Søge i/Populere en streng
Fra : Jimmy

Dato : 21-05-04 08:07

Hej

En stribe tal skal bygge en streng op, og hvert tal må kun forekomme een
gang i strengen.

Man kunne evt. gøre sådan:

$Streng = ","

$Streng .= "1,";
$Streng .= "22,";
$Streng .= "3,";

Hvis jeg vil undersøge om tallet 2 forekommer kan jeg søge på ",2,".

Men er der ikke andre måder end dette komma-hack?

Mvh
Jimmy

Fra : Per Thomsen

Dato : 21-05-04 09:17

Jimmy wrote:
> [...]
>
> Hvis jeg vil undersøge om tallet 2 forekommer kan jeg søge på ",2,".
>
> Men er der ikke andre måder end dette komma-hack?

Man kunne evt. benytte nogle af PHPs array funktioner.

$stribe = ',1,22,3,';
$tal = explode(',', $stribe);

// Hver talt forekommer kun en gang:
$unique = array_unique($tal);

// Disse tal forekom mere end en gang:
$notUnique = array_diff_assoc( $tal, $unique );

if( empty($notUnique) ) {
   $string = implode(',', $unique);
   echo 'Hver tal forekom kun en gang: ';
   echo $string;
} else {
   echo 'Disse tal forekom mere end en gang: ';
   echo implode(',',$notUnique);
}

Nu ved jeg jo ikke helt, hvad du skal bruge det til, men mon ikke du kan
bruge ovenstående til et eller andet ;)

MVH Per Thomsen,
http://www.pert.dk/

Fra : Jimmy

Dato : 21-05-04 10:35

"Per Thomsen" <pert@pert.dk> wrote in message

> [...]
> $unique = array_unique($tal);
>
> // Disse tal forekom mere end en gang:
> $notUnique = array_diff_assoc( $tal, $unique );

Pokkers smart!
Tak for hjælpen. Må vænne mig af med at bruge strenge og i stedet bruge
arrays.

Mvh
Jimmy