|
| forbrug af benzin Fra : Bjørn Hansen |
Dato : 20-05-04 22:59 |
|
Da jeg lige khar købt en sejlbåd på 17 fod vil jeg gerne høre om der er
nogle som kan sige hvor langt jeg ca.kan sejle på 1 liter benzin det er en
5 ht yamaha påhængsmotor. Vi skal på en tur hvor der er ca. 40 mil. ville
det være godt at vide hvor meget benzin vi skal have med, i tilfældet at vi
ikke kan bruge sejl.
Med venlig hilsen
Bjørn Bo Hansen
| |
Lars Kristensen (21-05-2004)
| Kommentar Fra : Lars Kristensen |
Dato : 21-05-04 00:37 |
|
Bjørn Hansen wrote:
> Da jeg lige khar købt en sejlbåd på 17 fod vil jeg gerne høre om der er
> nogle som kan sige hvor langt jeg ca.kan sejle på 1 liter benzin det er en
> 5 ht yamaha påhængsmotor. Vi skal på en tur hvor der er ca. 40 mil. ville
> det være godt at vide hvor meget benzin vi skal have med, i tilfældet at vi
> ikke kan bruge sejl.
På turen fra Sj.Odde til Rørvig (kan ikke huske afstanden) brugte vi
lige lidt over 5 liter. Det var havblik og i en spækhugger med en
2-takts 4hk Mercury. Det var udlideligt at høre på den hele vejen Jeg
vil tro vi loggede lige omkring de 5 knob.
Hellere tage for meget benzin med end for lidt og husk at gemme noget
til havnemanøvre. Forbered evt. en "nødhavn" hvor i kan tanke undervejs
hvis det bliver nødvendigt og hvis det er muligt. Ellers et godt langt
ankertov med en krog i enden og godt med tålmodighed, så kan man ride
den værste stilhed af. Jeg går ikke ud fra det er for at sejle i hårdt
vejr for motor!?!
- Lars
| |
Nikolaj Larsen (21-05-2004)
| Kommentar Fra : Nikolaj Larsen |
Dato : 21-05-04 02:17 |
|
har en gang hørt at en tommerfinger regl er en ½ liter pr. HK i timen, og
teste det selv på min 8HK,på en maxi77, ved at køre tanken tom, hælte 5
liter på, hvor efter vi kørte den tom igen, tid, 1 t 15 min, så det passet
på min motor.
du kunne evt, selv prøve det, det vil da give et godt indtryk af hvor meget
den bruger.
VH
nikolaj
"Bjørn Hansen" <malmberghansen@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:2T9rc.857$Vf.17021@news000.worldonline.dk...
> Da jeg lige khar købt en sejlbåd på 17 fod vil jeg gerne høre om der er
> nogle som kan sige hvor langt jeg ca.kan sejle på 1 liter benzin det er
en
> 5 ht yamaha påhængsmotor. Vi skal på en tur hvor der er ca. 40 mil. ville
> det være godt at vide hvor meget benzin vi skal have med, i tilfældet at
vi
> ikke kan bruge sejl.
>
> Med venlig hilsen
> Bjørn Bo Hansen
>
>
| |
Jan Rasmussen (23-05-2004)
| Kommentar Fra : Jan Rasmussen |
Dato : 23-05-04 02:22 |
|
Hejsa
Hmm... det er nok ikke korrekt at måle brændstof forbruget i SM, altså
afstand, Strøm og vind har jo en stor indflydelse på farten, så har du strøm
og vind lige ind i næsen, Ja, så kommer du altså ikke 20 mil frem på 4
timer...
mål den hellere i tid... Altså hvor mange liter bruger du f.eks. ved 3/4 gas
på 1 time.
Tager du udgangs punkt i de 20 mil, så tager det måske 5 timer at sejle dem
istedet for 4... p.g.a. af afdriften... men du ved aå at du skal have
brandstof til 5 timers sejlads, + res. + havne manøvre + opstart.
En måde du kan finde dit forbrug på, er at veje din tank, herefter sejle med
konstant omdrejninger, f.eks. ved 3/4 gas, tage tiden fra start til slut, og
så vejer du tanken igen... nu ved du hvor mange Kg. du har brugt, find så
vægtfylden på det brænstof du bruger, og vupti, så har du dit nøjagtige
forbrug...
Denne øvelse kunne gentages med f.eks. fuld gas, ½ gas etc.
"Bjørn Hansen" <malmberghansen@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:2T9rc.857$Vf.17021@news000.worldonline.dk...
> Da jeg lige khar købt en sejlbåd på 17 fod vil jeg gerne høre om der er
> nogle som kan sige hvor langt jeg ca.kan sejle på 1 liter benzin det er
en
> 5 ht yamaha påhængsmotor. Vi skal på en tur hvor der er ca. 40 mil. ville
> det være godt at vide hvor meget benzin vi skal have med, i tilfældet at
vi
> ikke kan bruge sejl.
>
> Med venlig hilsen
> Bjørn Bo Hansen
>
>
| |
Lars Kristensen (23-05-2004)
| Kommentar Fra : Lars Kristensen |
Dato : 23-05-04 08:53 |
|
Jan Rasmussen wrote:
> Hejsa
>
> Hmm... det er nok ikke korrekt at måle brændstof forbruget i SM, altså
> afstand, Strøm og vind har jo en stor indflydelse på farten, så har du strøm
> og vind lige ind i næsen, Ja, så kommer du altså ikke 20 mil frem på 4
> timer...
Enig
> En måde du kan finde dit forbrug på, er at veje din tank, herefter sejle med
> konstant omdrejninger, f.eks. ved 3/4 gas, tage tiden fra start til slut, og
> så vejer du tanken igen... nu ved du hvor mange Kg. du har brugt, find så
> vægtfylden på det brænstof du bruger, og vupti, så har du dit nøjagtige
> forbrug...
Hmmm, jeg tror det vil være væsentlig letterer at køre sin tank tom -
helt tom. Og så tage et decilitermål og fylde eksempelvis en halv liter
på og så tage tid på hvor lang tid man kan sejle indtil motoren går ud.
Dette i hvert fald hvis vi snakker motor med indbygget tank.
Hvis det er ekstern tank er det nok lige så let at veje det, men man
skal have en forholdsvis præcis vægt. Dvs. en opløsning på 10 g eller
mindre. Det er afhængig af tiden der måles over, hvor grov eller fin
vægten skal være. Jo korterer tid jo finere opløsning.
- Lars
| |
Bo Carlé (23-05-2004)
| Kommentar Fra : Bo Carlé |
Dato : 23-05-04 09:26 |
|
På:
http://hjem.get2net.dk/bo_carle/navigation.htm
Kan hentes et lille program til løsning af fem forskellige
brændstof-problemer.
Programmet løser spørgsmål som:
1. Med 6 knob i timen bruger fartøjet 96 liter brændstof i døgnet.
Hvad bliver forbruget i døgnet -med 4 knob i timen?
2. Med 6 knob i timen bruger fartøjet 96 liter brændstof for at flytte sig
100 sømil. Hvor meget brændstof skal der bruges til at flytte fartøjet, den
samme distance -med 8 knob i timen?
3. Vi ved at vi bruger 96 liter brændstof for at flytte fartøjet 100 sømil,
med 6 knob i timen.
Hvilken hastighed skal der bruges for at flytte fartøjet, den samme
distance -med 50 liter brændstof ombord?
4. Vi ved at vi bruger 96 liter brændstof for at flytte fartøjet 100 sømil,
med 6 knob i timen.
Hvor meget brændstof skal vi bruge til at flytte fartøjet 275 sømil -med 7
knob i timen?
5. Vi ved at vi bruger 96 liter brændstof for at flytte fartøjet 100 sømil,
med 6 knob i timen.
Hvilken hastighed skal der bruges for at flytte fartøjet, 550 sømil -med 150
liter brændstof ombord?
Programmet kan bruges til ton eller liter.
---
Med venlig hilsen
Bo
---
"Bjørn Hansen" <malmberghansen@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:2T9rc.857$Vf.17021@news000.worldonline.dk...
> Da jeg lige khar købt en sejlbåd på 17 fod vil jeg gerne høre om der er
> nogle som kan sige hvor langt jeg ca.kan sejle på 1 liter benzin det er
en
> 5 ht yamaha påhængsmotor. Vi skal på en tur hvor der er ca. 40 mil. ville
> det være godt at vide hvor meget benzin vi skal have med, i tilfældet at
vi
> ikke kan bruge sejl.
>
> Med venlig hilsen
> Bjørn Bo Hansen
>
>
| |
Kent Friis (23-05-2004)
| Kommentar Fra : Kent Friis |
Dato : 23-05-04 09:36 |
|
Den Sun, 23 May 2004 10:25:30 +0200 skrev Bo Carlé:
> På:
> http://hjem.get2net.dk/bo_carle/navigation.htm
>
> Kan hentes et lille program til løsning af fem forskellige
> brændstof-problemer.
> Programmet løser spørgsmål som:
>
> 1. Med 6 knob i timen bruger fartøjet 96 liter brændstof i døgnet.
> Hvad bliver forbruget i døgnet -med 4 knob i timen?
6 knob i timen? Det må være accelerationen du snakker om.
Mvh
Kent
--
Help test this great MMORPG game - http://www.eternal-lands.com/
| |
Bo Carlé (23-05-2004)
| Kommentar Fra : Bo Carlé |
Dato : 23-05-04 10:22 |
|
1. Med accelerationen 6 knob i timen bruger fartøjet 96 liter brændstof i
døgnet.
Hvad bliver forbruget i døgnet -med accelerationen 4 knob i timen?
Er ovenstående den rigtige måde at udtrykke sig på?
Jeg synes selv, at det ikke er således, hvormed, jeg selv ville udtrykke mig
på:
Da der gås fra en acceleration med 6 knob i timen,
til en acceleration med 4 knob i timen,
kan dette måske ikke engang kaldes acceleration,
men i stedet kaldes en nedsættelse af hastigheden på fartøjet,
for dermed at løbe tør for benzin senere, uden at være kommet så langt
Facit er 28.4444 liter i døgnet, med nedsat acceleration.
Programer/Formler til løsning af "brændstofproblemer",
til en programmérbar "Lommeregner" findes i mappen Lommeregner
---
Med venlig hilsen
Bo
---
"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse
news:40b06252$0$3058$14726298@news.sunsite.dk...
> Den Sun, 23 May 2004 10:25:30 +0200 skrev Bo Carlé:
> > På:
> > http://hjem.get2net.dk/bo_carle/navigation.htm
> >
> > Kan hentes et lille program til løsning af fem forskellige
> > brændstof-problemer.
> > Programmet løser spørgsmål som:
> >
> > 1. Med 6 knob i timen bruger fartøjet 96 liter brændstof i døgnet.
> > Hvad bliver forbruget i døgnet -med 4 knob i timen?
>
> 6 knob i timen? Det må være accelerationen du snakker om.
>
> Mvh
> Kent
> --
> Help test this great MMORPG game - http://www.eternal-lands.com/
| |
Lars Kristensen (23-05-2004)
| Kommentar Fra : Lars Kristensen |
Dato : 23-05-04 12:21 |
|
Bo Carlé wrote:
> 1. Med accelerationen 6 knob i timen bruger fartøjet 96 liter brændstof i
> døgnet.
> Hvad bliver forbruget i døgnet -med accelerationen 4 knob i timen?
>
> Er ovenstående den rigtige måde at udtrykke sig på?
Nej. Knob = sømil/time = sømil pr. time (= sømil i timen)
Det korrekte er: "Med (en hastighed på) 6 knob bruger fartøjet ..."
"En hastighed kan" sagtens udlades, derfor i parantes.
Der er i udtrykket knob "indbygget" tidsangivelsen.
- Lars
| |
Martin Rise Christen~ (24-05-2004)
| Kommentar Fra : Martin Rise Christen~ |
Dato : 24-05-04 19:18 |
|
"Bjørn Hansen" <malmberghansen@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:2T9rc.857$Vf.17021@news000.worldonline.dk...
> Da jeg lige khar købt en sejlbåd på 17 fod vil jeg gerne høre om der er
> nogle som kan sige hvor langt jeg ca.kan sejle på 1 liter benzin det er
en
> 5 ht yamaha påhængsmotor. Vi skal på en tur hvor der er ca. 40 mil. ville
> det være godt at vide hvor meget benzin vi skal have med, i tilfældet at
vi
> ikke kan bruge sejl.
>
> Med venlig hilsen
> Bjørn Bo Hansen
>
For nylig lavede vi en lille test på min arbejdsplads, vore elever skulle
sejle fra Marselisborg til Hou, og de fik lov at fylde den indbyggede tank
(ca. 2½ liter) på vore yamaha 4hk motorer. Den båd der kom kortest nåede til
Norsminde, den der kom længst nåede næsten til hou, ca 14 sømil. Den båd der
kom længst var også den båd der sejlede absolut langsomst (ca. 3 knob). Så
der kan være stor spredning afhængig af motorens tilstand og hastigheden. I
den pågældende sejlads mener jeg vi havde 7 både med.
Mvh,
Martin Rise Christensen
| |
Jan Rasmussen (26-05-2004)
| Kommentar Fra : Jan Rasmussen |
Dato : 26-05-04 22:25 |
|
Ja, det var jo bla. derfor jeg brugte udtrykket 3/4 gas, hvilket hvis man
havde omdr. tæller ville svare til et givent omdr. tal.
En given motor monteret på en given båd, med et givent omdr. tal, vil bruge
X antal liter brændstof pr. time uanset vind & vejr, og strøm... sådan
er det bare!!!
Kunsten er et finde tallene, hvilket jeg i grunden mener burde være tal der
er oplyst fra fabrikanten... ved givne omdr. tal
"Martin Rise Christensen" <martin@rise.dk> skrev i en meddelelse
news:40b23c61$0$3059$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Bjørn Hansen" <malmberghansen@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> news:2T9rc.857$Vf.17021@news000.worldonline.dk...
> > Da jeg lige khar købt en sejlbåd på 17 fod vil jeg gerne høre om der er
> > nogle som kan sige hvor langt jeg ca.kan sejle på 1 liter benzin det er
> en
> > 5 ht yamaha påhængsmotor. Vi skal på en tur hvor der er ca. 40 mil.
ville
> > det være godt at vide hvor meget benzin vi skal have med, i tilfældet at
> vi
> > ikke kan bruge sejl.
> >
> > Med venlig hilsen
> > Bjørn Bo Hansen
> >
> For nylig lavede vi en lille test på min arbejdsplads, vore elever skulle
> sejle fra Marselisborg til Hou, og de fik lov at fylde den indbyggede tank
> (ca. 2½ liter) på vore yamaha 4hk motorer. Den båd der kom kortest nåede
til
> Norsminde, den der kom længst nåede næsten til hou, ca 14 sømil. Den båd
der
> kom længst var også den båd der sejlede absolut langsomst (ca. 3 knob). Så
> der kan være stor spredning afhængig af motorens tilstand og hastigheden.
I
> den pågældende sejlads mener jeg vi havde 7 både med.
>
> Mvh,
>
> Martin Rise Christensen
>
>
| |
Ole Rasmussen (27-05-2004)
| Kommentar Fra : Ole Rasmussen |
Dato : 27-05-04 09:25 |
|
"Jan Rasmussen" <jr@XXXvejen-net.dk> skrev i en meddelelse
news:c9328g$17ju$1@news.orange.dk...
> En given motor monteret på en given båd, med et givent omdr. tal, vil
bruge
> X antal liter brændstof pr. time uanset vind & vejr, og strøm... sådan
> er det bare!!!
Det vil jeg da gerne anfægte . Hvis du sejler med f.eks. 4500 omdrjninger
på motoren, og du sejler imod vind/strøm, så er motoren mere belastet og
dermed mere brændstofforbrugende end hvis du sejler i medvind/strøm.....
Det er måske mere korrekt at bruge termen "gashåndtagsstilling" ?
/Ole
| |
Calle. (27-05-2004)
| Kommentar Fra : Calle. |
Dato : 27-05-04 12:24 |
|
Jan Rasmussen wrote:
> En given motor monteret på en given båd, med et givent omdr. tal, vil
> bruge X antal liter brændstof pr. time uanset vind & vejr, og
> strøm... sådan er det bare!!!
>
Sikke en gang sludder. Prøv du at tage din bil og suse afsted med et givet
omdrejningstal, og mål dit benzinforbrug. Der efter fylder du en trailer med
maks last, spænder efter og kører samme tur med samme omdrejninger og samme
gear vel at mærke.
Så vil du opdage, at motoren bruger mere benzin ved højere belastning.
Min båd bruger da også mere ved fuld gas med en på vandski bagefter, end
hvis jeg sejlede selv.
Hvorfor tror du der er vacumdåser på en motor?
De sidder der for at kompensere for belastningen!
--
Calle.
| |
Claus Tersgov (27-05-2004)
| Kommentar Fra : Claus Tersgov |
Dato : 27-05-04 13:03 |
|
Uheldigvis faldt Jan Rasmussen over tastaturet og skrev derved
følgende:
> En given motor monteret på en given båd, med et givent omdr. tal,
vil
> bruge X antal liter brændstof pr. time uanset vind & vejr, og
> strøm... sådan er det bare!!!
Nej, det er ikke korrekt..
Der er en betydelig variabel, som du glemmer, nemlig den
afsatte/optagne effekt.
Omdrejningantallet er faktisk ret uinteressant, når effekten ikke er
med. Hvis ovenstående skulle være sandt, så er der jo ingen forskel på
forbruget af benzin, når motoren fuldstændig ubelastet kører 3000
omdrejninger, og når motoren kører 3000 omdrejninger ved maksimal
belastning...
Du kan godt se, at det hæger ikke sammen..
Claus
| |
|
|