Indenbords ekkolod??
Fra : Karsten K

Dato : 20-05-04 10:24

Jeg står og skal anskaffe mig et ekkolod. Jeg havde tænkt mig at købe en
Garmin FF120 med hækmonteret transducer.
Nu har jeg hørt om en der har et ekkolod, hvor transduceren er monteret
indvendig. Den "ser" igennem glasfiberbunden. Er det muligt?? Hvis det er,
hvad skal man så købe og hvad er prisen ??

På forhånd tak

Karsten K

Karsten.k@FJERN.Tiscali.dk

Fra : Claus Stillhoff

Dato : 20-05-04 12:46

hej Karsten

Du kan sagtens monterer transduceren indvendigt, jeg har netop lavet samme
montering med transduceren. Dog skal du huske på at det kun kan lade sig
gøre hvis glasfiberen ikke er en "sanwichkonstruktion" altså uden
luft mellem glasfiber lagene, dette finder du ud ved at komme noget vand i
en plastikpose og derefter placere transduceren i posen så kan du bare prøve
dig frem og se hvor ekkolodet sender best.... Når du har fundet det rette
sted skal du bruge en klat silicone til at montere tranduceren med, HUSK at
der ikke må være lufthuller i siliconen...

Du kan have tranduceren indvendig med alle ekkolodder det hele handler bare
om tranducerens placering. Jeg har selv en Garmin 160 blue....

Held og lykke!

hilsen Claus

Fra : Herluf Schöneck

Dato : 21-05-04 11:19

Hej Karsten

Jeg har i flere år sejlet med et NASA Clipper Ekkolod, som er
monteret inde i båden. (Bianca 111) Hvor det er monteret foran
kølen. Det fungerer fint. Pris ca. 2000.

Venlig hilsen

Herluf