alle dyr ikke skal/kan holdes under kontrollerede forhold.

En undersøgelse vidste faktisk at katte helst vil have mus
hvis den havde valget, men i byområder er der ikke mus nok i forhold til
kattebestanden.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Quatalis

Dato : 22-06-04 04:28

> En undersøgelse vidste faktisk at katte helst vil have mus
> hvis den havde valget, men i byområder er der ikke mus nok i forhold til
> kattebestanden.

Det er min erfaring at katte tager en del mus, men sjældent har held til at
fange en fugl - og når det sker, er det ofte en skadet fugl.