Netværk i stort hus
Fra : Ukendt

Dato : 22-05-04 14:17

Hej.

Jeg skal have etableret netværk mellem 2-3 computere i mine svigerforældres
hus. Der er stor afstand mellem computerne, og jeg havde derfor i første
omgang tænkt på trådløst netværk med en trådløs router ved den ene computer,
og denne sat til routeren via alm. RJ45-kabel, og de andre computere skulle
så have trådløst netkort. Min svigerfar mener dog at have set, at det skulle
være muligt at lave netværk via stikkontakterne i huset til en overkommelig
pris - er der noget om dette, og i så fald, vil det være en bedre løsning
end et trådløst netværk, når der er tale om stationære computere der ikke
flyttes rundt?

På forhånd tak.

--
Mvh.
Jeppe Vestergaard, Aalborg.

Fra : jabbe\(4k\)

Dato : 22-05-04 15:09

> [...]
> end et trådløst netværk, når der er tale om stationære computere der ikke

Jeg mener at have set SMC have dette produkt...

--
J@bbe
Kvinder:er jo psykopater

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 22-05-04 15:28

"Jeppe Vestergaard" <Jeppe hos dailyrush.dk> wrote:

>Jeg skal have etableret netværk mellem 2-3 computere i mine svigerforældres
>hus.

Jeg vil stærkt anbefale et kablet netværk - Der er både hurtigere, billigere og enklere end alle alternativer.

<mlr>

Fra : complex-fjernes-@pc.~

Dato : 22-05-04 15:33

On Sat, 22 May 2004 16:27:51 +0200, Michael Rasmussen
<mic@NO_SPAMdou.dk> wrote:

>Jeg vil stærkt anbefale et kablet netværk - Der er både hurtigere, billigere og enklere end alle alternativer.
>
><mlr>

alm net anbefales, og husk der kan sagtens ligge to computer
forbindelser rj45 i et kabel.
Ikke lige efter bogen men virker gør det !

Vejledning kan postes

Med venlig hilsen
Lars (København nord)

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 22-05-04 16:18

complex-fjernes-@pc.dk wrote:

>alm net anbefales, og husk der kan sagtens ligge to computer
>forbindelser rj45 i et kabel.
>Ikke lige efter bogen men virker gør det !

Det sidste vil jeg nu ikke anbefale, hvis netværket skal være bare lidt fremtidssikret

Gigabit netværk lurer lige om hjørnet, og der bruger man alle 8 ledere i netkablet.

<mlr>

Fra : complex-fjernes-@pc.~

Dato : 22-05-04 16:26

On Sat, 22 May 2004 17:17:50 +0200, Michael Rasmussen
<mic@NO_SPAMdou.dk> wrote:

>Det sidste vil jeg nu ikke anbefale, hvis netværket skal være bare lidt fremtidssikret
>
>Gigabit netværk lurer lige om hjørnet, og der bruger man alle 8 ledere i netkablet.
>
><mlr>

Ja men kablet er da sandelig fremtidssikret
til den tid bruger man da bare hele kablet til en forbindelse, og
trækker et kabel til.

Samlet pris for at konvertere til et kabel 4 kr (2stik)

Mere fremtidssikret kan det da ikke blive vel

gigabit og fremtiden
som vor store danske humorist Storm p. sagde
det er svært at spå - især om fremtiden !

Med venlig hilsen
Lars (København nord)

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 22-05-04 17:46

complex-fjernes-@pc.dk wrote:

>gigabit og fremtiden
>som vor store danske humorist Storm p. sagde
>det er svært at spå - især om fremtiden !

Tja, mange nye bundkort har onboard Gigabit netværk - Og en 8-ports Gigabit switch fås for under 1000 kroner.
Så fremtiden er her allerede

<mlr>

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 22-05-04 18:01

On Sat, 22 May 2004 18:46:23 +0200, Michael Rasmussen
<mic@NO_SPAMdou.dk> wrote:

>Tja, mange nye bundkort har onboard Gigabit netværk - Og en 8-ports Gigabit switch fås for under 1000 kroner.
>Så fremtiden er her allerede

Ja, nu ses der jo frem til 10Giga ethernet, når nu Giga ethernet
næsten er normalt nu.

Fra : Ukendt

Dato : 23-05-04 08:48

Hej.

Jeg siger tak for svarene. Jeg er godt klar over at et kablet netværk vil
være det mest fremtidssikrede, men der skal ikke overføres filer mellem
computerne eller lignende, de skal blot dele en 2 Mbit. ADSL-linje. Jeg tror
derfor jeg ender med at vælge en trådløs router stående ved ADSL-udstyret
med RJ45-forbindelse til den ene computere, og trådløst netkort i de andre
computere.

Grunden til, at jeg fravælger kabel er, at det i så fald ville skulle
trækkes rimeligt langt (ca. 50 meter) - og det skulle være i haven for den
optimale løsning. Derfor ville det være nødvendigt at grave det ned hele
vejen, og bagefter lade det gå ind af et vindue osv. - for besværligt.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 23-05-04 10:50

Har man ikke et loft eller en skunk?

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 23-05-04 10:21

"Jeppe Vestergaard" <Jeppe hos dailyrush.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> end et trådløst netværk, når der er tale om stationære computere der ikke

Du kan også bruge telefonledningen.
Hvor godt det er aner jeg ikke, men måske er der nogen der har erfaringer?
Thomas Nørgaard
www.countryfan.dk
This mail was scanned by Norton Antivirus 2003®

Fra : Thomas Skyt

Dato : 23-05-04 13:46

On Sun, 23 May 2004 11:21:07 +0200, Thomas Nørgaard wrote:

> "Jeppe Vestergaard" <Jeppe hos dailyrush.dk> skrev i en meddelelse

> Du kan også bruge telefonledningen.
> Hvor godt det er aner jeg ikke, men måske er der nogen der har erfaringer?

Ikke lige med HomePNA, men ellers er anvendelsen af HDSL og ADSL-udstyr af
samme generation og med ens protokoller (ikke som jeg en Cisco 675 og en
677 ...) en mulighed hvis der ligger telefonkabler overalt. Dertil skal så
blot regnes en stribe splittere/filtre eller anvendelse af overskydende
poler i ledningerne.

/Thomas

Fra : Severino

Dato : 23-05-04 12:01

En lille kommentar til brug af el-nettet, så skal du være opmærksom på at de
Hvis du har tre faser i huset (380/400 volt) så vil du skulle bruge den
samme fase til at sende signalet over, d.v.s. den samme fase skal være til
stede ved alle maskiner, for at det virker.

Severino

Fra : Arne Keller

Dato : 25-05-04 07:54

Severino wrote:

> En lille kommentar til brug af el-nettet, så skal du være opmærksom på at de

Det tror jeg ikke.
Min opfattelse er at det er en misforståelse som kommmer fra den
almindelige praksis i USA hvor et eller få huse deler en lille transformer.
Det er ikke tilfældet i Danmark, her vil netværket strække sig så langt
som det nu kan ud i nettet, også ind til naboer.

> Hvis du har tre faser i huset (380/400 volt) så vil du skulle bruge den
> samme fase til at sende signalet over, d.v.s. den samme fase skal være til
> stede ved alle maskiner, for at det virker.

Ja, eller der skal installeres en "overkobler" som fordeler signalet til
de andre faser.
Da der er krav om fordeling af belastningen på alle 3 faser vil dette
ofte være et problem.

--
Arne Keller
Jeg utaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 25-05-04 14:24

On Tue, 25 May 2004 08:53:41 +0200, Arne Keller <arne@kellernet.org>
wrote:

>Ja, eller der skal installeres en "overkobler" som fordeler signalet til
>de andre faser.
>Da der er krav om fordeling af belastningen på alle 3 faser vil dette
>ofte være et problem.

Men så på et tidspunkt en reklame i en tilbudsavis, der stod tydeligt
at man kunne bruge den til alle stikkontakter, og signalet bliver
sendt over Nul-lederen. det var også sådan jeg troede det var i
starten, men så noget andet senere. det er nok ikke nogen fast
standart. men spørgsmålet er om den så selv kan se hvilken leder der
er fase og nullederen, hvis stikket bliver polvendt.