grub + fedora core
Fra : Kim

Dato : 20-05-04 15:02

Jeg er desværre nødtil til at fjerne fedora core. hvordan gør jeg dette?
fedora ligge på et drev for sig selv og min win XP ligger på c:.
Jeg har prøvet at formatere fedora drevet i XP, men resultede bare i en
re-installation af fedora, da grub gik i selvsving ved genstart.
Jeg er helt på bare bund, så jeg håber der er en venlig sjæl der kan hjælpe.
Jeg vil selvfølgelig undgå at slette min XP.

Kim

P.S. Ved svar via mail, fjernes XX fra mail adressen.

Fra : Christoffer Olsen

Dato : 20-05-04 17:19

"Kim" <vildsiXX@hotmail.com> writes:

> [...]
> Jeg er helt på bare bund, så jeg håber der er en venlig sjæl der kan hjælpe.
> Jeg vil selvfølgelig undgå at slette min XP.

Slet din linux-partition med linux's fdisk.

Grub kan fjernes fra mbr vha. din Windows-cd.

--
"Your PC has more to offer than the market-leading operating system
reveals"

Fra : Christoffer Olsen

Dato : 20-05-04 17:20

Fra : kristina

Dato : 20-05-04 17:30

Christoffer Olsen ?????:

> Slet din linux-partition med linux's fdisk.
>
> Grub kan fjernes fra mbr vha. din Windows-cd.

hvordan retter man i grub?
jeg har prøvet
#nano -w /boot/grub/brub.conf
#nano -w /grub.conf
men kommer ikke ind i grub hvad er den rigtige komando

Fra : Christoffer Olsen

Dato : 21-05-04 08:53

kristina <kristina@mail.dk> writes:

> hvordan retter man i grub?
> jeg har prøvet
> #nano -w /boot/grub/brub.conf
> #nano -w /grub.conf
> men kommer ikke ind i grub hvad er den rigtige komando

Når du har rettet i grubs konfigurationsfil vil jeg gå ud fra at du
skal køre programmet grub bagefter, så den kan skrive til mbr.

Christoffer

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 21-05-04 09:58

Christoffer Olsen wrote:
> Når du har rettet i grubs konfigurationsfil vil jeg gå ud fra at du
> skal køre programmet grub bagefter, så den kan skrive til mbr.

Det er forkert gået ud.

Fordelen ved grub i forhold til lilo er netop, at
man ikke behøver skrive nogen kommando efter at man
har rettet noget i konfigurationsfilen.

- det er også en af ulemperne; skriver man noget
forkert i konfigurationsfilen, får man ikke checket
den igennem inden man rebooter.

Mogens
--
Mogens Kjær, Dataarkæolog
Email: mk@datamuseum.dk

Fra : Christoffer Olsen

Dato : 22-05-04 09:15

Mogens Kjaer <mk@datamuseum.dk> writes:

> Fordelen ved grub i forhold til lilo er netop, at
> man ikke behøver skrive nogen kommando efter at man
> har rettet noget i konfigurationsfilen.

Ok.

--
Mvh Christoffer

Fra : kristina

Dato : 23-05-04 16:31

Christoffer Olsen ?????:

> Ok.

Men hvordan kommer jeg ind og retter i grub?

Fra : Kristian Thy

Dato : 23-05-04 16:41

kristina uttered:
> Men hvordan kommer jeg ind og retter i grub?

Det skulle kunne klares med at rette i /boot/grub/grub.conf - den
eneste gang jeg har været nødt til at give kommandoer direkte til grub
var da jeg havde fucked op i grub.conf.

Morale: Skriv lige de fungerende kommandoer ned på en lap papir inden
du rebooter med ændringerne. Det er noget i den her retning:

   root (hd1,0)
   kernel /vmlinuz-2.4.25 root=/dev/hdb2

\\kristian
--
"There ain't no Devil, that's just God when he's drunk"
--Tom Waits, 'Heartattack & Vine'

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 23-05-04 16:44

kristina wrote:
> Men hvordan kommer jeg ind og retter i grub?

dinfavoriteditor /boot/grub/grub.conf

Mogens

Fra : andy

Dato : 20-05-04 22:22

Christoffer Olsen skrev:

> Slet din linux-partition med linux's fdisk.
>
> Grub kan fjernes fra mbr vha. din Windows-cd.

når du booter går du ind som du vil reperere win og skriver fixmhm

Fra : Kim

Dato : 20-05-04 22:55

"andy" <andy@mail.dk> skrev i en meddelelse

> når du booter går du ind som du vil reperere win og skriver fixmhm

Tak for hjælpen, det var kanont.