Win98 klienten der gik væk..??
Fra : Henrik Jensen

Dato : 02-05-01 11:13

Hejsa,
jeg har et lille hjemmenetværk bestående af 2 (netværksmæssigt ens
konfigurerede) windows98 maskiner og en Debian Linux maskine med Samba (som
deler Linux filerne på et Windows netværk).

Oprindeligt:
De to windows maskiner havde adgang til hinandens filer og printere - ingen
problemer nogen af vejene.
Den 'ene' maskine havde desuden adgang til filerne på Samba´en.
Den 'anden' maskine ville konsekvent IKKE se Samba´en overhovedet (heller
ikke selvom jeg i Explorer skrev navnet på maskinen: '\\debian'.

Nu:
Efter at have rodet godt rundt med den 'anden' maskine kan jeg nu slet ikke
se den 'ene' windowsmaskine (og jeg kan for den sags skyld stadig ikke se
Samba´en).
Går jeg ind i 'Network Neighbourhood' er der tomt. Dobbeltklikker jeg på
'Entire network' får jeg 'Unable to browse network' - men det er jo noget
sludder, for den mappe på den 'ene' maskine som er delt og mappet som et
netværksdrev kan jeg nemlig godt få fat i via 'My Computer'.(Hvilket jeg
synes er totalt sort ??!!?)

Jeg fatter omtrent intet.
Jeg har fjernet netværkskomponenterne og geninstalleret dem (undtagen
kortet) men uden held, og alt synes at være korrekt konfigureret.

Hvorfor kan jeg ikke længere browse netværket?
Hvorfor kan Samba serveren kun ses fra den 'ene' maskine?
[Hvordan dælen gennemfører jeg ændringer i Windows netværket uden at skulle
genstarte maskinen hvergang?]

På forhånd tak for enhver hjælp!
--
/Henrik
- Stay in the rhythm!

Fra : Henrik Jensen

Dato : 02-05-01 15:37

Henrik Jensen <hj@netwerk.dk> wrote in message
> [...]
> Den 'anden' maskine ville konsekvent IKKE se Samba´en overhovedet (heller
> ikke selvom jeg i Explorer skrev navnet på maskinen: '\\debian'.

Ved at installere NetBEUI på begge windows maskiner har jeg nu genetableret
forbindelsen imellem disse. (Burde tcp/ip ikke være nok???)

Så det tilbageblevne spørgsmål, som også var det helt oprindelige spørgsmål
er:
Hvorfor kan jeg ikke se min Samba-server fra den ene af mine windows
maskiner, når jeg godt kan se den fra den anden?

Facts:
De to windows maskiner er konfigureret nøjagtig ens (på nær ip-adressen), og
de kører den nøjagtig samme udgave af Win98.
Der er ikke sat nogen begrænsninger på antallet af brugere i Samba (og når
jeg lukker windows maskinerne ned og nøjes med starte den besværlige, kan
jeg stadig ikke se Sambaserveren fra den).
Jeg kan (fra den besværlige windows maskine) pinge selve Linux-maskinen, og
jeg kan på normal vis få fat i både web- og ftpserver på den. Jeg kan bare
slet ikke få lov at navigere rundt på den med Samba

[hjææælp...]

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 02-05-01 19:48

"Henrik Jensen" <hj@netwerk.dk> skrev i en meddelelse

> De to windows maskiner er konfigureret nøjagtig ens (på nær ip-adressen)

De hedder forhåbentligt ikke det samme. Både ip og computernavnet skal være
unikt.

mvh
Peter Ingsø Laursen

Fra : Kim Bjoern Nielsen

Dato : 02-05-01 20:42

>Ved at installere NetBEUI på begge windows maskiner har jeg nu genetableret
>forbindelsen imellem disse. (Burde tcp/ip ikke være nok???)

Tjoh! TCP/IP burde være nok. Har du konfigureret Samba med et netbios navn?

vi smb.conf

netbios name = DEBIAN

/Kim

Fra : Henrik Jensen

Dato : 02-05-01 23:27

Kim Bjoern Nielsen <kim.bjoern@SPAMmail.dk> wrote in message

> Tjoh! TCP/IP burde være nok. Har du konfigureret Samba med et netbios
navn?

> vi smb.conf
>
> netbios name = DEBIAN
>
> /Kim

Yepsen!
De har alle hver deres navn:
'Henrik'(den besværlige - måske sku jeg gi den et andet navn ), ip:
192.168.1.2
'Produktion' (den flinke), ip: 192.168.1.3 og
'debian' (Linuxmaskinen), ip: 192.168.1.4

Og det er netop 'netbios name = debian' der står i /etc/samba/smb.conf.

Jeg kan desuden oplyse at jeg har sat en 'EnablePlainTextPasswords'-nøgle
ind i registry´et i win98-maskinerne, og givet den værdien '1' - ellers
kunne jeg nemlig ikke logge ind på Samba´en (men også før det var problemet
det samme, med at jeg kun kunne se maskinen fra den ene af windows
maskinerne).

I skulle vel ikke ligge inde med et par guldkorn mere?

--
/Henrik
- Stay in the rhythm!

Fra : Kim Bjoern Nielsen

Dato : 03-05-01 00:37

>I skulle vel ikke ligge inde med et par guldkorn mere?

Måske ikke særlig gyldent, men... Prøv liiige at afinstaller alle
protokoller på den besværlige - hell, fjern netværkskortet også (altså i
device-manageren). Lad systemet selv finde det igen, og re-installer TCP-IP.

/Kim

Fra : Henrik Jensen

Dato : 03-05-01 01:05

> [...]
> protokoller på den besværlige - hell, fjern netværkskortet også (altså i
> device-manageren). Lad systemet selv finde det igen, og re-installer

Damn - Jeg frygtede at den ville komme...

<mumle>
typisk utilfredsstillende windows-systematik bare at geninstallere skidtet
når det ikke virker...
</mumle>

Jammen, der er vel ikke andet at gøre... deværre er jeg lige nødt til at
vente på at nogle større downloads bliver afsluttet før jeg kan gå i krig.

Jeg vender tilbage når alt er friskt geninstalleret!

Jeg har samtidig lige et spørgsmål:
Masterbrowser - Hvad ligger der i det?

--
/Henrik
- Stay in the rhythm!

Fra : Kim Bjoern Nielsen

Dato : 03-05-01 07:25

> [...]
>
><mumle>
>typisk utilfredsstillende windows-systematik bare at geninstallere skidtet

((-:

Men da du ikke kører PDC, er din konfiguration ikke klient-afhængig - og da
den ene klient virker, må det være den anden klient der er noget galt med.

PS. Jeg har en WinME klient her i hytten, hvor TCP/IP skal reinstalleres ~en
gang om måneden. Spørg mig ikke!!

Fra : Henrik Jensen

Dato : 03-05-01 14:47

> Men da du ikke kører PDC, er din konfiguration ikke klient-afhængig - og
da
> den ene klient virker, må det være den anden klient der er noget galt med.

Ja, ikk´?

> PS. Jeg har en WinME klient her i hytten, hvor TCP/IP skal reinstalleres
~en
> gang om måneden. Spørg mig ikke!!

Typisk...
Nå, men nu har jeg ihvertfald geninstalleret alle netværkskomponenterne på
'den besværlige klient', og jeg har endda givet den det navn som 'den
flinke' normalt har (ja, den _er_ slukket) - men det er stadig det samme

Jeg har mailet min smb.conf til Tonni Aagesen, så tråden fortsætter nok
efter hans indlæg.

Fedt at I gider hjælpe
Tak!
--
/Henrik
- Stay in the rhythm!

Fra : Regnar Bang Lyngso

Dato : 03-05-01 14:53

In article <padI6.4403$T22.293653@news010.worldonline.dk>, "Henrik Jensen" <hj@netwerk.dk> writes:

> [...]
HJ> endda givet den det navn som 'den flinke' normalt har (ja, den
HJ> _er_ slukket) - men det er stadig det samme

1. Er der noget information om forsøgt adgang i /var/log/samba/log.smb
på Samba-serveren?

2. Har du prøvet at sætte din Samba-server op til at være WINS server
og konfigureret klienterne til at bruge den som WINS server?

3. Du kan eventuel forsøge at vælge "Log Af" i Win98 (eller hvad det nu
præcist hedder) efter at du er logget ind. Prøv derefter at logge
på igen (jeg har nogle gange oplevet at det virker).

4. Er din Win98 opdateret med alle patches fra Microsoft Update?

Knus
   Regnar

Fra : Henrik Jensen

Dato : 03-05-01 16:27

Regnar Bang Lyngso <rblyngso@daimi.au.dk> wrote in message
> In article <padI6.4403$T22.293653@news010.worldonline.dk>, "Henrik Jensen"
<hj@netwerk.dk> writes:
[...]
> Knus
> Regnar

Ahrem... Kender i forkortelsen 'RTFM' (read the f*cking manual)?

Jeg var netop inde på
http://www.oreilly.com/catalog/samba/chapter/book/ch03_01.html og læste lidt
om opsætningen af windows klienter, og der fandt jeg følgende lille finte:
(her oversat til dansk)
"Hvis du ikke kan se serveren, så højreklik på 'network neighborhood' og
vælg 'map network drive' og skriv stien til den share der skal mappes..."
Tænk - så virkede det!

Jeg begriber stadig ikke hvorfor jeg ikke bare kan se serveren fra
exploreren... Men sådan er der vel så meget.

Jeg takker mange gange for Jeres hjælp! (og knus
--
/Henrik
- Stay in the rhythm!

Fra : Regnar Bang Lyngso

Dato : 03-05-01 19:57

In article <iEeI6.4516$T22.302273@news010.worldonline.dk>, "Henrik Jensen" <hj@netwerk.dk> writes:

> [...]

HJ> Jeg begriber stadig ikke hvorfor jeg ikke bare kan se serveren
HJ> fra exploreren... Men sådan er der vel så meget.

Jeg har oplevet det samme. I det ene tilfælde blev det afhjulpet med
det log på/log af trick jeg beskrev. I det andet ved hjælp af WINS. I
begge tilfælde kunne jeg også finde serveren ved enten at gøre som du
beskriver eller ved at højreklikke på network neighbourhood -> find
computer -> indtaste servernavn. Jeg aner ikke hvad årsagen
er. Muligvis noget master browser-halløj, der går i Anders And?!

Knus
   Regnar

Fra : Henrik Jensen

Dato : 03-05-01 20:17

> [...]
> computer -> indtaste servernavn. Jeg aner ikke hvad årsagen
> er. Muligvis noget master browser-halløj, der går i Anders And?!

Det lykkes faktisk også at finde den ved 'Find computer' - men selvom jeg nu
kan lave en fungerende genvej til debian´en på f.ex. skrivebordet, kommer
den stadig ikke op i 'network neighborhood'. Heller ikke hvis jeg logger af
og på igen.

Hvad er Master browser for noget?

--
/Henrik
- Stay in the rhythm!

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 03-05-01 02:23

> [...]
problemet
> det samme, med at jeg kun kunne se maskinen fra den ene af windows

I smb.conf kab du sætte følgende under globals:

encrypt passwords = Yes

Og så skulle du kunne droppe din ændring af registry på win98 maskinerne.

> I skulle vel ikke ligge inde med et par guldkorn mere?

Hvis du benytter bruger-kontoer på samba'en, kan du prøve at tilføje den
"fejlende" bruger igen. Det samme gælder for maskin-kontoer, hvis maskinen
er PDC for lokalnettet. Det er før sket for mig, at samba'en har "tabt" en
bruger eller maskine.

Mvh
Tonni Aagesen

Fra : Henrik Jensen

Dato : 03-05-01 03:06

Tonni Aagesen <newsSPAM_ME_NOTpost@e-box.dk> wrote in message
> [...]
>
> encrypt passwords = Yes
> Og så skulle du kunne droppe din ændring af registry på win98 maskinerne.

Mjaeh... det har jeg godtnok også læst - men lur mig om jeg kunne få det til
at virke... til sidst valgte jeg så at løse det på den anden måde - og det
er jo på det interne netværk - så hvor skaldeligt kan det være...(?)

> [...]
> er PDC for lokalnettet. Det er før sket for mig, at samba'en har "tabt" en

Det er jo som sådan ikke en bruger-konto der fejler - det er simpelt hen
umuligt for én af win-maskinerne overhovedet at *se* samba´en...
I starten kunne jeg f.ex. godt se samba´en fra den 'flinke' maskine, men
ikke logge på pga det med password´et.

Jeg erkender dog samtidigt at jeg ikke har det helt store overblik over
samtlige disse begreber.
Har Samba ikke som udgangspunkt de samme brugere som Unix-systemet i øvrigt?
Hvad er PDC?

Øh - Klient-*Maskinen* skal vel ikke som sådan oprettes i
Samba-konfigurationen??

Vh
Henrik

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 03-05-01 03:20

> [...]

> at virke... til sidst valgte jeg så at løse det på den anden måde - og det
> er jo på det interne netværk - så hvor skaldeligt kan det være...(?)

Jeg ved ikke, hvor skadeligt det er, men jeg er aldrig blevet helt tryg ved
at rode med registry i windows

> [...]
> umuligt for én af win-maskinerne overhovedet at *se* samba´en...
> I starten kunne jeg f.ex. godt se samba´en fra den 'flinke' maskine, men

Almindelige brugere og samba-brugere er ikke det samme på en linux-box. De
brugere du har på linux-boxen, skal også oprettes i samba. Det gør du med
denne komando:
"smbpasswd <brugernavn>"

> Hvad er PDC?

PDC står for Primary Domain Controller, som ofte bruges i netværk med mange
brugere. Giver mulighed for at brugere kan bruge deres profil på alle
klient-pc'ere på netværket. Adgang til klienterne kan styres centralt på en
PDC.

> Øh - Klient-*Maskinen* skal vel ikke som sådan oprettes i
> Samba-konfigurationen??

Nej, ikke hvis den ikke tilsluttes en PDC.

Mvh
Tonni Aagesen

PS. hvis du stadig ikke kan få det til at virke, kan du evt. maile mig din
smb.conf, så skal jeg prøve at kigge på den.