javascript: focus på input type = image
Fra : Torben Jensen

Dato : 21-05-04 11:09

Hej NG!

Jeg har en fomular, hvor jeg bruger et billede (input type = "image") som
submit knap istedet for den lidt mere kedelige standard knap.

Normalt når jeg vil flytte focus i en form gør jeg det med:
document.navnPåForm.navnPåElement.focus();

Det ser dog ud til at det ikke virker på input type = "image". Jeg får
fejlen: document.navnPåForm.navnPåElement er null eller ikke et object!!

Er der en smart workaround på den problemstilling eller, hvordan laver man
sådan noget?

M.v.h.
Torben Jensen

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 21-05-04 11:20

On Fri, 21 May 2004 12:09:06 +0200, Torben Jensen <no@spam.dk> wrote:

> Normalt når jeg vil flytte focus i en form gør jeg det med:
> document.navnPåForm.navnPåElement.focus();

Standard metoden er
document.forms['navnPåForm'].elements['navnPåElement'].focus();
Det vil også virke i andet end IE.

> [...]
> fejlen: document.navnPåForm.navnPåElement er null eller ikke et object!!
>
> Er der en smart workaround på den problemstilling eller, hvordan laver

Du kan tilgå den vha. getElementById i stedet.

<input type="image" id="billede" src="img.jpg" />
og så document.getElementById('billede').focus();

--
Ryan Kristensen

Fra : Torben Jensen

Dato : 21-05-04 12:36

> Du kan tilgå den vha. getElementById i stedet.
>
> <input type="image" id="billede" src="img.jpg" />
> og så document.getElementById('billede').focus();
>
> --
> Ryan Kristensen

Hej Ryan!

Så vidt jeg kan se, kan jeg ikke bruge focus(); sammen med getElementById.
Jeg får i hvert fald følgende fejl:
Objektet understøtter ikke den egenskab eller metode

Har du andre ideer?

M.v.h.
Torben

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 21-05-04 13:59

On Fri, 21 May 2004 13:35:35 +0200, Torben Jensen <no@spam.dk> wrote:

> [...]
> getElementById.
> Jeg får i hvert fald følgende fejl:
> Objektet understøtter ikke den egenskab eller metode

Tja jeg vil foreslå dig, at sende et link, - eller trods alt fortælle
hvilken browser problemet opstår i.
Jeg kan ikke frembringe problemet i IE6, Opera7.23 & Mozilla firebird 0.7
på Windows.

Følgende virker i ovennævnte browsere:
<http://www.ryankristensen.com/tests/testform.html>

--
Ryan Kristensen

Fra : Torben

Dato : 21-05-04 16:26

> [...]
> hvilken browser problemet opstår i.
> Jeg kan ikke frembringe problemet i IE6, Opera7.23 & Mozilla firebird 0.7

Hej igen!

Du har helt ret. dit eksempel virker - også her hos mig.

Du har lagt scriptet i en funktion kan jeg se. Hvis jeg kalder focusmetoden
direkte fra min form som her:
www.tjepi.dk/focus/focus_forkert.htm

Så får jeg fejlen som jeg tidligere beskrev - dog kun på nogle IE60

Laver jeg det imidlertid ud fra dit eksempel, så fungerer det fint på alle
mine maskiner:
www.tjepi.dk/focus/focus_rigtigt.htm

Du får mange tak for hjælpen for det problem har jeg brugt lang tid på.

M.v.h.
Torben