Måske ny hundeejer - stamtavle og formalit~
Fra : Familien Christianse~

Dato : 22-05-04 17:10

Hej
Vi har gennem længere tid overvejet at forøge familien med en lille hund. Vi
har dog også 2 katte fra sidste års kuld.
Der er selvfølgelig blevet gjort utallige overvejelser (som jeg egentlig har
på skrift, hvis nogen vil være venlige at give deres erfaring i forhold til
dette, skal jeg gerne poste det i gruppen.)
Mit/vort største spørgsmål pt. ligger i det her med stamtavle og
klub-medlemskab.
Vi vil gerne have en pomeranian hun-hund. Men bør hun have stamtavle og
hvorfor? Kan hun ikke være en ægte pomeranian uden stamtavle? Og Hvordan kan
man som ny hundeejer være sikker på, at man ikke "køber-katten-i-sækken"?
Hvad skal man kigge efter, når man skal ud og vælge sin hund? (Jeg ved godt,
hvad jeg personligt vil kigge efter, men det har intet med racen at gøre,
mere personlighed.)
Det vi ønsker er en kærlig familiehund, der elsker sin ejer og deltager i
familien på ligefod med resten af familiemedlemmerne. Hun vil ikke komme på
udstillinger - hun vil blot blive en del af familien.

Ja, en del spørgsmål, men vi gør ikke noget uovervejet når det drejer sig om
levende væsner.
Så på forhånd tak til alle der hjalp os med vores beslutning
FC

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 22-05-04 17:34

Hej FC

"Familien Christiansen" <familienchristiansen@mailNoSpaM.dk> skrev i en
meddelelse news:40af7b3e$0$475$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Mit/vort største spørgsmål pt. ligger i det her med stamtavle og
> klub-medlemskab.
> Vi vil gerne have en pomeranian hun-hund. Men bør hun have stamtavle og
> hvorfor?

Der er mange meninger om om hunde behøver stamtavle eller ej. Nu kender jeg
ikke lige den hunderace i ønsker jer, Men min holdning omkring stamtavle i
det store hele er at man kan få en lige så god hund med som uden stamtavle.
Jeg har selv en "ægte" D/S gårdhund uden stamtavle som jeg absolut ikke
ville bytte for en med, men omvendt set tror jeg nok jeg den dag i dag ville
vælge en med stamtavle men det er på det grundlag at jeg efter jeg har fået
Nicki for 3 år siden har fået endnu større interesse for hunde og nu faktisk
godt kunne tænke mig at udstille. Det kan jeg så bare ikke.

>Kan hun ikke være en ægte pomeranian uden stamtavle?

Jo, det vil jeg mene. Som sagt har jeg en ægte gårdhund og grunden til at
han ikke har papirer skyldes at hans far var for høj og derfor ikke var avls
godkendt ( Nicki og hans søskende var et uheld )

> [...]
godt,
> hvad jeg personligt vil kigge efter, men det har intet med racen at gøre,

Det er jo så det, Jeg vil forslå at man besøger stedet og stikker "fingeren
i jorden". Ser begge forældre ( hvis dette er muligt ) og ser hvordan
opdrætteren er og hvordan hundene har det hos opdrætteren. Finder så også ud
hvorfor de ikke har stamtavle. Stil spørgsmål ( mange spørgsmål ) og besøg
evt stedet flere gange inden du/i beslutter jeg ( det gjorde Vi nu ikke, men
vi var ikke i tvivl om hverken hunden eller stedet han kom fra *SS* )

> Ja, en del spørgsmål, men vi gør ikke noget uovervejet når det drejer sig
om
> levende væsner.

Skøn holdning at have, den kan jeg lide.........................

Mange hilsner fra

Bolette

Fra : Charlotte Eglin

Dato : 22-05-04 18:41

> [...]
Og Hvordan kan
> man som ny hundeejer være sikker på, at man ikke "køber-katten-i-sækken"?

Hej Familien Christensen
>Og Hvordan kan man som ny hundeejer være sikker på, at man ikke
"køber-katten-i-sækken"?

Dét var dog en negativ og mistroisk holdning at have til seriøse opdrættere!
Og ikke mindst en meget stor grund til netop at købe en hund med DKK
stambog - for det første er langt de fleste DKK opdrættere seriøse, og er
ikke ude på at snyde nogen, for det andet véd du hvad du køber. Og hvis det
hele alligevel skulle gå galt, ja så har DKK et udmærket disciplinærudvalg
hvor alle kan få vurderet sin sag.

Jeg kan anbefale dig at gå ind på min hjemmeside www.candour.dk og læse
under linket "At købe hvalp" - der er mange tips til at finde en ordentlig
opdrætter.

Held og lykke
Charlotte Eglin
Kennel Candour (Cocker spaniels)

Fra : Jimmy

Dato : 22-05-04 19:22

"Charlotte Eglin" <mail@candour.dk> wrote in message

> [...]
>

> Hej Familien Christensen
> "køber-katten-i-sækken"?
>
> Dét var dog en negativ og mistroisk holdning at have til seriøse

Overvej lige, om du har misforstået Fam. C's budskab.

Mvh
Jimmy

Fra : Ann K

Dato : 22-05-04 23:10

Hejsa.
Klipper og hakker mig vej gennem jeres indlæg

> Vi har gennem længere tid overvejet at forøge familien med en lille hund.
Vi
> har dog også 2 katte fra sidste års kuld.

Sammenføring af hvalp og katte er som oftest ikke det store problem... kan
give en meget udførlig smøre ang emnet, hvis det ønskes

> [...]
til
> dette, skal jeg gerne poste det i gruppen.)

Naturligvis har I haft jeres overvejelser! Det er jo trods alt et levende
væsen, man beslutter sig at tage ansvaret for
Mon ikke eventuelle spørgsmål fra jeres side, nok skal dukke op lidt efter
lidt ?

> Mit/vort største spørgsmål pt. ligger i det her med stamtavle og
> klub-medlemskab.

Udover at det til enhver tid vil være en god ide at få meldt sig selv om
hvalpen til noget hvalpetræning, er det ikke nødvendigt at være medlem af
nogen klub! træning foregår dog som regel i klubregi - men der findes et
utal af træningssteder, og hvilket I vælger, er helt frit. Se på de steder
som ligger i nærheden af jer, og vælg så udfra det...

> Vi vil gerne have en pomeranian hun-hund.

Nåehhh... det ville jeg også! Men Manden nedlagde på det bestemteste veto
Endte i stedet med en Shetalnd Sheepdog - og har aldrig fortrudt det!

>Men bør hun have stamtavle og
> hvorfor?

Allerførst - og kun pgr at jeg ikke giiiider den der laaaange snak om
hvorvidt racehunde er bedre end blandinger... Blandingshunde/hunde uden
stamtavle er dejlige!!!! Har faktisk selv verdens bedste af slagsen
herhjemme
Når det så er sagt...
Jo, hun bør bestemt være udstyret med stamtavle! Af flere grunde...
1. opdrættere er forpligtede til at overholde købeloven! Dvs at du har
mulighed for at klage, hvis der skulle være noget galt med hunden... private
mennesker, der sælger hundehvalpe er det for så vidt også, men her har man
ikke en samlende organisation (DKK eller hvad stambogsorganisationerne nu
ellers hedder), der kan bruges som klageinstans.
2. i hvert fald officielt er opdrættere forpligtede til at overholde et
etisk regelsæt mht deres avl (gælder i DKK - ved ikke om der er noget
tilsvarende i andre organisationer)... De fleste opdrættere gør alt for at
overholde dette! Opdræt er kun yderst sjældent en oversskudsforretning - kun
en rasende dyr hobby!!! Får I fornemmelsen af at der er tale om forretning,
så find et andet sted at købe jeres hund!!!
3. i alle racer findes der arvelige sygdomme Ansvarlige opdrættere
tester deres avlsdyr for alle kendte sygdomme - og gør et stort arbejde for
at eliminere disse! Her bruges stamtavlen til at holde rede på de genetiske
variationer... Hundens anetræ giver for den indviede (opdrætter) et ganske
godt fingerpeg om, der evt kan være noget man bør være opmærksom på i
forbindelse med avl og valg af avlskombination. Dette er egentlig ikke noget
man som "almindelig hvalpekøber" behøver at sætte sig ind i... men det er da
godt at vide at opdrætteren gør det ,o)

>Kan hun ikke være en ægte pomeranian uden stamtavle?

Tjo... det er jo den gamle diskussion om at når begge forældredyrene er
"ægte" så må afkommet jo også være det hvilket jo for så vidt også er
korrekt - men stamtavlen er den eneste form for garanti på at forældredyrene
nu engang også _er_ forældrene... (og så ved jeg godt at man også kan snyde
med den slags!!! Men så mange umoralske mennesker findes der heller ikke!)

>Og Hvordan kan
> man som ny hundeejer være sikker på, at man ikke "køber-katten-i-sækken"?

Det kan du desværre aldrig være 100% sikker på - der er jo tale om levende
væsner... og selv om opdrætteren gør sit bedste, kan der jo altid gå noget
galt :( Men du kan gøre rigtig meget for at undgå den ubehagelige
situation - fx at få en syg hvalp e.lign...
Allerførste skridt er at undersøge så meget som muligt om den race, som I
har valgt... besøg eller kontakt så mange opdrættere som muligt... se på
hundene - stop alle de mennesker I møder, der har en eksemplar af racen (og
nej - vi har INTET imod at få lov til at ævle-bævle om Vovse i flere
timer!!! Spørg, hvor hunden er købt og om ejeren kan anbefale stedet
(spørg efter hundens stamnavn - så kan I finde opdrætteren via fx DKK)
Læs nogle hundebøger... for jeres vedkommende vil det være en god ide at
koncentrere jer om spidshunderacerne. En pomeranier _er_ nemlig en vaskeægte
spidshund, selv om den ser så lille og kær ud!
Tag kontakt til specialklubben - tal med racerepræsentanten....
Brug forskellige fora - fx som dette...

> Hvad skal man kigge efter, når man skal ud og vælge sin hund? (Jeg ved
godt,
> hvad jeg personligt vil kigge efter, men det har intet med racen at gøre,
> mere personlighed.)

En ting jeg ville være opmærksom på, hvis jeg skulle købe Pommeranier, er om
tæven har kunne føde kuldet uden hjælp!!! Racen har problemer med at kunne
føde selv (hvalpenes hoveder er for store til fødselsvejen)... og efter min
mening er det et sundhedstegn at tæven har kunnet klare den del selv! (obs!
selvfølgelig kan der være uheldige omstændigheder, som nødvendiggør et
kejsersnit, men det bør/skal være undtagelsen fremfor reglen!)
Hvordan ser hvalpene ud??? Hvis de har meget tkke maver, kan det være tegn
på orm... Lad jer ikke narre af tævens udseende - nogle tæver bliver
temmelig "afpillede" af at have hvalpe... men se på evtuelle andre hunde/dyr
i hjemmet - hvis deres foderstand er fin, så kan I (måske) gå ud fra at
tævens udseende skyldes at hun er en diegivende tæve...
(min Shelties mor lignede et afpillet skelet, da hvalpene var 8 uger...
havde jeg ikke fulgt min hvalp fra ca 3 ugers alderen, men i stedet først
hentet den som 8 uger, så havde jeg simpelthen ikke købt hvalp der!!! Nu så
jeg i stedet, hvordan hundemoderen uge for uge blev mere og mere afpillet og
grim - hun gav simpelthen ALT til sine hvalpe :-/ De andre hunde på stedet
var alle i fin foderstand med fine blanke pelse...)

> Det vi ønsker er en kærlig familiehund, der elsker sin ejer og deltager i
> familien på ligefod med resten af familiemedlemmerne. Hun vil ikke komme

> udstillinger - hun vil blot blive en del af familien.

I er jo allerede i gang med at finde et godt eksemplar, der kan leve op til
jeres krav... tag stamtavlen med for yderligere at sikre jer

> Ja, en del spørgsmål, men vi gør ikke noget uovervejet når det drejer sig
om
> levende væsner.

Da man må formode at jeres nye familiemedlem skal leve i mange år, så er det
her vist den allerbedste indstilling at have til anskaffelsen! ) Respekt
for det...

MVH Ann

Fra : Leyna

Dato : 23-05-04 06:27

On Sun, 23 May 2004 00:09:52 +0200, "Ann K" <tsars@os.dk> wrote:

> [...]
>hvorvidt racehunde er bedre end blandinger... Blandingshunde/hunde uden
>stamtavle er dejlige!!!! Har faktisk selv verdens bedste af slagsen

Det har du altså ikke, for den er skam bosat her hos mig!

Men for lige at svare på det oprindelige spørgsmål...
Når I har gjort jer alle disse overvejelser omkring hvilken race det
er I ønsker, og lige præcis hvilke specifikke egenskaber denne race
har. Med en stamtavle er I rimeligt sikret at det er sådan en hund I
får. Min personlige opfattelse (og dette er ikke for at blive uvenner
med nogen) er, at en racehund uden stamtavle er noget lusk. Jeg ville
selv være lidt foruroliget over hvorfor hunden ikke havde stamtavle
hvis begge forældredyr var kendte og racerene. Den manglende stambog
ville i hvert fald få mine alarmklokker til at ringe.

En hund uden stamtavle vil pr. definition altid være en blanding. Det
kan godt være at den _er_ raceren, men den vil aldrig blive godkendt
som sådan så længe der ikke foreligger en stamtavle, og I kan også
risikere at jeres racehund "bare" er en look-alike, men har nogle
andre egenskaber end lige dem der er typiske for racen. Derudover er
det ærgreligt at anskaffe sig verden smukkeste og bedste hund, men
ikke være i stand til at deltage i udstillinger med andre af denne
race. Nu ved jeg godt at du skriver, at den skal være familiehund, men
jeg har da hørt en del ærgre sig over, at de ikke kan være med, når nu
de har sådan en dejlige racetypisk hund. Interessen for
udstilling/konkurrencer er først kommet hen ad vejen, men det er
bestemt værd at tage med i overvejelserne, selvom man fra starten
siger, at man ikke mener dette vil have interesse.

Summa summarum... få stambogen med, så er I langt bedre sikret for
_hvad_ I får.

og så lige en indskudt bemærkning til sidst... Jeg elsker mine to
blandinger, men det _er_ et lotterispil at have blandingshunde. Jeg
har bare været så heldig at vinde!
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Louise

Dato : 23-05-04 11:47

Selvfølgelig kan du få en renracet hund uden stamtavle, for stamtavlen
er jo ikke "kun" et bevis for at hunden er race-ren. Det er også din
garanti (DKK-stamtavle; de andre forbund interesserer mig ikke) for
hvad din hund indeholder mht sundhed, temperament og racetype. De
færreste hunde der avles uden stambog kommer trods alt fra forældre,
der ikke selv af den ene eller anden grund kan avlsgodkendes indenfor
racen ELLER ikke har gennemgået de tests, der skal vise at de er sunde
og ikke er bærere af fejl, der måske findes indenfor racen.

Hvis du køber hund fra en DKK opdrætter har du købeloven i hånden; der
bliver skrevet en kontrakt og der er garanti på hunden. Den garanti er
ikke bare en sikkerhed for, at skulle der mod forventning være noget
galt med hunden, så bliver du dækket ind økonomisk; det er også din
sikkerhed for at opdrætteren gør hvad han/hun kan for at avle
kvalitetshunde, for ingen opdrætter ønsker da at skulle ophæve en
handel pga fejl på hunden.

Forskellen mellem en hund med og uden papirer er økonomisk så lille at
det ikke burde være et argument i købsovervejelserne, for inden der er
gået et år har du alligevel brugt samme beløb til vaccinationer,
kvalitetsfoder, kurv, halsbånd osv, så købsprisen må være den mindste
bekymring, når man køber hund. Hvis du så ovenikøbet bruger lidt tid
på at finde den kennel, hvor du virkelig ønsker hvalp fra pga
fremragende forældre, der har de kvaliteter, du værdsætter og et godt
opdrætterarbejde, så kan du spare lidt op mens du venter på at hvalpen
bliver født/er klar til salg.

Såeh...hvalpekøb er et lotteri, men med en seriøs opdrætter og godt
forarbejde er dine odds langt bedre end hvis du ser stort på de ting
og så er der jo bare tilbage at spørge....hvor stor en gambler er du?
Du kan få succes og fiasko begge veje, det er blot procentsatsen der
er forskellig...

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 24-05-04 09:56

"Familien Christiansen" <familienchristiansen@mailNoSpaM.dk> wrote in
message news:40af7b3e$0$475$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> [...]
til
> dette, skal jeg gerne poste det i gruppen.)
> Mit/vort største spørgsmål pt. ligger i det her med stamtavle og

DKK stamtavle og medlemsskab af Specialklubben under DKK.

> [...]
kan
> man som ny hundeejer være sikker på, at man ikke "køber-katten-i-sækken"?

Du har mulighed for at bedømme afstamningen hvis du får en stamtavle, så kan
du se indavl og se resultater af test (HD AA PRA etc.) som nogle racer skal
have lavet for at kunne stambogsføre hvalpe.

> Hvad skal man kigge efter, når man skal ud og vælge sin hund? (Jeg ved
godt,
> hvad jeg personligt vil kigge efter, men det har intet med racen at gøre,
> mere personlighed.)

Temperament oog sundhed, fremfor alt.

> Det vi ønsker er en kærlig familiehund, der elsker sin ejer og deltager i
> familien på ligefod med resten af familiemedlemmerne. Hun vil ikke komme

> udstillinger - hun vil blot blive en del af familien.

Nej ikke nu, men måske om 2-3 år.

--
mvh/rg. Christian
If it isn't broken, don't "fix" it --

Fra : Stine

Dato : 24-05-04 13:04

Hej :)
Og en ting mere : MHT træning : mange klubber optager kun bestemte racer i
deres klub og der er det så et krav, at hunden har DKK stamtavle og at
ejeren er medlem af specialklubben.
Muligvis anderledes i KBH-området, menher i vestjylland er der ikke de store
muligheder for træning hvis ikke det er en DKK-hund. Her er kun DcH og det
er nu sjovere med træning når der er klubber at vælge mellem :)) ( i
tilfælde af at man nu ikke bryder som om trænerne, klubben eller..... )

Jeg vil også anbefale en DKK-hund.
Find ud af racen og besøg flere opdrættere, det er ligeså vigtigt at kunne
lide opdrætteren som forældredyrene :)
Opdrætteren vil ofte gerne hjælpe hvis der skulle blive behov, det være sig
med gode råd eller i værste fald ; hjælp til evt. omplacering.

Og skulle lysten senere hen komme til konkurence træning og udstilling - ja,
så er de tbare at gå i gang :)
Du har alle muligheder hvis hunden har DKK stamtavle fremfor emd en der
ingen har.

Et lille råd : siger "opdrætteren" at I altid kan få en stamtavle senere
hvis nu... så KØR - enten har hunden stamtavlen fra fødslen eller også får
den det aldrig. Har desværre mødt flere der har købt hund med det løfte om

Stine

Der også synes ikke-stamtavle hunde er dejlige, hvis man er heldig :))