7 måneder hvalp!
Fra : Ann Nielsen

Dato : 21-05-04 22:47

Hej!

Jeg håber på at få lidt hjælp fra mere erfarne hundeejere.
Jeg har en 7 måneder gammel hanhunde hvalp, der er begyndt at tisse (ikke
kun markere) op af vores dør fra entréen ind i stuen! Hvorfor dælen begynder
han med det nu? Han har været renlig i mange måneder, men er nu begyndt på
at tisse indendørs op af døre. Det er sket et par gange før med andre døre,
hvor vi har taget ham i det og skældt ham ud! Han tisser ellers kun op af
stuedøren, når han er alene hjemme. Han bliver luftet en gang (midt i vores
"away-tid") imens at vi andre knokler for føden, og det er op til lufteturen
at han tisser!

Kan jeg gøre noget for at få ham til at stoppe???

Med venlig hilsen

Ann

Fra : Claudio Adam

Dato : 22-05-04 06:55

Ann Nielsen <annn@adslhome.dk> skrev:

> [...]
>for føden, og det er op til lufteturen
>at han tisser!
>
>Kan jeg gøre noget for at få ham til at stoppe???

Efter det du skriver, er du ikke egnet til at være hunndeejer, hunden
er kort sagt frustret.

--
med venlig hilsen
Adam

Fra : Pwh

Dato : 22-05-04 07:42

> Efter det du skriver, er du ikke egnet til at være hunndeejer, hunden
> er kort sagt frustret.

Efter det du skriver, er du ikke egnet til at være hjælpe andre hundeejere,
kom dog med noget konstruktivt, eller lad være med at skrive noget overhovedet.

/Jens (der desværre ikke kan hjælpe Ann, men ved andre i gruppen kan)

Fra : Claudio Adam

Dato : 22-05-04 08:20

Pwh <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> skrev:

> [...]
>til at være hjælpe andre hundeejere,
>kom dog med noget konstruktivt, eller
>lad være med at skrive noget overhovedet.

----------

Ganske interessant:

hvis man nu sætter frustration = mere motion = sundere og bedre
hund.
( og ikke som det blandt andet forstås af indlæg:
Kun af andre og ikke hundejeren selv )

Kan du følge mig eller går det for stærkt: Phw hvem det så en er?

Fra : Pwh

Dato : 22-05-04 09:19

> Ganske interessant:
>
> Kan du følge mig eller går det for stærkt:

Jeg er slet ikke sikker på at jeg gider prøver at følge dig,
det jeg opponerede imod ved dit indlæg var at det igen bare
lød som en surhed uden indhold der kunne hjælpe Ann.
Gruppen her har faktisk efterhånden udviklet sig til et rart
sted at komme hvor vi prøver at hjælpe hinanden, derfor bliver
jeg lidt sur når der er nogen der kun kan lukke noget negativt ud.

> Phw hvem det så en er?

For det første hedder jeg Jens og ikke Pwh (som er mit Tag), det er
nok sådan cirka det nærmeste du kommer det, der er desværre nogle
suspekte personer der kommer sig her på Usenet,
derfor vil jeg vedblive med at værer anonym.

/Jens

Fra : Claudio Adam

Dato : 22-05-04 10:13

> [...]
>suspekte personer der kommer sig her på Usenet,
>derfor vil jeg vedblive med at værer anonym.

Nej det er ikke surhed,

Men indlægget fra Ann er absurd:

Hvis ikke ejeren selv kan finde ud af at sin/ens hund er
understimuleret/nervøs grundet blandt andet manglende motion,
måske ligeledes meget alene hjemme:
( for at ejeren skal knokle, som det så smukt var nedfældet )

Er man som sagt ikke egnet til at have hund,
det er rene ord for pengene.
Og igen respekt for sine dyr!

ps. ejer du gruppen denne,
og tror du det er de eneste mennesker der læser som skriver?

ps. Absurd er det ligeledes at folk ikke vil lægge navns nævnelse til
sine egne indlæg,
men det er joh en anden tråd, ikke sandt?

--
med venlig hilsen
Claudio Adam

Fra : Ann Nielsen

Dato : 22-05-04 10:52

Normalt bliver jeg ikke p.... tosset over de åndsvage "svar" folk får nogle
gange omkring de spørgsmål de stiller, og håber på at andre hundeejere/folk
kan HJÆLPE! MEN!

Man stiller et spørgsmål herinde i håb om at få lidt hjælp. Hvis du ville
HJÆLPE mig med mit spørgsmål, Hr.Claudio Adam, så kom dog med nogle ting jeg
kan gøre bedre! I stedet for at komme med at jeg er en dårlig hundeejer, det
er jeg måske, måske ikke. Men ud fra den lille smule jeg skrev om mit lille
hundeproblem, kan du (GRRRR!) ikke komme med det udsagn! Du aner NADA om
hvordan jeg opdrager min hund, eller om jeg/vi er blevet præmieret for at
have en dejlig afbalanceret hund!

(ikke venlig hilsen)

Ann

Fra : Claudio Adam

Dato : 22-05-04 11:08

> [...]
>håb om at få lidt hjælp. Hvis du ville
>HJÆLPE mig med mit spørgsmål,
>Hr.Claudio Adam, så kom dog med nogle ting jeg

Man kan kun håbe på at at fremtidige hundeejere læser indlæggene
i denne tråd.

Du skriver joh netop hvordan du opdrager din hund:
meget alene hjemme etc.

Hvis du ligeledes haver haft en præmieret hund gør dette da sagen
endnu mere absurdt.

Joh men kære frue, man kan opnå megen hund, ved megen motion:
Dette er i mine øjne alfa og omega,
- og ikke efter hvor meget man løber på udstilling.

--
med venlig hilsen
Claudio Adam

Fra : Ann Nielsen

Dato : 22-05-04 11:47

> [...]
> Dette er i mine øjne alfa og omega,
> - og ikke efter hvor meget man løber på udstilling.

Ja det håber jeg, og jeg håber lidt at de vil lytte efter andres råd!

Min hund er alene hjemme i max 5 timer - er det for meget??? (det er luksus
i forhold til så mange andre der desværre ikke har mulighed for at få hunden
passet imens de er på arbejdet)!

Min hund er IKKE præmieret (KLIP: eller om jeg/vi er blevet præmieret for at
have en dejlig afbalanceret hund!) og jeg har ALDRIG gået på udstilling! Det
siger mig intet, jeg vil hellere arbejde på at få en dejlig rolig hund, der
kan andet end at se yndig ud!

Så skriv dog, hvis din holdning er, at man skal motionere sin hund meget!
Hvor svært var det? Det lyder som dit råd, så kom dog med det!

Ann

Fra : Pwh

Dato : 22-05-04 12:45

Ann Nielsen wrote:

> [...]
> luksus i forhold til så mange andre der desværre ikke har mulighed
> for at få hunden passet imens de er på arbejdet)!

Det synes jeg da ikke, når jeg kører på skiftehold klarer Tyson da fint at
værer alene hjemme i 11 timer 3 dage om ugen, han har så fordelen af
at jeg er hjemme hele dagen i 4 dage og han har fri adgang til hele huset
og en stor have døgnet rundt. Det klarer han uden probs.

> [...]
> udstilling! Det siger mig intet, jeg vil hellere arbejde på at få en
> dejlig rolig hund, der kan andet end at se yndig ud!

Det samme grundlag som jeg har hunde på.

> Så skriv dog, hvis din holdning er, at man skal motionere sin hund
> meget! Hvor svært var det? Det lyder som dit råd, så kom dog med det!

Jeg tror ikke det med at give gode råd er Mr Claudio's stærke side, hen er vist
bedre til at angribe andre uden at have bagrund for det.
Personligt tror jeg mere at det drejer sig om kvaliteten af den tid man bruger
sammen med sin hund end af kvantiteten.

/Jens

Fra : Claudio Adam

Dato : 22-05-04 13:30

> [...]
>jeg har ALDRIG gået på udstilling! Det
>siger mig intet, jeg vil hellere
>arbejde på at få en dejlig rolig hund, der

--------------------

Men så starter vi forfra:

Jeg skev i mit første svar:

Det var grundet frustration:
Dette bunder for det meste i manglende motion/manglende motivation,
eller om du vil:
Status symbol på hundens bekostning, igen manglende respekt for dyret,
uanset hvor forkromet meningen end er.

Hvor mange gange skal jeg hentage mig selv før den fiser ind?

Jah og skønt er det da at få revet op i debatten.

På falderebet kan man vel ikke ligefrem sige at du lagde kortene på
bordet fra første færd, og kan som så forvente af samme skuffe.

Til ham den anden:

Vedrørende læser og skriver:
Menes der at det forhåbentlig ikke kun er dem der deltager her på
siden der læser den, er det for indviklet?

--
med venlig hilsen
Claudio Adam

Fra : Pwh

Dato : 22-05-04 15:47

> Men så starter vi forfra:

Desværre ;-(

> [...]
> eller om du vil:
> Status symbol på hundens bekostning, igen manglende respekt for dyret,

Det anfægter ikke din mening at der er flere andre skribenter her i gruppen
der er af en helt anden mening end dig, meninger bygget på personlige erfaringer.

> Hvor mange gange skal jeg hentage mig selv før den fiser ind?

Kan du ikke bare fise af, det ville værer så rart.

> Jah og skønt er det da at få revet op i debatten.

Det har du da ikke opnået, faktisk er det jo næsten kun mig der har gidet
svarer på dine ubegavede indlæg, men det er nu også begyndt at kede mig lidt.

> På falderebet kan man vel ikke ligefrem sige at du lagde kortene på
> bordet fra første færd, og kan som så forvente af samme skuffe.

Nope det kan Ann ikke, hun kan så forvente 2 ting, enten ingen svar på
sit indlæg, eller nogen der udbeder sig en nærmere forklaring.
Men pudsigt nok var Ann's oprindelige indlæg rigeligt til at få fornuftige
svar fra de faste skribenter her i gruppen.

> Til ham den anden:

Jeg hedder og underskriver mig stadig Jens.
Er det virkeligt sådan et stort problem at jeg skriver anonymt herinde,
det er faktisk helt normalt på Usenet, bryder du dig ikke om det så hold dig væk.

> Vedrørende læser og skriver:
> Menes der at det forhåbentlig ikke kun er dem der deltager her på
> siden der læser den, er det for indviklet?

Ikke spor for indviklet, men en dårlig formulering af en selvfølgelighed.

/Jens

Fra : Karina og Christian

Dato : 22-05-04 16:21

"Claudio Adam (slet 6GZY5)" <breidholdt@6GZY5privat.dk> wrote in message
[klip]
> Menes der at det forhåbentlig ikke kun er dem der deltager her på
> siden der læser den, er det for indviklet?

Normalt er det ikke god tone at kommentere andres sprog i nyhedsgrupperne.
Dette med undtagelse af os, der deltager i sproggruppen, og ad den vej gerne
vil have tilbagemeldinger.

Jeg vil gøre en undtagelse. Den knytter sig til, at du flere gange i denne
tråd (muligvis en anden også) har gjort et nummer ud af, om dine indlæg nu
er for svære at forstå. Dertil kan siges. Ja, det er de. Og det er de, fordi
du efter min mening ganske enkelt formulerer dig på et ikke ret godt dansk,
hvilket ikke i sig selv er noget, man skal være ked af. Der skal være plads
til alle her.

Det kræver blot, at vi må gøre lidt ekstra ud af at prøve at forstå, hvad du
mener med dine indlæg, og du den anden vej må have forståelse for, at du
ikke altid er lige forståelig. Det er åbenbart et problem, som flere af
skribenterne har, når de prøver at tolke dine indlæg og særligt meningen med
dem. Det er årsagen til, at nogen flere gange prøver at få dig til at
gentage, hvad du sagde på en anden måde - altså viljen til at prøve at
forstå dig. Det bør du ikke klandre folk for.

Med venlig hilsen
Karina

Fra : Claudio Adam

Dato : 23-05-04 05:57

Karina og Christian <vaksFJERNDETTE@krudt.dk> skrev:
> [...]
>gentage, hvad du sagde på en anden
>måde - altså viljen til at prøve at
>forstå dig. Det bør du ikke klandre folk for.

Goddag, godag,

Har vi det ikke pragtfuldt,
hvad er det jeg skriver i mit første svar:
Hvalpen er frustreret, hvis ud fra dette vedkommende ejer ikke selv
haver gaver til at sætte tingene i reliefud fra dette svar,
( og arbejde med sin hund )
bør denne personage ikke være med hund.

Muligvis virker nogle af mine skriverier provokerende,
jah da det så sandelig også meningen.

Nu er det joh det med at skrive således,
at der findes mange måder og variationer,
også spydige at skrive på,
- mere direkte er jeg selvfølgelig, take it or leave it,

Til sidst er jeg til tider ude for at dem der er mest forargede
er personager der ikke vil lægge navns nævnelse til deres skriblerier,
det er vist det der hedder sandsynligheds regning.

jeg vil ønske dig en forsat god weekend, og tak for et velformuleret
svar,

seriøst og med venlig hilsen,

Claudio Adam.

--
med venlig hilsen
Claudio Adam

Fra : Pwh

Dato : 23-05-04 08:15

> Til sidst er jeg til tider ude for at dem der er mest forargede
> er personager der ikke vil lægge navns nævnelse til deres skriblerier,
> Claudio Adam.

Jeg synes til gengæld at jeg ind imellem oplever at dem der ikke
kan argumenterer på en ordenligt måde for deres synspunkter,
prøver at slå under bæltestedet for at dreje debatten væk fra subjekt.

/Jens (der bor i Rødovre ved Kbh, er du så lidt gladere)

Fra : Claudio Adam

Dato : 23-05-04 08:24

>Jeg synes til gengæld at jeg ind
> [...]

betyder det at vi stadigvæk er venner?
--
med venlig hilsen,
Claudio Adam

ps. spørgsmål og svar der ikke er underskrevet
med for og efternavn vil ikke blive besvaret.

Fra : Pwh

Dato : 23-05-04 08:35

> betyder det at vi stadigvæk er venner?

Har vi da været uvenner

Hvis du vil sorterer alle dem fra der ikke undreskriver
sig med for og efternavn, så bliver det da ikke mange
du kan skrive med her på Usenet.
Ville du blive rigtigt glad hvis jeg opfandt et efternavn bare
til at bruge herinde, jeg kunne Feks kalde mig Jens Jensen ;-p

/Jens (der ikke hedder Jensen)

Fra : Karina og Christian

Dato : 23-05-04 11:33

"Claudio Adam (slet ZVMHF)" <breidholdt@ZVMHFprivat.dk> wrote in message
[klip]
> [...]
> at der findes mange måder og variationer,
> også spydige at skrive på,
> - mere direkte er jeg selvfølgelig, take it or leave it,

Jeg er slet ikke i tvivl om, at du selv inde i dit hoved føler, at dine svar
er spydige, rammende og direkte og alt det der. Det jeg prøver at sige er,
at det du prøver at udtrykke, måske ikke altid helt kommer ud på papiret på
samme måde, som det lyder inde i dit hoved. Dette er ikke ment som en
kritik men som en forklaring på de tilbagemeldinger, jeg kan se, du har
fået, og som jeg måske ikke tror, du helt har forstået meningen med.

> jeg vil ønske dig en forsat god weekend, og tak for et velformuleret
> svar,

Tak i lige måde - en rigtig god weekend til dig også.

Med venlig hilsen
Karina

Fra : Pwh

Dato : 23-05-04 11:58

> Tak i lige måde - en rigtig god weekend til dig også.
>
> Med venlig hilsen
> Karina

Bliv nu ikke for ked af det Karina når Claudio ikke svarer dig mere,
han skriver jo nu under sin signatur at han kun vil svarer dem
der undreskriver med både for og efternavn, han er da ikke helt normal

/Jens (der nok er røget i Claudio's Killfilter efterhånden)

Fra : Karina og Christian

Dato : 23-05-04 12:29

"Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> wrote in message
[klip]
> Bliv nu ikke for ked af det Karina når Claudio ikke svarer dig mere,
> han skriver jo nu under sin signatur at han kun vil svarer dem

Jeg vil prøve at se, om jeg kan undgå at græde mig selv i søvn over det
Du må love at gør det samme. Vi skal jo helst ikke have et kollektivt
sammenbrud over den grumme skæbne, der nu er overgået os

> der undreskriver med både for og efternavn, han er da ikke helt normal

Jamen fred være med det. Så bliver usetnet jo også mere overskueligt for
ham, for der er jo ikke forfærdeligt mange mennesker her, der bruger både
for- og efternavn. Men det er jo det charmerende ved dette sted også - at
man møder alle mulige forskellige typer - også folk, man normalt ikke møder
ude i den virkelige verden, og som man et eller andet sted slet ikke rigtig
tror eksisterer.

> /Jens (der nok er røget i Claudio's Killfilter efterhånden)

Nej, det tror jeg nu ikke. Hvordan går det i øvrigt med hende den lille ny
dame? Og hvornår kommer der billeder af hende?

Med venlig hilsen
Karina

Fra : Pwh

Dato : 23-05-04 13:12

> Jeg vil prøve at se, om jeg kan undgå at græde mig selv i søvn over
> det Du må love at gør det samme. Vi skal jo helst ikke have et
> kollektivt sammenbrud over den grumme skæbne, der nu er overgået os

LOL

> [...]
> folk, man normalt ikke møder ude i den virkelige verden, og som man
> et eller andet sted slet ikke rigtig tror eksisterer.

Faktisk kan det jo også fjerne noget af "mystikken" hvis man ikke er anonym.
Det stiller selvfølgelig bare det krav at man ikke benytter sig af anonymitet
til at svine andre til på Usenet, det kan værer at Claudio mener at han kan
tillade sig at henvende sig til folk på den måde bare fordi at han underskriver sine posts.

> Hvordan går det i øvrigt med hende den
> lille ny dame? Og hvornår kommer der billeder af hende?

Det går bare rigtigt godt, Tyson og hende har rigtigt fundet hinanden,
det er altså en ren fornøjelse at se sine dyr trives sammen
Lige nu står hun og gør af missen, hun ved ikke at hun leger med ilden
Jeg har just oprettet et album på http://megapixel.dk/vis/album/5412
Der kan du se hvorfor jeg siger at hun leger med ilden når hun driller Mis.

/Jens

Fra : Karina og Christian

Dato : 23-05-04 20:37

"Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> wrote in message
[klip]
> [...]
kan
> tillade sig at henvende sig til folk på den måde bare fordi at han

Jeg tror faktisk ikke, at Claudio mener, at han "sviner" andre folk til. Jeg
kan fornemme på ham, at han mener, at han har et højt sprogligt niveau, hvor
alle hans kommentarer er rammende, skarpe og direkte, og at grunden til, at
vi beder ham forklare sig er, at vi ikke kan tåle hans direkte facon.

Jeg har på en venlig måde forsøgt at forklare ham, at det måske ikke helt er
sådan, det hænger sammen - og prøvet at give ham en mulig årsag, som han har
kunnet tage til sig. Det fornemmer jeg bare, at han ikke er villig til - det
er stadig /alle/ os andre, der kører i den forkerte retning på motorvejen.
Der har jeg det nok sådan, at opdager man, at /alle/ andre bevæger sig
modsat - så ville jeg nok overveje at tænke mig om en ekstra gang, men sådan
er vi øjensynligt ikke indrettet alle sammen.

> [...]
> Jeg har just oprettet et album på http://megapixel.dk/vis/album/5412
> Der kan du se hvorfor jeg siger at hun leger med ilden når hun driller

Jamen, hun er bare så skøn. Jeg tror, vi er mange, der glæder os til at
følge hendes gøren og laden

Med venlig hilsen
Karina
med en meeeeeget træt hund, der har løbet ude og leget vildt i det gode
vejr.

Fra : Pwh

Dato : 22-05-04 12:36

> (ikke venlig hilsen)
>
> Ann

Godt sagt, undskyld jeg kom dig i forvejen

/Jens

Fra : Pwh

Dato : 22-05-04 12:34

Claudio Adam (slet H2UKV) wrote:

> Nej det er ikke surhed,

Det var da rart at hører.

> Men indlægget fra Ann er absurd:

Det syntes jeg bestemt ikke det var, det var da en meget fair forespørgsel.

> Hvis ikke ejeren selv kan finde ud af at sin/ens hund er
> understimuleret/nervøs grundet blandt andet manglende motion,
> måske ligeledes meget alene hjemme:
> ( for at ejeren skal knokle, som det så smukt var nedfældet )

Hvordan udleder du det af Ann's indlæg, der står intet om hvor meget
hunden bliver motioneret og hvor længe den er alene hjemme.
Hun har ovenikøbet sørget for en hundelufter nå hun er på arbejde.
Der er altså nogen af os der skal på arbejde hver dag, du skal måske ikke.

> Er man som sagt ikke egnet til at have hund,
> det er rene ord for pengene.
> Og igen respekt for sine dyr!

Jo, men du dømmer jo Ann på rent gætteri fra din side. Så måtte du hellere
have stillet nogle uddybende spørgsmål til hende og ikke bare skrive at hun
er uegnet til at have hund.

> ps. ejer du gruppen denne,

Nope, der går vi vel alle.

> og tror du det er de eneste mennesker der læser som skriver?

Ikke forstået, oversæt venligst til et forståligt sprog.

> ps. Absurd er det ligeledes at folk ikke vil lægge navns nævnelse til
> sine egne indlæg,
> men det er joh en anden tråd, ikke sandt?

Det har jeg argumenteret for, jeg får rigeligt med spam i forvejen og
udleverer kun min adresse til folk jeg kender og kaster den ikke i
grams på internettet.

/Jens

Fra : Verner

Dato : 23-05-04 16:57

On 22 May 2004 05:54:46 GMT, Claudio Adam <breidholdt@SXCEEprivat.dk>
(slet SXCEE) wrote:

>Efter det du skriver, er du ikke egnet til at være hunndeejer, hunden
>er kort sagt frustret.

Efter det du skriver, er du overhovedet ikke egnet til at svare på
noget her i gruppen !

Brug du hellere tiden på et stavekursus, og behold dine flabede
kommentarer for dig selv.

Verner

Fra : Ulla Henriksen

Dato : 22-05-04 08:37

"Ann Nielsen" <annn@adslhome.dk> skriver:

> [...]
>lufteturen
>at han tisser!
>
>Kan jeg gøre noget for at få ham til at stoppe???

Hej Ann.
Prøv at kigge på: www.hunden.ch.nyka.dk
søg på: urenlig
Håber at du kan bruge linket.
Held og lykke.

Vh.
Ulla.

Fra : Holm

Dato : 22-05-04 09:45

"Ann Nielsen" <annn@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeg har en 7 måneder gammel hanhunde hvalp, der er begyndt at tisse (ikke
> kun markere) op af vores dør fra entréen ind i stuen! Hvorfor dælen

Hej Ann

Ved du hvad , jeg tror din hund er ved at være kønsmoden , små hunde bliver
hurtigere kønsmodne end store , og så vidt jeg husker er din lille ?
Der sker simpelthen så meget i hans lille krop , bla får han op til 5 gange
så meget testetoron i blodet ( kønshormon) og det , i sig selv er mere end
rigeligt til at gøre ham frustreret .

Tag det med ro , vær tålmodig .
Rengør stedet grundigt ( få evt noget at sprøjte på hos dyrlægen )...få i
øvrigt flere råd der !
Ros ham meget når han tisser udenfor ...tænk på at der også kan være løbske
tæver i nærheden....så er det altså meget svært at være en lille ivrig
hanhund .

Skæld ham ikke ud , men afled ham , dvs tager du ham i at strinte på døren ,
sig Nej og følg ham ud ...ikke råbe eller skælde eller slå...absolut ikke .

Husk lige igen , at hunde er flokdyr og det at være alene er aldrig sjovt
for en hund , slet ikke hvis man lige er ved at blive kønsmoden....jeg ved
godt at det er noget af en balance gang at have job og hund samme tid ...men
vær tålmodig , tingene løser sig ....)

Hilsen Holm

Fra : Annika Pedersen

Dato : 22-05-04 10:27

> Jeg har en 7 måneder gammel hanhunde hvalp, der er begyndt at tisse
> (ikke kun markere) op af vores dør fra entréen ind i stuen! Hvorfor
> dælen begynder han med det nu?

Velkommen til en træls tid ;)
Her gjorde Chili det også, men mest om natten (ud over hos min mor, hvor
han gjorde det ved _alle_ hjørner om dagen) - det startede ca. ved 7mdrs
alderen og fortsatte i _lang_ tid, men stoppede så nærmest "vupti".

Batman er nu 9mdr og er også startet på det for et par mdr siden.
De gjorde/gør det dog om natten, så vores løsning var/er at i den periode
sover man på begrænset areal istedet for i vores seng/åbne kurve, hvilket
Chili altid har været utilfreds med, mens Batman sover fredeligt og bliver
sur når man skal ud om morgenen.

Desværre duer den løsning ikke for dig da det jo er om dagen.

--
Annika P

Fra : Ann Nielsen

Dato : 22-05-04 10:45

Tak skal I have for de kontruktive svar :)

Jeg tror at jeg vil gå en lidt længere tur om morgenen (den har været lidt
kort på det sidste), så han bliver fuldstændigt tømt! For når han har "ramt"
døren, så er det jo ikke kun en bette sø, narj det er en stor tissetår! Såå
jeg afprøver muligheden med at lufteturen bliver lææææææææængere :)

Han bliver aktiveret med lidt gemmelege når vi smutter på arbejdet, så han
har lidt at bruge hjernen på :) Og ellers laver vi en masse søgelege og
træner med ham hver dag. Vi går faktisk bare og venter på at han bliver
omkring 1 år, så han kan afprøve agiliti banerne :)

Er der nogen her der træner agiliti? Kan man evt. komme og afprøve nogle af
øvelserne? Selvfølgelig skal han ikke springe for meget endnu, men jeg vil
gerne præsentere ham for lidt af hvert. I skoven lader vi ham klatre løs osv
osv. for at han skal vænne sig til at det ikke er så farligt :)

Med venlig hilsen

Ann

Fra : dpl

Dato : 22-05-04 11:07

Ann Nielsen wrote:
> [...]
> gerne præsentere ham for lidt af hvert. I skoven lader vi ham klatre løs osv
> osv. for at han skal vænne sig til at det ikke er så farligt :)

Vi var igennem det samme med vores skt. bernhard, de efterlader heller
ikke kun en diskret lille tissetår, kan jeg hilse og sige! *smil*

Det var helt klart fordi han var ved at være kønsmoden, og skulle have
afløb for nye instinkter. Vi forklarede ham rimeligt højlydt hvad vi
mente om den ide, når han blev taget på fersk gerning, og problemet
forsvandt på kort tid. Han var dog ikke alene hjemme om dagen i den
periode, hvilket jo gjorde det lidt lettere.

Det har ikke så meget med tissetrang eller aktivering at gøre, men mere
med hans naturlige udvikling. Og det er vigtigt at lære ham, at det ikke
er acceptabel opførsel.

Hilsen Dorthe
http://www.vildkat.dk/

Fra : Ann Nielsen

Dato : 22-05-04 15:02

> [...]
>
> Det har ikke så meget med tissetrang eller aktivering at gøre, men mere
> med hans naturlige udvikling. Og det er vigtigt at lære ham, at det ikke

Hej Dorthe.

Først og fremmest, dejligt at du ville lave en hundesitter side :) Jeg lurer
den af dagligt, så jeg kan hjælpe andre med at få passet deres hunde! Min
hvalp skal jo gerne møde så mange hunde, som muligt, så han ikke bliver
bange for fremmede hunde eller lign.

Puha min lille hund vejer 5,5 kilo og den tissetår syntes jeg godt nok er
stor nok - puha skt. bernard sø! *smil*

Jeg er "glad" for at høre at andre også har oplevet det! Og at det ikke
skyldes adfærd, men en teenager der ikke ved hvad dælen der sker med hans
krop :) Han begyndte som 3 mdr. gammel at lette ben og vi var MEGET bange
for at han ville dominere meget. Indtil videre så er det stadig os der
"styrer" og hvis han laver tegn på andet, så er det igang med lidt mere
alvorligt dominans styring :)

Med venlig hilsen

Ann Nielsen

Fra : dpl

Dato : 23-05-04 08:51

Ann Nielsen wrote:

> [...]
> for at han ville dominere meget. Indtil videre så er det stadig os der
> "styrer" og hvis han laver tegn på andet, så er det igang med lidt mere

Hej Ann, kan du sige "klinkegulv"? *grin*
Tror han vejede ca. 50 kg på det tidspunkt, så jo, vi satte stor pris på
vores gulvbelægning.

Vi har gået til både lydigheds- og agilitytræning med Nansen, og han
elsker det, specielt agility! Så jeg synes bestemt du skulle prøve at
introducere din hvalp for disciplinen. Man skal være forsigtig i
starten, og vente til de har den rette alder, men det ved du jo
allerede. Men der er intet til hinder for, at du begynder en
"light-udgave", hvor han lærer at følge dine bevægelser, og løbe rundt
på en bane med, f.eks. tunnelrør, rafter på jorden i stedet for spring osv.

Nansen er drøn-go', han arbejder bare i et lidt alternativt tempo. Alle
øvelserne klares flot, i et tempo der svarer til, at en shelti vel kan
tage hele banen ca. 10 gange *grin*.

Hilsen Dorthe
http://www.vildkat.dk/

Fra : Pwh

Dato : 23-05-04 11:51

> Nansen er drøn-go', han arbejder bare i et lidt alternativt tempo.
> Alle øvelserne klares flot, i et tempo der svarer til, at en shelti
> [...]

LOL
Jeg kan lige se det for mig, det må værer et syn for guder
Men det drejer sig vel også om at deltage og ikke bare om at vinde

/Jens

Fra : Martin Larsen

Dato : 22-05-04 21:04

> [...]
osv
> osv. for at han skal vænne sig til at det ikke er så farligt :)

Hejsa Ann

ved ikke lige hvor i bor, men der er i denne week-end agility lands-træf
opppe ved vores lokal Hal (Bramsnæsvighallen i post nr 4070). Hvis du har
mulighed for at kigge forbi ville de sikkert kunne give dig en masse svar på
dine spørgsmål

Mvh Martin

Fra : Ann Nielsen

Dato : 22-05-04 23:37

> [...]
> mulighed for at kigge forbi ville de sikkert kunne give dig en masse svar

Hej Martin.

Jeg bor i Høje Taastrup, så det er ikke så langt væk herfra :) Ved du
hvornår at de er der (tidspunkterne)? Min veninde bor i det område, så det
kunne blive en 2 i 1 løsning *smil*

Med venlig hilsen

Ann

Fra : Martin Larsen

Dato : 23-05-04 10:24

> [...]
>

> Jeg bor i Høje Taastrup, så det er ikke så langt væk herfra :) Ved du
> hvornår at de er der (tidspunkterne)? Min veninde bor i det område, så det

Hejsa Ann

Undskyld det sene svar det tog lidt længre at socve end jeg havde planlagt.
De har overnattet der oppe i nat men ved ikke vhor lang tid de skal væøre
der til i dag

Martin

Fra : Ann Nielsen

Dato : 23-05-04 21:25

> [...]
planlagt.
> De har overnattet der oppe i nat men ved ikke vhor lang tid de skal væøre

Hej Martin.

Og godmorgen :) Hi hi kunne ikke dy mig :)
Jeg tog til Bramsnæsvig hallen, fandt ud af yderligere at det var DGI der
holdte det. Jeg tog 2 fluer med et smæk, besøgte også en veninde i byen. Det
var lidt skræmmende at høre alle de mennesker råbe og skrige af deres hunde,
der løb agility. Men mon ikke at det var fordi at de gik op i det! Jeg blev
der kun i 1 times tid, mest for at se lidt forskellige størrelser hunde, og
ryste lidt på hovedet af de mennesker der SKREG af deres hunde hvor
resultatet var at hundene intet forstod af det! Nå, men sådan er det jo!

Jeg fandt ud af at DGI også samarbejder med en klub her i Taastrup, hvor de
i følge deres hjemmeside lader hvalpe prøve sig frem på banen. Skønt! Så jeg
har nedfældet et par ord eller mere :) til formanden, i håb om at de vil og
tør lade deres bane blive løbet over af en lille kineser hund :)

Tak for hjælpen, og sov godt (hi hi)!

Ann Nielsen

Fra : Martin Larsen

Dato : 23-05-04 21:45

> [...]
og
> tør lade deres bane blive løbet over af en lille kineser hund :)

Hej Ann.

Tror også at det er fordi de går rigtigt meget op i agility, at de råber
efter deres hunde. Men godt at høre at du fik lidt ud af køreturen.

MArtin

Fra : Peter Andersen

Dato : 22-05-04 12:20

"Ann Nielsen" <annn@adslhome.dk> wrote in message

> [...]
lufteturen
> at han tisser!
>
> Kan jeg gøre noget for at få ham til at stoppe???

Hej Ann
Holm svar var ganske udemlærket og tro egentlig ikke dit problem ligge i at
hvor meget du går med din hund. Men grundig rengøring er vigtig, da det er
in erfaring at de gerne gør det steder hvor der tidliger er markeringer, så
køb noget Rodalon i Brugsen og følg anvisningen for grundig regøring.

MVH

Peter

Fra : Ann Nielsen

Dato : 22-05-04 14:57

> [...]
> in erfaring at de gerne gør det steder hvor der tidliger er markeringer,

> køb noget Rodalon i Brugsen og følg anvisningen for grundig regøring.

Hej Peter.

Jeg vil følge dit og Holms eksempel... Rodalon er vist i et hvert
hunde"hus" - når man har hvalp ;) Døren er blevet skurret i rodalon og sæbe
idag, så håber jeg bare at det var det "eneste" og at han tænker på andet
end at tisse når han er alene hjemme. Dog bliver gåturen lidt længere
alligevel, det skader jo hverken Gizmo eller jeg ;)

Med venlig hilsen

Ann

Fra : Kosmonauten

Dato : 23-05-04 08:27

"Ann Nielsen" <annn@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
<SNAPZ noget om en hanhund på 7 mdr der tisser ;C) >

Hej Ann.
Ja der har jo været en masse gode svar så egentligt er dette måske
overflødigt meeen alligeveller ;C)
Det lyder helt klart som 7 mdr. krisen der har indfundet sig.
Og for at du ikke skal være helt nervøs, sååå kommer der sikkert også en
krise når han er 12 mdr og når han er 18 mdr.
Men det er en helt naturlig ting, han bliver kønsmoden og vil da liige prøve
jer af.(Ganske som en teenager.)
Så når den dag oprinder at han ikke lader til at "høre" så godt, så fortvivl
ikke det er helt normalt ;C)
Har selv været igennem disse perioder med Laika.

God søndag herfra
Martin & Laika
http://home13.inet.tele.dk/dinah