Brænder på "linux"
Fra : Ginge

Dato : 20-05-04 22:50

Jeg har installeret linux "redhat" 8.0 på en kammerats maskine,
han vil gerne have en brænder installeret, men er der brænderprogrammer
i "redhat", eller hvad gør man?

Jeg er "kun" vandt til Windows", hjælp mig.

Per (Ginge)

Fra : Christian Joergensen

Dato : 20-05-04 23:06

On Thu, 20 May 2004 23:49:39 +0200, Ginge wrote:

> Jeg har installeret linux "redhat" 8.0 på en kammerats maskine,
> han vil gerne have en brænder installeret, men er der brænderprogrammer
> i "redhat", eller hvad gør man?

cdrecord er vist tilgængelig i de fleste distributioner.

Find først ud af hvilken enhed der skal brændes fra:

   # cdrecord -scanbus

Herefter foretages en afprøvning af selve brændingen ud fra .iso-filerne:

   # cdrecord -dummy dev=0,1,0 speed=24 redhat_cd1.iso

Til sidst foretages selve brændingen ud fra .iso-filerne:

   # cdrecord dev=0,1,0 speed=24 redhat_cd1.iso

"dev=0,1,0" udskiftes selvfølgelig med den enhed du finder med -scanbus
"speed=24" udskiftes med den hastighed du ønsker at brænde med.)

--
Christian Jørgensen
http://www.razor.dk

Fra : Ginge

Dato : 20-05-04 23:42

"Christian Joergensen" <mail@razor.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> "dev=0,1,0" udskiftes selvfølgelig med den enhed du finder med -scanbus
> "speed=24" udskiftes med den hastighed du ønsker at brænde med.)

Tak............tror jeg nok,
findes der ikke et progam som eks. "nero" til linux?
Det kan godt være at jeg er for dum

Per.

PS. Min kammerat fatter mindre end jeg gør,
det skal skæres ud i pap (skal vi holde os til windows?)
Gaber vi over et større æble end vi kan sluge?

Fra : Henry Vest

Dato : 21-05-04 00:00

Ginge skrev:

> findes der ikke et progam som eks. "nero" til linux?

Jo, heldigvis da. Søg efter xcdroast.

> Det kan godt være at jeg er for dum

Det tør jeg så ikke udtale mig om ...

--
Henry Vest

Fra : Jesper Gaardbo Langh~

Dato : 21-05-04 11:41

On Fri, 21 May 2004 01:00:02 +0200, Henry Vest wrote:

> Jo, heldigvis da. Søg efter xcdroast.

Hvis det drejer sig om at få brændt en ISO-fil, så er xcdroast lidt
tung at danse med. cdrecord er til gengæld dejlig nem, hvad det angår.

$ cdrecord filnavn.iso

Hvor man selvfølgelig lige skal have tilpasset sin /etc/default/cdrecord

Min ser sådan ud:

$ cat /etc/default/cdrecord
CDR_DEVICE=/dev/cdroms/cdrom1

--
Jesper Gaardbo Langhoff

Fra : Hans Houmøller

Dato : 20-05-04 13:00

Jeg bruger programmet 'k3b' som jeg synes er nemt og overskueligt. PRøv med
Google og skriv 'k3b'.
) Hans

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 21-05-04 00:06

On 2004-05-20, Ginge <GINGEnospam@post10.tele.dk> wrote:

> Tak............tror jeg nok,
> findes der ikke et progam som eks. "nero" til linux?
> Det kan godt være at jeg er for dum

k3b

Thomas

Fra : Ginge

Dato : 21-05-04 00:36

Tak til Både Henry og Thomas,
men hvordan er det nu at man installerer nye programmer
under linux?

Det er sgu et hårdt liv...........men spændende det er det!

Der skulle så have været en smiley, men den kommer her

På forhånd tak.

Per

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 21-05-04 00:37

On Fri, 21 May 2004 01:35:30 +0200, Ginge wrote:

> Tak til Både Henry og Thomas, men hvordan er det nu at man
> installerer nye programmer under linux?

Det er en god idé at starte med at læse lidt:
<http://www.linuxbog.dk/>

Go' fornøjelse,

--
"Limonès, c'est nous" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Martin Andersen

Dato : 21-05-04 13:47

> [...]

> i "redhat", eller hvad gør man?
>
> Jeg er "kun" vandt til Windows", hjælp mig.

Er der en speciel grund til at du installerede en gammel
Redhat ? Ulemperne er at programmerne selvfølgelig er gamle, og
at sikkerhedsopdateringer kan være svære at få fat i. En anden
ting er at det kan være sværere at få hjælp til at løse problemer
da de færreste bruger Redhat 8.0 til desktop mere.

Den nyeste Redhat variant er Fedora Core 2.

Martin.