Hvad er BYB?
Fra : Brian Weje

Dato : 02-05-01 09:50

Hej.
I indlægget fra DK. True Trust bliver forkortelsen BYB brugt. Hvad er nu
det? Jeg kan næsten gætte mig til hvad NFO og SIA betyder, men BYB... og det
gør det jo lidt svært at følge diskussionen.
På forhånd tak.

Fra : DK. True Trust

Dato : 02-05-01 10:36

Undskyld du med de mange forkortelser, men Marianne Hellemose har allerede
svaret på dette, og her kommer svaret :
Mange miauuer fra Birgitte

<en BYB er en Back Yard Breeder altså
<en "baggårdsopdrætter" en af dem der tænker
<mere på kontanter end på katte

--
Marianne

Hellemose Somali
marianne@hellemose.dk

Fra : Ann K.

Dato : 02-05-01 10:16

Hejsa.
BYB står for "Back Yard Breeder" = "baggårdsopdrætter"... Udtrykket bruges
lidt nedsættende om folk, der primært avler racekatte uden stamtavle for at
"tjene kassen"...
Som bekendt er det jo ikke stamtavlen, der koster penge, når man køber
racedyr, men man betaler for det (oftest) seriøse avlsarbejde, den
ordentlige fodring, gode prægning og det racetypiske udseende/
temperament... Hos registrerede opdrættere kan der også gives en form for
garanti, hvis killingen/katten ikke helt lever op til det lovede (ex.vis
korthårede main coons!)
De fleste opdrættere er desuden også behjælpelige, hvis man ønsker at
udstille og/eller begynde sit eget opdræt, da de kan hjælpe med at anskaffe
det rigtige grundlag (gode avlskatte/udstillingskatte).
Når jeg kalder det at tjene kassen på ikke registrerede katte - jamen så
mener jeg det faktisk... Har selv stået i samme situation med Sagas
killingekuld... Absolut ingen interesse fra folk når jeg sagde huskat (og da
slet ikke til den pris jeg forlangte!!!) Men lige så snart jeg sagde
NFO-blanding, så var det skam billigt! Fravalgte købere der klart gik
efter NFO-looket, for at kunne prale med deres racekat!

Mvh Ann
Ps. NFO = Norsk skovkat; SIA = Siameser... men det havde du vel gættet?