Fjernelse af bundmaling - hvordan?
Fra : Martin

Dato : 21-05-04 22:50

Hvordan fjerner man bedst bundmaling på bunden. Båden skal males om i bunden
og skal ikke have bundmaling mere.

Hvordan fjerner jeg det nemmest og bedst? Kan jeg bruge Bums
(malingsfjerner) som påsmøres malingen og så kan det skrabes af efter 5 min.
Kan epoxyen og glasfiberen tåle det. Eller har I andre forslag udover at
slibe det af med sandpapir?

/Martin

Fra : Ukendt

Dato : 21-05-04 23:15

"Martin" skrev i en meddelelse :
> [...]
min.
> Kan epoxyen og glasfiberen tåle det. Eller har I andre forslag udover at

Lui Svarede :

Hej Martin

Nu skriver du ikke om det er hård eller blød bundmaling.
Men man kan købe noget der hedder bundmalingfjerne, Det er noget man "maler"
på og så lader det sidde nogle timer, hvorefter man kan skrubbe malingen af
med en svamp (og evt. vådslibe en smule bagefter for at fjerne det
allersidste).
Dette er dog kun hvis det er blød/selvpolerende bundmaling.

En anden metode er at smørre bunden ind i brun sæbe og derefter pakke den
ind i plastik.
(Det er der en båd fabrikant der engang fortalte mig) og har sidenhen læst
om det på :

http://www.ask-alex.dk/artikler/artikel.php?selection=4&cid=6&id=1276

Håber det hjalp dig en lille smule.

Mvh
Lui

Fra : Martin

Dato : 22-05-04 07:34

> Nu skriver du ikke om det er hård eller blød bundmaling.

Det sidder på en styrepultsbåd, så jeg går ud fra det er hård bundmaling.
Jeg kender ikke lige forskellen på de 2 typer.

/Martin

Fra : Ukendt

Dato : 22-05-04 14:37

> Det sidder på en styrepultsbåd, så jeg går ud fra det er hård bundmaling.
> Jeg kender ikke lige forskellen på de 2 typer.
>
> /Martin

Hej Martin

Den blødebundmaling kan kendes ved at den kan skrabes i med en negl når den
er blevet gjordt våd (næsten ligesom når børn bruger vandfarve), hvor den
hårde ikke kan.

Mvh
Lui