Første post vises ikke i while lø
Fra : Chris

Dato : 20-05-04 21:09

Hej,

Kan nogen fortælle mig hvorfor første post konsekvent ikke udskrives når
jeg trækker data fra en tabel og udskriver fra en while løkke. Jeg har
prøvet med udtræk fra forskellige tabeller og problemet er det samme.

<?php
$sql_forfatter = "SELECT navn FROM personer ORDER BY id";
$result_forfatter = mysql_query($sql_forfatter);
$array_forfatter = mysql_fetch_array($result_forfatter);
while ($array_forfatter = mysql_fetch_array($result_forfatter)){
   echo $array_forfatter["navn"];
}
?>

/Chris

Fra : Christian Joergensen

Dato : 20-05-04 20:06

On Thu, 20 May 2004 21:09:25 +0100, Chris wrote:

> [...]
>
> $array_forfatter = mysql_fetch_array($result_forfatter);
> while ($array_forfatter = mysql_fetch_array($result_forfatter)){

Du henter den jo også to gange
Ergo går du glip af den første.

--
Christian Jørgensen
http://www.razor.dk

Fra : Chris

Dato : 20-05-04 21:30

Christian Joergensen wrote:

> Du henter den jo også to gange
> Ergo går du glip af den første.

Ups, naturligvis - tak! Findes der iøvrigt ikke i PHP en kommando som
bladrer tilbage til første post ligesom res.moveFirst() i ASP (koder
normalt ASP mener er ved at konvertere om til PHP)

/Chris

Fra : Kasper Garnæs

Dato : 20-05-04 20:33

Chris <csv72@netscape.net> wrote:
> Findes der iøvrigt ikke i PHP en kommando som
> bladrer tilbage til første post ligesom res.moveFirst() i ASP (koder
> normalt ASP mener er ved at konvertere om til PHP)

Prøv med mysql_field_seek($resultSet, 0)
(http://dk2.php.net/manual/en/function.mysql-field-seek.php).

--
Med venlig hilsen / Regards
Kasper Garnæs

Fra : Kasper Garnæs

Dato : 20-05-04 20:38

Kasper Garnæs <demos@mailme.dk> wrote:

> Prøv med mysql_field_seek($resultSet, 0)
> (http://dk2.php.net/manual/en/function.mysql-field-seek.php).

Oops - det skulle selvfølgelig have været mysql_data_seek($resultSet, 0)
(http://dk2.php.net/manual/en/function.mysql-data-seek.php).

--
Med venlig hilsen / Regards
Kasper Garnæs

Fra : Christian Joergensen

Dato : 20-05-04 20:36

On Thu, 20 May 2004 21:30:00 +0100, Chris wrote:

> Ups, naturligvis - tak! Findes der iøvrigt ikke i PHP en kommando som
> bladrer tilbage til første post ligesom res.moveFirst() i ASP

Mon ikke du kan bruge mysql_data_seek():
http://www.php.net/manual/en/function.mysql-data-seek.php

> (koder normalt ASP mener er ved at konvertere om til PHP)

Klogt

--
Christian Jørgensen
http://www.razor.dk

Fra : Jimmy

Dato : 20-05-04 20:10

"Chris" <csv72@netscape.net> wrote in message
> [...]
> $array_forfatter = mysql_fetch_array($result_forfatter);
> while ($array_forfatter = mysql_fetch_array($result_forfatter)){

Prøv med:

> <?php
> $sql = "SELECT navn FROM personer ORDER BY id";
> $result = mysql_query($sql);
> while ($array_forfatter = mysql_fetch_array($result)){
> echo $array_forfatter["navn"];
> }
> ?>

Med mindre dit "id" er et super ukonventionelt navn, er det skidt at sortere
på ID. Du bør sortere på en kolonne der giver mening, f.eks. Navn.

Mvh
Jimmy

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-05-04 20:16

Chris skrev:

>$array_forfatter = mysql_fetch_array($result_forfatter);

Der hentede du første navn.

>while ($array_forfatter = mysql_fetch_array($result_forfatter))

.... og der forsvandt det i den blå luft.

--
Bertel