Hvilken Linux??
Fra : Jim

Dato : 22-05-04 00:19

Hej Gruppe...

Som tidligere skrevet har jeg lige installeret mandrake 10.0, da jeg altid
har hørt så meget godt om linux...
Men jeg har Idag læst i Fyns Amt Avis en artikkel om Xandros (Deluxe) som
skulle kunne bruge windows programmer (& forhåbentlig spil)...

Er Xandros noget i kan anbefale?

& kan det samarbejde med alle andre Linux'er?? Bl.a. Mandrake...

Og sidst... Hvis det er så godt som det ser ud til...
Hvor kan man hente det??

Mvh Jim

Fra : Jesper Gaardbo Langh~

Dato : 22-05-04 00:56

On Sat, 22 May 2004 01:19:06 +0200, Jim wrote:

> [...]
> Men jeg har Idag læst i Fyns Amt Avis en artikkel om Xandros (Deluxe) som
> skulle kunne bruge windows programmer (& forhåbentlig spil)...

Det med Windows programmerne skal du nok tage med en gran salt. Det er
stadigvæk en Linux. Jeg vil tro Windows programmerne kører gennem Wine,
og det er langt fra smertefrit.

> & kan det samarbejde med alle andre Linux'er?? Bl.a. Mandrake...

Samarbejde? Du bliver nok nødt til at køre Xandros sideløbende med
f.eks. Mandrake.

--
Jesper Gaardbo Langhoff

Fra : Jim

Dato : 22-05-04 02:18

Køre xandros sideløbende..? Det var meningen at jeg skulle have mandrake på
min stationære & Xandros på min labtop...
Kan de arbejde sammen fejlfrit eller blir der en masse konflikter?

Mvh Jim

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 22-05-04 04:00

"Jim" <migselv_6@spammail.hotmail.com> wrote:

>Køre xandros sideløbende..? Det var meningen at jeg skulle have mandrake på
>min stationære & Xandros på min labtop...

Jeg vil ikke anbefale at køre 2 forskellige linux distributioner - Der er ingen grund til at gøre det svært for sig selv.

Vælg een distribution og sæt dig grundigt ind i den, så kan Linux gøre alt du drømmer om...

<mlr>

Fra : Jesper Gaardbo Langh~

Dato : 22-05-04 10:29

On Sat, 22 May 2004 03:17:39 +0200, Jim wrote:

> Køre xandros sideløbende..? Det var meningen at jeg skulle have mandrake
> på min stationære & Xandros på min labtop... Kan de arbejde sammen
> fejlfrit eller blir der en masse konflikter?

Linux er Linux.

Kernekomponenterne i Xandros er blot:

* XFree86 server 4.3
* Xandros-enhanced KDE 3.1.4
* Kernel 2.4.22
* Based on Debian 4.0 (Sarge)
* Mozilla 1.4
* OpenOffice.org 1.1

Det er muligt, at der fokuseres ekstra meget på Windows programmerne.

--
Jesper Gaardbo Langhoff

Fra : Peter Jespersen

Dato : 23-05-04 19:54

> [...]

>min stationære & Xandros på min labtop...
>Kan de arbejde sammen fejlfrit eller blir der en masse konflikter?

Mandrake og XandrOS er i bund og grund i familie, de benytter de samme
standarder og protokoller. Med mindre man mener at man kontrollerer
standarderne og miljøet er det livsnødvendigt at man gør det.

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #148303
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
It's about to hit the fan! Quick, everyone to the shelter, now!

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 22-05-04 02:25

Jim skrev:
> [...]
>
> & kan det samarbejde med alle andre Linux'er?? Bl.a. Mandrake...
>
> Og sidst... Hvis det er så godt som det ser ud til...

Først skal jeg lige sige, at jeg aldrig har prøvet Xandros, men
alligevel bilder jeg mig ind, at jeg kender lidt til baggrundshistorie
og udvikling af distributionen.

Xandros er en videreudvikling af distributionen "Corel Linux OS". De har
altid brugt meget tid på at gøre brugerfladen og installationen
brugervenlig og jeg kan således sagtens anbefale Xandros til en
linux-begynder. Xandros har integreret programmerne CodeWeavers
CrossOver Office og Codeweavers CrossOver Plugin i distributionen,
hvorved man bliver i stand til at køre en lang række windows-programmer
under linux. - CodeWeavers (http://www.codeweavers.com/) har vha. wine
lavet disse to programmer med dette formål. - CrossOver Office og Plugin
kan installeres på de fleste større distributioner, men de bliver ikke
fuldt integrerede i distributionen bare ved at blive installeret.

Xandros er baseret på Debian-pakkesystemet og det er derfor formentligt
muligt at anvende Debians programmer under Xandros (dette er kun
gætværk, da jeg ikke selv har afprøvet det). Dette vil give et
fantastisk stort pakke-udvalg til Xandros, da Debian har en fremragende
pakkehåndtering, hvor der er et meget, meget stort udvalg af programmer.

Konklusionen er, at hvis du er villig til at betale 7-800 kr. for en
distribution, så er Xandros formentligt en god nybegynder distribution...

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 23-05-04 09:37

Jim wrote:
> Hej Gruppe...
>
> Som tidligere skrevet har jeg lige installeret mandrake 10.0, da jeg altid
> har hørt så meget godt om linux...

Og med rette i min øjne (men nu lever jeg også af at bruge Linux .

> Men jeg har Idag læst i Fyns Amt Avis en artikkel om Xandros (Deluxe) som
> skulle kunne bruge windows programmer (& forhåbentlig spil)...

Jeg synes det lugter lidt af at du regner med at få en anden Windows end
Microsofts.
Det gør du /ikke/.

Du kan være "heldig" at den Linux-distribution du vælger, ud-af-æsken
kan køre visse Windowsprogrammer. Hvis det er det egentlige formål, er
du bedre tjent med en Windows.

> Er Xandros noget i kan anbefale?

Tjah... den har ry for at være ret Windows-agtig, så hvis det er det du
vil have kunne du da prøve den.

> & kan det samarbejde med alle andre Linux'er?? Bl.a. Mandrake...

Hvad mener du med samarbejde?
Indenunder al indpakningen er det stadig Linux-kernen, der ligger og
styrer sagerne. Dermed er det mere et spørgsmål om programmerne anvender
protokoller, som er kendt og anvendt. Det er som regel tilfældet med
Linuxprogrammer, så der er der ikke nogen ko på isen.

> Og sidst... Hvis det er så godt som det ser ud til...
> Hvor kan man hente det??

<http://www.xandros.com/products/shopping.html>

Hint: se dig evt. om efter en anden distribution, hvis du vil kunne
hente den gratis.

--
Steen Suder
inden du sender den. Det er ikke en skam at stave ordentligt og

Fra : Jim

Dato : 23-05-04 16:01

Du svarede da...
Så det da som om at den var til at forstå den...
Og tak for hjælpen.

Fra : claus larsen

Dato : 25-05-04 00:34

Jim wrote:

> [...]
> Men jeg har Idag læst i Fyns Amt Avis en artikkel om Xandros (Deluxe) som
> skulle kunne bruge windows programmer (& forhåbentlig spil)...

Xandros deluxe indeholder crossover: www.codeweavers.com.

Den kan du købe og installere på mandrake, så kan din mandrake køre de
samme windowsprogrammer som xandros.

Hvis du vil spille på linux er det www.transgaming.com og
www.frankscorner.org

Hilsen Claus