Centrering af boks vha. css
Fra : Anita Abildgaard Jen~

Dato : 19-05-04 21:59

Hej

Jeg er lige blevet færdig med css-tutorialen på html.dk
Dvs. jeg er nybegynder

Jeg vil lave en side, hvor jeg gerne vil have centreret en boks på midten, i
forhold til venstre og højre side. Nu mangler jeg så hjælp til at gøre
dette.
Jeg har forsøgt mig ved at kigge rundt på nettet, og fandt da også
http://www.bluerobot.com/web/css/center1.html, men når jeg sætter margin:
0px auto; sker der ikke meget ved det.
Jeg prøvede også forskellige andre muligheder, men kan snart ikke finde
rundt i det mere.

#boks3 {
position: absolute;
width: 700px;
background: green;
text-align: center;
margin: 0px auto;
}

Mangler jeg et eller andet vigtigt? Jeg prøvede også at indsætte text-align:
center; i body, men det hjalp heller ikke.

Håber der er nogen der kan hjælpe mig

Mvh. Anita

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 19-05-04 23:35

"Anita Abildgaard Jensen" <puskramaFJERN@hotmail.com> skrev :

>#boks3 {
> position: absolute;
> width: 700px;
> background: green;
> text-align: center;
> margin: 0px auto;
>}

Slet position: absolute

Sørg for at bruge en doctype [1], der sætter IE i standardmode og
ellers, hvis det ikke hjælper, upload dit forsøg og lad os se på
det.

[1]
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

øverst på siden over <html>.
--
Knud
http://hjemmesider.frac.dk

Fra : Anita Abildgaard Jen~

Dato : 20-05-04 08:02

> Slet position: absolute

Forsøgte jeg mig også med, det hjalp, men så kunne jeg ikke placere boksen
et stykke fra toppen. Derefter forsøgte jeg at sætte postion: relative; og
det havde den ønskede effekt. Nu skal jeg så bare finde ud af om resten jeg
har i planerne kan lade sig gøre.

> [...]
> det.
>
> [1]
> <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"

Det forstår jeg ikke helt, hvad skal man bruge sådan en doctype [1] til?
Jeg er altså totalt newbie, kender kun lidt basal html og css indtil videre,
så hvad det der skal bruges til har jeg ingen anelse om.
Hvis jeg skal bruge den, er det så netop den der du har skrevet jeg skal
bruge?

Mvh. Anita

Fra : Jane

Dato : 20-05-04 08:31

Anita Abildgaard Jensen skrev i <news:c8hl62$vm$1@news.cybercity.dk>:

> Det forstår jeg ikke helt, hvad skal man bruge sådan en doctype [1]
> til? Jeg er altså totalt newbie, kender kun lidt basal html og css

Der er en som er ved at lave en side med info.
Tag et kig på http://www.hintzmann.dk/articles/doctype/#hvorfor
(der skal afløse http://html.dk/tutorials/xhtml/lektion2.asp
som svar til det sprøgsmål så vidt jeg kan forstå).

Jane - også lidt newbie i doctyper
--
www.æbleskrog.dk

Fra : Per Rasmussen

Dato : 20-05-04 09:19

Anita Abildgaard Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> det havde den ønskede effekt. Nu skal jeg så bare finde ud af om resten jeg

Indsæt en margin, du har den og står til 0, hvis du ændrer den til f.eks.
margin: 20px auto;
så får du luft i toppen

> [...]
> så hvad det der skal bruges til har jeg ingen anelse om.
> Hvis jeg skal bruge den, er det så netop den der du har skrevet jeg skal

Det er vi mange der ikke forstår, men det er den måde man kan få IE til at
lave tingene som man vil have det.

PerR

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Anita Abildgaard Jen~

Dato : 20-05-04 18:56

> Indsæt en margin, du har den og står til 0, hvis du ændrer den til f.eks.
> margin: 20px auto;
> så får du luft i toppen

Hvad så hvis jeg vil have en boks over denne, altså en boks helt i toppen,
og så den omtalte boks nedenunder... Så kan jeg vel ikke sætte margin på
omtalte boks?

Mvh. Anita

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 20-05-04 20:33

> [...]

>og så den omtalte boks nedenunder... Så kan jeg vel ikke sætte margin på

brug margin-left: auto og margin-right: auto i stedet for margin.