Billeder gemmes i database (MySQL)
Fra : Ukendt

Dato : 20-05-04 20:56

Hejsa,

Kan det lade sig gøre, at gemme billeder "fysisk" i en MySQL database?

Hvis den kan, hvordan gøres det så?

Mvh
Michael Bas

Fra : Nikolaj Hansen

Dato : 20-05-04 22:21

Ja, du skal kigge på mulighederne for at have en Blob

http://dev.mysql.com/doc/mysql/en/BLOB.html

Dog vil jeg fraråde det.

Man placerer ting i en database for at kunne relatere det / indeksere
det. Det er svært med indholdet i et BLOB felt. Jeg plejer altid at
gemme filnavnet på filen eks. fil001.jpg i et tekst felt.

Derefter kan du appende en gennerel sti foran i din applikation:

/data/images/fil001.jpg.

Til binære filer finder du ikke noget datastore, der er meget bedre end
dit filsystem.

Mange DBMS systemer gør i øvrigt noget lignende.

- Nico

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-05-04 07:20

Nikolaj Hansen wrote:

> Man placerer ting i en database for at kunne relatere det / indeksere
> det. Det er svært med indholdet i et BLOB felt. Jeg plejer altid at
> gemme filnavnet på filen eks. fil001.jpg i et tekst felt.

Ønsker man stadig at gemme billeder i en BLOB, bør man have dem i en
tabel for sig, og blot have en henvisning hertil i hovedtabellen. Det
kan blive meget tungt at have en BLOB i en hovedtabel - både at hente og
gemme (da den skal med hver gang) men også at arbejde med.
--
Thorbjoern Ravn Andersen "...plus...Tubular Bells!"