Win XP lovliggørelse
Fra : Inger Buchard

Dato : 20-05-04 19:39

Mi' naabo, Pe' Mælkekusk' , er en sparsommelig mand uden forstand på sim pc.
Han har en sasser i sit system. Microsoft vil ikke opdatere, fordi hans
styresystem åbenbart er en piratkopi.

Hvad koster egentlig en licens i 'løs vægt'?

Inger

Fra : Alex Holst

Dato : 20-05-04 20:03

Inger Buchard wrote:
> Mi' naabo, Pe' Mælkekusk' , er en sparsommelig mand uden forstand på sim pc.
> Han har en sasser i sit system. Microsoft vil ikke opdatere, fordi hans
> styresystem åbenbart er en piratkopi.

Forkert. Det er kun service packs der ikke kan installeres hvis man
benytter nogle bestemte serial numre.

   http://www.proconsult.dk/katalog/m_soft/s_soft-b/

OSS/FAQ for dk.edb.sikkerhed: http://sikkerhed-faq.dk

Fra : DK

Dato : 20-05-04 20:58

"Inger Buchard" <ibuchard@post4.tele.udenspamogpunktum.dk> skrev i en
meddelelse news:40acfb41$0$137$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
> styresystem åbenbart er en piratkopi.
>
> Hvad koster egentlig en licens i 'løs vægt'?

Du kan fjerne sasser med det her
http://securityresponse.symantec.com/avcenter/FxSasser.exe.

Mere info ->
http://securityresponse.symantec.com/avcenter/venc/data/w32.sasser.removal.tool.html

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 20-05-04 22:49

In article <40ad0d92$0$3045$14726298@news.sunsite.dk>, DK wrote:

> "Inger Buchard" <ibuchard@post4.tele.udenspamogpunktum.dk> skrev i en
> [...]

Ja, men den kommer bare igen. Man er nødt til at lukke hullerne i
sin Winbugs XP.

Hvorvidt det at Microsoft nægter at patche piratkopier er lovligt
eller udgør en international trussel er ikke godt at vide.

Get 5% discount on VMWare use discount/referral code: MRC-POVPED260

Fra : Malthe Sunesen

Dato : 21-05-04 02:27

Povl H. Pedersen skrev i en meddelelse:
[...]

> Hvorvidt det at Microsoft nægter at patche piratkopier er lovligt
> eller udgør en international trussel er ikke godt at vide.

M$ udgiver patches til diverse sikkerhedshuller til alle, piratkopi eller
ej. Servicepacks'ene indeholder en sort liste over serielle numre, og hvis
ens serielle nummer optræder her kan man ikke installere servicepacken.
Grunden ti ldette er, at M$ ved, at der er mange piratkopier, og hvis de
ikke fik opdateringerne ville internettet svømme i vira, der aldrig ville
forsvinde. De servicepacks er (ret mig hvis jeg tager fejl - er en af de der
mund-til-mund overleveringer) *kun* alle patches lagt sammen.

Malthe Sunesen

Fra : Alex Holst

Dato : 21-05-04 03:33

Malthe Sunesen wrote:
> forsvinde. De servicepacks er (ret mig hvis jeg tager fejl - er en af de der
> mund-til-mund overleveringer) *kun* alle patches lagt sammen.

Service packs til Windows indeholder langt mere end blot alle
sikkerhedspatches.

OSS/FAQ for dk.edb.sikkerhed: http://sikkerhed-faq.dk

Fra : Inger Buchard

Dato : 21-05-04 08:49

Foreløbig tak.
Jeg forstår jer sådan, at han ikke kan få sikkerhedshullet lukket, fordi
hans WinXP er ulovlig - og at hullet skal lukkes, før det kan betale sig at
fjerne Sasser. Det er sådan set også, hvad jeg vidste, da jeg spurgte. Men
måske har jeg misforstået en detalje i et af svarene?
Desuden kan jeg se, at en licens i 'løs vægt' er så dyr, at han egentlig
lige så godt kan købe en ny pc med en OEversion installeret. Det er da
tumbet.

Inger

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 21-05-04 09:14

"Inger Buchard" <ibuchard@post4.tele.udenspamogpunktum.dk> wrote in

> Foreløbig tak.
> Jeg forstår jer sådan, at han ikke kan få sikkerhedshullet lukket,
> fordi hans WinXP er ulovlig

Nej - han kan godt lukke hullet ved at installere patchen fra Microsofts
website [1]. Det er kun hvis han vil installere via Windows Update, at han
ikke kan installere Windows XP SP1.

> - og at hullet skal lukkes, før det kan betale sig at fjerne Sasser.

Ja

> [...]
> svarene? Desuden kan jeg se, at en licens i 'løs vægt' er så dyr, at
> han egentlig lige så godt kan købe en ny pc med en OEversion

Det kommer an på, fra hvilken side af bordet du sidder. Det giver fint
mening fra Microsofts side at tilbyde operativsystemerne billigt ved køb af
ny hardware. Han kan jo købe en RAM-klods eller lignende nu han er i gang.

[1] http://www.microsoft.com/technet/security/bulletin/ms04-011.mspx

Dette har jo reelt mere med virus at gøre en generel sikkerhed, så jeg
sætter FUT til virus-gruppen.

--
Jesper Stocholm http://stocholm.dk

Programmer's code comment:
//It probably makes more sense when you're stoned.

Fra : Kent Friis

Dato : 21-05-04 09:27

Den Fri, 21 May 2004 09:49:27 +0200 skrev Inger Buchard:
> [...]
> fjerne Sasser. Det er sådan set også, hvad jeg vidste, da jeg spurgte. Men
> måske har jeg misforstået en detalje i et af svarene?

Nej, det folk siger er at han bare skal gå ind på Windows Update og
hente alle de opdateringer som service-pack'en består af. Han får så
ikke alle de nye smarte ting, han får kun lukket hullerne.

Microsoft får i forvejen tæv for at de ikke har styr på sikkerheden,
hvis de nægtede at lade fejlrettelserne installere på piratkopier, ville
det blive endnu værre. Og Steve Balmer ville blive endnu mere til grin,
når han siger "nu vil vi til at gøre noget ved vores
sikkerhedsproblemer" (det har han sagt i årevis).

Mvh
Kent

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 21-05-04 10:44

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote in

> Nej, det folk siger er at han bare skal gå ind på Windows Update og
> hente alle de opdateringer som service-pack'en består af. Han får så
> ikke alle de nye smarte ting, han får kun lukket hullerne.

Kan man se det på WindowsUpdate? Hvis man vælger at installere ALT bortset
fra SP1, kan man så være sikker på, at man får alle fejl med, der er
inkluderet i selve Windows XP SP1?

Alternativt kan man jo gennemløbe listen på [1] og installere samtlige
rettelser fra samtlige KB-artikler - men hvis man synes at 'tid' et eller
andet sted også er 'penge', så tror jeg reelt, at det bedre kan betale sig
at købe en version af Windows XP - evt med en ny mus eller lignende.

[1] http://support.microsoft.com/?kbid=324720

Fra : Martin Schultz

Dato : 21-05-04 13:46

On 21 May 2004 09:43:48 GMT, Jesper Stocholm wrote:

> [...]
>
> Kan man se det på WindowsUpdate? Hvis man vælger at installere ALT bortset
> fra SP1, kan man så være sikker på, at man får alle fejl med, der er

Nej, windows update viser ikke de updates der er i udkomne servicepacks.

Martin

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 21-05-04 14:05

Martin Schultz <news2004@adsltips.invalid> wrote in

> Nej, windows update viser ikke de updates der er i udkomne
> servicepacks.

OK - men da man ikke kan se rettelser, der er udkommet i en ServicePack, på
WindowsUpdate, så er man altså mere eller mindre nødt til at gå listen jeg
henviste til igennem for at sikre sig, at systemet er opdateret - hvis man
af en eller anden grund ikke kan installere SP1.

Fra : Kasper Dupont

Dato : 21-05-04 20:07

Jesper Stocholm wrote:

> evt med en ny mus eller lignende.

Apropros mus, er her nogen, som kender en trådløs mus med en
pålidelig kryptering og autentifikation af kommunikationen?

For sending spam use abuse@mk.lir.dk and kasperd@mk.lir.dk
I'd rather be a hammer than a nail.

Fra : Christian Iversen

Dato : 21-05-04 20:57

Kasper Dupont wrote:

> Apropros mus, er her nogen, som kender en trådløs mus med en
> pålidelig kryptering og autentifikation af kommunikationen?

Er er det ikke vigtigere i.f.m keyboards?

(og nej, desværre ikke :)

--
M.V.H
Christian Iversen

Fra : Kasper Dupont

Dato : 22-05-04 09:21

Christian Iversen wrote:

> Er er det ikke vigtigere i.f.m keyboards?

Jo, det er vigtigere med keyboards. Men jeg har pt. ingen
planer om at investere i et trådløst keyboard. Jeg mener
ikke den begrænsede glæde jeg ville kunne få af det kan
kompensere for den ekstra pris og potentielle risiko. Men
selvom det ikke er lige så vigtigt for en mus, så vil jeg
stadig foretrække en løsning, hvor der er taget højde for
sikkerheden.

> (og nej, desværre ikke :)

Jeg er gået i gang med at skrive emails til de forskellige
producenter med mine spørgsmål.

Fra : Martin Kofoed

Dato : 21-05-04 15:07

On Thursday 20 May 2004 20:39, Inger Buchard wrote:

> Mi' naabo, Pe' Mælkekusk' , er en sparsommelig mand uden forstand på sim
> pc. Han har en sasser i sit system. Microsoft vil ikke opdatere, fordi
> hans styresystem åbenbart er en piratkopi.

Hvis han ikke vil betale for sit operativsystem (hvad der kan være mange
gode grunde til ikke at ville), hvad så med at prøve et alternativt til den
relativt dyre og lukkede Windows-pakke? Dermed slipper han også for
samtlige Windows-orme og -vira.

Jeg har selv lige installeret Fedora Core 2 (Linux), som kan downloades fra
http://fedora.redhat.com. Ud over den, kan Mandrake anbefales til
nybegyndere. Den kan fås her: http://www.mandrake.org

Begge (og flere) Linux-distributioner kan bestilles på CD her:
http://www.linuxpusher.dk

Hvis man bare benytter sin PC til mail og WWW samt lidt tekstbehandling, så
er der absolut ingen grund overhovedet til at installere MS Windows.

--
Martin Kofoed

Fra : Inger Buchard

Dato : 21-05-04 19:21

Jeg takker jer alle, men Linux er ikke for nybegyndere - i det hele taget
skal man ikke lave om på et miljø, som en ny netbruger har fundeet sig til
rette med; det er nu min filosofi.

Hullet er lukket og der er sat FUT til virus-gruppen. Men viruseneri ikke
uskadeliggjort endnu. Symantec fandt den ikke.

Som sagt: tak for god hjælp - vi fortsætter i dk.edb.sikkerhed.virus

Inger

Fra : Kasper Dupont

Dato : 21-05-04 19:49

Inger Buchard wrote:

> Jeg takker jer alle, men Linux er ikke for nybegyndere

Jeg har ellers hørt, at Windows skulle være meget
svært at installere for en nybegynder. Det kunne være
sjovt at selv udføre eksperimentet, men hvor finder man
en person, som aldrig har prøvet at bruge Windows?

Fra : Inger Buchard

Dato : 21-05-04 20:00

"Kasper Dupont" <kasperd@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har ellers hørt, at Windows skulle være meget
> svært at installere for en nybegynder. Det kunne være
> sjovt at selv udføre eksperimentet, men hvor finder man
> en person, som aldrig har prøvet at bruge Windows?

Jo, men nu har nogen altså installeret WinXP hos manden, så det ER det miljø
han kender.
Inger

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 21-05-04 20:01

On Fri, 21 May 2004 20:49:26 +0200, Kasper Dupont
<kasperd@daimi.au.dk> wrote:

> Det kunne være sjovt at selv udføre eksperimentet, men hvor
> finder man en person, som aldrig har prøvet at bruge Windows?

Jeg kender et par stykker, der ikke kunne finde ud af at
installere Windows før i tiden. Det er dog blevet nemmere.

Det samme gælder i øvrigt for *ix.

-A

Fra : Kent Friis

Dato : 21-05-04 22:01

Den Fri, 21 May 2004 20:21:04 +0200 skrev Inger Buchard:
> Jeg takker jer alle, men Linux er ikke for nybegyndere

Tvært imod.

Linux er svært, når man er vant til Windows, fordi det er anderledes.
Men for en begynder, er Linux ikke sværere end Windows.

Mvh
Kent

Fra : Kasper Dupont

Dato : 22-05-04 09:25

Kent Friis wrote:

> Tvært imod.
>
> Linux er svært, når man er vant til Windows, fordi det er anderledes.
> Men for en begynder, er Linux ikke sværere end Windows.

Jeg har 13 års erfaring med computere, 7 års eraring med
Unix, 5 års erfaring med Linux og jeg kan ikke finde ud af
at bruge Windows.

Fra : Hans

Dato : 21-05-04 20:50

Martin Kofoed wrote:

> Hvis man bare benytter sin PC til mail og WWW samt lidt
> tekstbehandling, så er der absolut ingen grund overhovedet til at
> installere MS Windows.

Nu henter jeg Fedora og smider den på en hel tom harddisk som jeg ville
installere en Windows (dvs. ja ja ja og amen), og kører den ikke ud af
boksen falder der brænde ned.

Du lagde selv op til det.

/ Hans

Fra : Kent Friis

Dato : 21-05-04 22:03

Den Fri, 21 May 2004 21:49:46 +0200 skrev Hans:

> Nu henter jeg Fedora og smider den på en hel tom harddisk som jeg ville
> installere en Windows (dvs. ja ja ja og amen), og kører den ikke ud af
> boksen falder der brænde ned.

Ja sådan er det jo ikke med Windows, for der er ikke nogen man kan
smide brændet efter. Microsoft er for langt væk.

Mvh
Kent

Fra : Hans

Dato : 21-05-04 22:25

Kent Friis wrote:

> Ja sådan er det jo ikke med Windows, for der er ikke nogen man kan
> smide brændet efter. Microsoft er for langt væk.

Sludder - De ligger 5 km. væk. Et godt langt kast og så ryger knuderne lige
igennem facadevinduerne.

/ Hans

Fra : Malthe Sunesen

Dato : 22-05-04 19:01

Hans:skrev i en meddelelse:
[...]
> Sludder - De ligger 5 km. væk. Et godt langt kast og så ryger knuderne
lige
> igennem facadevinduerne.

*LOL* skulle da lige være kronprinsesse Marys far der kunne det.

Malthe Sunesen

Fra : Martin Kofoed

Dato : 23-05-04 19:31

On Friday 21 May 2004 21:49, Hans wrote:

> Nu henter jeg Fedora og smider den på en hel tom harddisk som jeg ville
> installere en Windows (dvs. ja ja ja og amen), og kører den ikke ud af
> boksen falder der brænde ned.
> Du lagde selv op til det.

Hehe, hvordan gik det så?

Det hører dog vist ikke til i denne gruppe, med mindre diskussionen drejes
ind på sikkerhedsmæssige aspekter.

--
Martin Kofoed

Fra : Hans

Dato : 23-05-04 19:50

Martin Kofoed wrote:

> Hehe, hvordan gik det så?
>
> Det hører dog vist ikke til i denne gruppe, med mindre diskussionen
> drejes ind på sikkerhedsmæssige aspekter.

Det gik ikke. Med grafisk installation går den i en uendelig løkke, med
blink fra HDD én gang pr. sekund, efter at have indlæst alle pakker og skal
afslutte installationen, og i tekstmodus bliver skærmen langsomt forvandlet
til ulæselig tekst med uvedkommende scroll under indlæsning af pakkerne, og
til sidst er alt låst.

Det er ikke noget nyt. Det er dog den første distribution hvor jeg ikke er
endt med sort skærm som alle de andre. Jeg har på fornemmelsen at
Distributionen ikke kan finde ud af mit ATI Radeon 97 Pro, kørende på
DVI-porten til min fladskærm.

Se ded var jo aldrig sket med Windows, så der er helt klart brændeknuder på
vej.

Du har ret - Det hører ikke til her, så hvis jeg en dag får lyst til at rode
videre, henvender jeg mig i en Linuxgruppe.

/ Hans

Fra : Kent Friis

Dato : 23-05-04 19:59

Den Sun, 23 May 2004 20:50:14 +0200 skrev Hans:

> [...]
> til ulæselig tekst med uvedkommende scroll under indlæsning af pakkerne, og

Nej, den var gået i stå allerede ved

"Windows har fundet ny hardware: Ukendt modem"

og så kan man ellers begynde at overveje hvordan f***en man får
downloadet en driver, så man kan komme på nettet og downloade driveren.

Mvh
Kent

Fra : Hans

Dato : 23-05-04 20:04

Kent Friis wrote:

> [...]
>
> og så kan man ellers begynde at overveje hvordan f***en man får
> downloadet en driver, så man kan komme på nettet og downloade

Som jeg skrev hører det ikke til her, og du har ikke ret med hensyn til, at
det bare går i stå. I øvrigt vil du have det samme problem under Linux med
en ukendt hardwareenhed, at du skal finde en passende driver, så skal vi
ikke lige klappe hesten og standse her. Du bruger Linux og jeg Windows, og
så er den ikke længere.

/ Hans

Fra : Kent Friis

Dato : 23-05-04 23:04

Den Sun, 23 May 2004 21:04:07 +0200 skrev Hans:

> Som jeg skrev hører det ikke til her, og du har ikke ret med hensyn til, at
> det bare går i stå.

Hvad sker der så? Hvordan kommer jeg på nettet, så jeg kan downloade
driverne?

> I øvrigt vil du have det samme problem under Linux med
> en ukendt hardwareenhed, at du skal finde en passende driver,

Den følger med på installations-CD'erne.

Mvh
Kent

Fra : Hans

Dato : 23-05-04 23:20

Kent Friis wrote:

> Hvad sker der så? Hvordan kommer jeg på nettet, så jeg kan downloade
> driverne?

De ligger på softwaren til modemet, da Windows selvfølgelig er understøttet.

> Den følger med på installations-CD'erne.

Aha - Et forudseende OS til hardware som endnu ikke er fremstillet. Helt
ærligt - Jeg tror vi stopper her.

EOD.

/ Hans

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 24-05-04 07:30

In article <40b12380$0$3056$14726298@news.sunsite.dk>, Hans wrote:

> Aha - Et forudseende OS til hardware som endnu ikke er fremstillet. Helt
> ærligt - Jeg tror vi stopper her.

Typisk vil en driver under UNIX også virker til
andre producenter, hvis de bruger samme chipsæt.

Se fx http://www.openbsd.org/cgi-bin/man.cgi?query=rl

--
Mvh.
Christian E. Lysel

Fra : Kent Friis

Dato : 24-05-04 11:31

Den Mon, 24 May 2004 00:19:44 +0200 skrev Hans:

> De ligger på softwaren til modemet, da Windows selvfølgelig er understøttet.

Der fulgte ingen software med, prøv igen.

> Aha - Et forudseende OS til hardware som endnu ikke er fremstillet. Helt
> ærligt - Jeg tror vi stopper her.

Jeg har endnu ikke installeret Linux på hardware der endnu ikke er
fremstillet.

Mvh
Kent

Fra : Kasper Dupont

Dato : 24-05-04 18:36

Kent Friis wrote:

> Jeg har endnu ikke installeret Linux på hardware der endnu ikke er
> fremstillet.

Linux kunne vist køre på AMD64 før de blev sat i produktion.
Men der er selvfølgelig ikke ret mange, der har kørt det.

For sending spam use kasperd@kd.lir.dk and abuse@kd.lir.dk
I'd rather be a hammer than a nail.

Fra : Martin Schultz

Dato : 24-05-04 08:32

On 23 May 2004 22:03:48 GMT, Kent Friis wrote:

> Den følger med på installations-CD'erne.

Det kan du ikke regne med. Der er en del modemer der ikke er understøttet
af linux eller ikke som default er med.

Martin
ADSL og opsætning af Cisco/Zyxel routere.

Fra : Kent Friis

Dato : 24-05-04 11:34

Den Mon, 24 May 2004 09:31:55 +0200 skrev Martin Schultz:

> Det kan du ikke regne med. Der er en del modemer der ikke er understøttet
> af linux eller ikke som default er med.

Det er kun hvis man køber WinModems, og hvorfor skulle man gøre det til
en Linux-maskine?

Der er iøvrigt også masser af hardware der ikke er understøttet af
Windows, fx tror jeg ikke der var en eneste komponent i min SparcStation
som Windows supporterede. Det skulle da lige være floppydrevet.

Mvh
Kent

Fra : Martin Schultz

Dato : 24-05-04 11:54

On 24 May 2004 10:33:59 GMT, Kent Friis wrote:

> Det er kun hvis man køber WinModems, og hvorfor skulle man gøre det til
> en Linux-maskine?

Det er noget tid siden men jeg havde da et modem der ikke var understøttet
af linux som standard.

I øvrigt virker de fleste alm. modemer ok under windows hvis man vælger at
benytte standard modem driveren.

> Der er iøvrigt også masser af hardware der ikke er understøttet af
> Windows, fx tror jeg ikke der var en eneste komponent i min SparcStation
> som Windows supporterede. Det skulle da lige være floppydrevet.

Jeg har da heller ikke påstået andet.

ADSL og opsætning af Cisco/Zyxel routere.

Fra : Kent Friis

Dato : 24-05-04 12:12

Den Mon, 24 May 2004 12:53:53 +0200 skrev Martin Schultz:

> [...]
> af linux som standard.
>
> I øvrigt virker de fleste alm. modemer ok under windows hvis man vælger at

Nu diskuterer vi ikke de generelle aspekter, for der virker begge
systemer. Vi sammenligner to enkelttilfælde: Han forsøgte som windows-
bruger at installere Linux, og jeg forsøgte som Linux-bruger at
installere Windows.

Omtalte modem er et Teles 16.3 pnp ISA ISDN-adapter, og forstår ikke
ATDT-kommandoer. Der findes windows-drivere, men de skulle altså
downloades først.

Mvh
Kent

Fra : Malthe Sunesen

Dato : 24-05-04 21:56

Kent Friis skrev i en meddelelse:
[...]
> [...]
>
> Omtalte modem er et Teles 16.3 pnp ISA ISDN-adapter, og forstår ikke
> ATDT-kommandoer. Der findes windows-drivere, men de skulle altså

Må man bede jer om at diskutere dette under <news:dk.edb.system>,
<news:dk.edb.system.andre-systemer>, <news:dk.edb.system.ms-windows>
eller<news:dk.edb.system.unix>. Mange tak.

Malthe Sunesen

Fra : Claus U

Dato : 22-05-04 12:55

Hi Martin Kofoed du skrev:

> Begge (og flere) Linux-distributioner kan bestilles på CD her:
> http://www.linuxpusher.dk

Jeg undre mig egentlig lidt!

Jeg har alvorlige planer om at skifte til SuSE 9.1!
Linuxpusher.dk skal have 242,- kr. mens linuxshoppen.dk skal have 400,-
kr. - For mig at se er det det helt samme produkt (en færdig boks)! Kan
denne prisforskel virkelig passe eller er produkerne forskellige?
--
Claus U - http://www.cykeltyven.dk -

Husk at tænk på regnskoven
når du skal købe dine havemøbler

Fra : Kristian Thy

Dato : 22-05-04 13:00

Claus U uttered:
> [...]
> kr. - For mig at se er det det helt samme produkt (en færdig boks)! Kan
> denne prisforskel virkelig passe eller er produkerne forskellige?

Det er samme produkt til to forskellige priser.

\\kristian
--
Give a man a match, and he'll be warm for a minute.
Set him on fire, and he'll be warm for the rest of his life.

Fra : Claus U

Dato : 22-05-04 13:09

Hi Kristian Thy du skrev:

> Det er samme produkt til to forskellige priser.

Det anede mig! Lidt af en prisforskel - lol!
--
Claus U - http://www.cykeltyven.dk -

Dette indlæg er suppleret med en signaturadskiller der virker