Previous og next i galleri.
Fra : Peter Anskjær

Dato : 23-05-04 10:12

Hej Ng
Jeg har et galleri som er lavet helt simpelt ved at løbe en given mappe
igennem for jpg-billeder og vise thumbs for disse. Når man så klikker på et
thumb får man en større udgave af billedet, meget simpelt. Nu vil jeg så
gerne have forrige og næste links på den side hvor det større billede bliver
vist. Jeg ved bare ikke hvordan jeg skal gøre det smartest. Jeg har tænkt på
følgende muligheder:
1. At give variable med i stien som angiver forrige og næste, ikke en god
løsning synes jeg.
2. At ligge alle billedenavne ind i et array og give dette med, måske en ok
løsning.
3. At kigge kataloget igennem igen for at finde ud af det på den måde,
dobbelt arbejde, ikke godt.

Jeg hælder mest til nr. 2, men er der en smartere måde at gøre det på?
Jeg har valgt ikke at bruge en database selvom det jo kunne være smart i
dette tilfælde. Jeg vil gerne have at man kun skal uploade billeder for at
opdatere galleriet og ikke skal tilføje alle billederne til en database.

Mvh
Peter

Fra : Kim Emax

Dato : 23-05-04 12:01

In the news:40b06ae6$0$250$edfadb0f@dread12.news.tele.dk,

> Jeg hælder mest til nr. 2, men er der en smartere måde at gøre det på?

jeg bruger den metode

> [...]
> smart i dette tilfælde. Jeg vil gerne have at man kun skal uploade
> billeder for at opdatere galleriet og ikke skal tilføje alle

Når du ræser kataloget igennem for billeder, så er der ingen grund til at
give load på din database. Eneste forbedring du kan lave, som jeg lige ser
det, er at lave et thumb, når et billede uploades. Det vil være væsentligt
mindre resourcekrævende end at lave thumbs af billederne, hver gang en
bruger vil se dem.

Hvordan er din thumb funktion lavet?

--
Take Care
Kim Emax - master|minds - Vi tænker IT for dig...

Fra : Peter Anskjær

Dato : 23-05-04 14:30

"Kim Emax" <newsgroup@remove-emax.dk> skrev i en meddelelse
> In the news:40b06ae6$0$250$edfadb0f@dread12.news.tele.dk,

> jeg bruger den metode

Hvordan giver du arrayet med? Jeg har register globals off i min opsætning
og kan ikke ændre dette.

> [...]
> det, er at lave et thumb, når et billede uploades. Det vil være væsentligt
> mindre resourcekrævende end at lave thumbs af billederne, hver gang en

Tænkte mere at jeg ved upload skulle tilføje alle billeder til databasen så
jeg ikke behøvede at kigge hele kataloget igennem men istedet skulle kigge
databasen igennem. Jeg laver ikke thumbs hver gang, jeg checker om
thumbs/billede.jpg eksisterer, hvis det gør viser jeg dette, ellers
genererer jeg det og gemmer det i /thumbs/. Dette gør jeg netop for at undgå
at skulle genererer thumbs hver gang.

> Hvordan er din thumb funktion lavet?

Jeg laver et temp-billede med imagecreatetruecolor og kopierer det
eksisterende billede over med imagecopyresampled. Jeg brugte førhen
imagecreate og imagecopy da versionen af php ikke var up to date, resultatet
er blevet utroligt meget bedre efter opgradering af php og gdlib med brug af
bedre funktioner til følge.

Mvh
Peter

Fra : Kim Emax

Dato : 23-05-04 19:23

In the news:40b0a758$0$188$edfadb0f@dread12.news.tele.dk,
Peter Anskjær <peter@_fjern_dette_nskjaer.dk> wrote:

> Hvordan giver du arrayet med? Jeg har register globals off i min
> opsætning og kan ikke ændre dette.

$pic[] = billedenavn;

Jeg læser diret med opendir(), render det igennem med while{} og hælder
billedets navn ind i arrayet.

Fra : Peter Anskjær

Dato : 23-05-04 19:41

> $pic[] = billedenavn;
>

> Jeg læser diret med opendir(), render det igennem med while{} og hælder
> billedets navn ind i arrayet.

Okay, så langt er jeg med, heldigvis. Men jeg kan ikke lige se hvordan jeg
får arrayet fra index.php som indeholder alle thumbs'ne, altså der hvor
arrayet bliver lavet, og over til image.php hvor det store billede skal
vises sammen med previous og next links'ne. Kan jeg lave arrayet globalt
eller give det med som argument via adressen, jeg kan ikke finde ud af
hvordan jeg får gjort arrayet tilgængeligt i begge filer.

Mvh
Peter