Kan jeg gøre noget?
Fra : Tøffe

Dato : 20-05-04 20:33

Hej Gruppe
Jeg har et lille moralsk problem, en af mine bekendte har for et par år
siden anskaffet sig en lille jysk hest, føl, hun er startet med at tilride
hende for et halvt år siden, hun fylder tre her om et par dage, jeg mener
det er for tidligt, men når jeg siger det til hende siger hun bare at hun
mener den er vokset nok nu, jeg kan ikke overtale hende til at lade være.
Så er det nu at hun har købt et lille skrævl af en araberponyblanding-hingst
og vil ifole hende her i sommer, der er jeg lidt i tvivl er det ikke også
for tidligt?
Og jeg mener ifole en jyde med en tyve cm mindre spinkel varmblod, lyder
ikke lige som den rigtige blanding, eller hvad?
Jeg kan ikke se hvad jeg kan gøre andet end at vende ryggen til hende, men
jeg er meget tilkuttet til unghoppen for jeg har striglet og "leget" med
hende siden hun var bare tre dage gammel...
Kan jeg gøre noget? Eller må jeg bare stå og se på at hun ødelægger min ven?

Mvh. Mig

(min emailadresse virker ikke mere så svar kun i gruppen)

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 21-05-04 08:05

Tøffe wrote:
> [...]
> mener den er vokset nok nu, jeg kan ikke overtale hende til at lade være.

Det er svært at tage stilling til ud fra ovenstående beskrivelse, men
hvis du vurderer hesten til at være for likke/ung, så er der da et problem.

Jeg vil dog ikke tro at det automatisk er et problem for alle 3-års
heste at få påbegyndt en tilridning. Men jeg mener under alle
omstøndigheder at det lyder for tidligt for de langsomt voksende
hesteracer som islændere og shetlændere m.fl., (og til en hvis grad også
Jyske heste?).

> Så er det nu at hun har købt et lille skrævl af en araberponyblanding-hingst
> og vil ifole hende her i sommer, der er jeg lidt i tvivl er det ikke også
> for tidligt?

Ikke nødvendigvis. Ihvertfald for islændere er det ikke noget problem at
ifole en 3-års hoppe. Selvfølgelig under forudsætning af, at den er
veludvilket og både fysisk og mentalt klar til det.

> Og jeg mener ifole en jyde med en tyve cm mindre spinkel varmblod, lyder
> ikke lige som den rigtige blanding, eller hvad?

Nej, det ville jeg nok heller ikke gøre. Men det må vel i sidste ende
være op til avleren?

> [...]
> hende siden hun var bare tre dage gammel...
> Kan jeg gøre noget? Eller må jeg bare stå og se på at hun ødelægger min ven?

Du kan vel ikke gøre meget mere end at tale med ejeren om det?

-dennis

Fra : Louise

Dato : 21-05-04 10:55

Hejsa

Jeg kan godt se, du står i et moralsk dilemma, men jeg tror ikke, du
kan gøre mere end du har gjort. Det hun gør er ikke forbudt eller i
strid med dyreværnsloven og du har jo appelleret til hendes fornuft
uden videre held.

Såfremt hoppen er rimeligt udviklet og ikke belastes afsindigt meget
med lange ture, hård dressur og spring (hvad nok de færreste jyder
gør) så synes jeg ikke det nødvendigvis er uansvarligt og at ifole en
hest i 3 års alderen er absolut ikke unormalt.

At krydsningen så måske ikke er den mest heldige er jo bare ærgeligt,
men det er trods alt godt at hun ikke vælger en kæmpestor hingst; det
ville belaste hoppen mere under både bedækning og drægtighed.

Jeg synes du skal fortsætte med at påvirke hende bedst muligt så hun
ikke overbelaster hesten og går fornuftigt frem med den.

Fra : Tøffe

Dato : 22-05-04 05:23

> [...]
> kan gøre mere end du har gjort. Det hun gør er ikke forbudt eller i
> strid med dyreværnsloven og du har jo appelleret til hendes fornuft

Nej det er jo det er mit problem i det her...

> [...]
> gør) så synes jeg ikke det nødvendigvis er uansvarligt og at ifole en
> hest i 3 års alderen er absolut ikke unormalt.

Okay det beroligere mig meget, hun bliver kun brugt til skovture, og
forløbigt ikke så lange for hun smidder sine ryttere af...
Jeg ved godt at mange ifoler unghopper i den alder, men jeg mener bare det
er rimeligt meget belastning med både tidlig tilridning og tidlig ifølning
og så tæt på hinanden...

> At krydsningen så måske ikke er den mest heldige er jo bare ærgeligt,
> men det er trods alt godt at hun ikke vælger en kæmpestor hingst; det
> ville belaste hoppen mere under både bedækning og drægtighed.

Nej det er jo heldigvis modsat, men det er ligeså meget resultatet jeg er
bange for, det kan meget let blive en klump, som Søren også skriver i sit
svar...

> Jeg synes du skal fortsætte med at påvirke hende bedst muligt så hun
> ikke overbelaster hesten og går fornuftigt frem med den.

Det vil jeg gøre...
Mange tak for svarene til jer alle...

Fra : Pia J

Dato : 22-05-04 11:22

"Tøffe" <ozzy@e-mail.dk> wrote in message

> Okay det beroligere mig meget, hun bliver kun brugt til skovture, og
> forløbigt ikke så lange for hun smidder sine ryttere af...

Det er da et godt argument for at få hende til at give den lidt fri. Hvis en
så sindig type som en jyde modsætter sig ridning så kraftigt, så er der helt
sikkert noget galt. Hvis ikke smerter, så en hamrende inkompetent rytter
eller umodenhed hos hesten (jeg skulle have skrevet OG - en kompetent rytter
burde være i stand til at bedømme om hesten er fysisk og mentalt klar). Jeg
kunne også tænke mig den var svær at finde sadel til og at ejerne ikke havde
tålmodigheden men blot har smækket det første det bedste stykke læder på
ryggen af dyret?

Hvad angår føllet? Tja, der er jo vellykkede, velovervejede krydsninger af
varm- og koldblod (jeg har selv en som i hvert fald er vellykket), Irish
Cob, Irish Draught, det er også meget brugt at lave jagtheste med
percheronblod i hvert fald i USA. Men hun kan også risikere en kæmpekrop på
stilkeben eller anden mærkværdig sammensætning.

:Pia

Fra : ST

Dato : 21-05-04 19:30

Brug din sunde fornuft, for efter din beskrivelse er det ikke mennesker som
har - eller vil bruge den store økonomi på deres heste. Så opskriften
lyder: Man tager en billig tilfældig hoppe og krydser den med en billig
tilfældig hingst - ud af det kommer (måske) et føl - dette føl koster på
billigste måde minimum i gennemsnit 500 kr pr. måned i 3 år - ialt 18.ooo
kr. Så ser vi bort fra alle de komplikationer der kan, og nogle vil, komme.
Så kommer spørgsmålet: Hvem vil give 18.000 kr. for dette produkt?
Min erfaring er, at den dyreste hest du kan anskaffe dig, avler du selv. Jeg
avler ikke men køber, så ved jeg også hvad jeg får. Hvis jeg skal købe en
hest af rimelig kvalitet hos en opdrætter, hvor den er passet med alt så er
minimumsprisen da 25.000. Jeg kender kun til store heste, derfor spurgte jeg
om islændere og prisen er som jeg forventede.
hilsen Susanne

Fra : Tøffe

Dato : 22-05-04 05:13

> Brug din sunde fornuft, for efter din beskrivelse er det ikke mennesker
som
> har - eller vil bruge den store økonomi på deres heste.

Jo netop, hun har for mange penge, hoppen har været dyr og hingsteskravlet
var et medlidenhedskøb, problemet er at hun ikke har den store hesteviden og
hestene er bare "legetøj" for hende, tidsfordriv når hun ellers ikke har for
travlt til dem...

> [...]
komme.
> Så kommer spørgsmålet: Hvem vil give 18.000 kr. for dette produkt?

Jeg tror hun er ligeglad med hvor meget hun vil kunne få for føllet, hvis
hun da ikke beholder det til selvskab for de andre...

> [...]
jeg
> om islændere og prisen er som jeg forventede.

Dette er også store heste og ikke den billige af slagsen, faderen til hoppen
er en Danmarks bedsteste jyskehingste, og hun er ret flot, hvis hun for lov
til at vokse til og den tidlige tilridning ikke vil ødelægge hendes bygning,
vil hun have gode chancer i kåringer for hendes slags...

Fra : Søren

Dato : 21-05-04 20:06

Hej Mig

Dine spørgsmål om tilridning og ifolingstidspunkt har du allerede fået fine
svar på, så jeg vil hæfte mig ved den noget mærkværdige race-blanding.
Jeg er alvorligt bange for at vi får en ny "føller" historie.
Se http://www.sleipner.net/info/foller.htm

Vi har på hestepensionen en sådan blanding (belgier/varmblod), en uformelig
kødklump som hverken er det ene eller andet, og som kun en mor kan holde af.
Det gør hun (ejeren) heldigvis også, så ingen problemer her.
Men risikoen er ikke værd at løbe.

Undskyld jeg er så kontant, men jeg mener virkelig du børe gøre alt for at
overtale hende til at lade være.
De uhyrlige transporter til Italien er fyldt med disse misforståelser og
fejltagelser, disse stakkels misfostre, som ingen ønskede da det kom til
stykket.

Med venlig hilsen
Søren

Fra : Louise

Dato : 23-05-04 11:10

Ja, føller-historier er der masser af, faktisk blev jeg præsenteret
for sådan en her i denne weekend, som jeg håber på får en lykkelig
udgang.

Jeg kommer over og kigger på hest med min veninde. På stedet står der
en ubestemmelig klump som faktisk ikke har været i hænder. Sky, men
alligevel nysgerrig og helt sikkert ikke ondskabsfuld. Tjah, de havde
haft ham siden han var føl og regnede med at slagte ham nu her, men
ville lige først se, om han kunne sælges (!).

Mit hjerte blødte for hesten, den var virkelig så grim og
usammenhængende. Skulle være oldenborger, men der var tydelig præg af
belgier i ham. Stort, tungt hoved, ultra kort ikke så kraftig hals,
kantet krop, stolpe-ben osv og hans bevægelser var så jeg ikke vidste
om jeg skulle le eller græde. Der var så godt som ingen kommunikation
mellem for- og bag-ben.

Jeg håber jeg får skrabet penge sammen til ham, så han kan få et godt
og varigt hjem (jeg kan godt elske ham selvom han er grim ), men
frygter lidt at sælger med slagtning mener udlandet og så er
slagteprisen en del mere, end hesten er værd som hygge- og
skovturshest, desværre.

Dette gælder iøvrigt alle dyr; hvis folk kun avlede på absolut gode
repræsentanter indenfor racen og ikke bare fordi Lotte skal prøve at
have føl eller det er sjovt at se Tilde have hvalpe med naboens Futte
og køberne var villige til at betale det ekstra for seriøst opdræt, så
ville vi nå langt. Vi kan så bare håbe at hun vælger at beholde følle
eller finder et godt, stabilt hjem til ham. Der er jo
succes-historier!